2012/2013 DIP-HDO_BB Virksomhedskommunikation og strategisk udvikling
English Title | |
Virksomhedskommunikation og strategisk udvikling |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Prøve-ECTS | 10 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Diplom |
Varighed | Et semester |
Placering | Efterår
31. august /1. september 2012 - 28./29. september 2012 - 26./27. oktober 2012 - 23./24. november 2012 |
Tidspunkt | Se skemaet på e-Campus |
Min. antal deltagere | 35 |
Max. antal deltagere | 50 |
Studienævn |
Studienævnet for HD (ORG)
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Fagområde/Category | |
|
|
Sidst opdateret den 31-08-2012 |
Læringsmål | |||||||||||||||
Efter aktiv deltagelse i
specialiseringsvalgfaget ”Virksomhedskommunikation og strategisk
udvikling” vil den studerende have viden om teori, metoder og
praksis vedrørende kommunikation i og om virksomheder, herunder:
branding, fortællinger, meningsskabelse og om organisationer som
komplekse responssive processer. Faget beskæftiger sig således med
emner, der spænder fra interpersonel kommunikation til
organisationens strategiske kommunikation med omverdenen. Den
studerende arbejder også med at forstå og bruge organisationens
uformelle kommunikationsnetværk; identitets-, kultur og
imageprocesser; samt med ledelse som kommunikation.
Den studerende forventes at kunne: • Identificere, sammenligne, kombinere og udnytte fagområdets begreber, modeller og teorier med henblik på analyse og løsning af organisatoriske og ledelsesmæssige problemstillinger i forbindelse med virksomhedens kommunikative processer og strategiske udvikling • Iværksætte undersøgelser af konkrete problemstillinger inden for området, herunder formulere krav til data og datageneringsmetoder • Anvende empiriske data og resultater i analyser af disse problemstillinger og på baggrund heraf vurdere behovet for at iværksætte organisatoriske og/eller ledelsesmæssige forandringer • Vurdere eget og andres arbejde og påpege begrænsninger i såvel analyser som anbefalinger • Forholde sig kritisk til de anvendte teorier, det empiriske materiales kvalitet samt til anvendelse af alternative teorier/modeller, herunder kunne argumentere for eventuel påvirkning af og forbehold for de fremkomne analyser og konklusioner. |
|||||||||||||||
Eksamen | |||||||||||||||
Virksomhedskommunikation og strategisk udvikling | |||||||||||||||
|
|||||||||||||||
Eksamination | |||||||||||||||
På Virksomhedskommunikation og
strategisk udvikling er eksamen en 30. minutters individuel
mundtlig eksamen på baggrund af et skriftligt miniprojekt som
udarbejdes i grupper.
Miniprojektet fungerer som udgangspunkt for diskussion og tildeles ikke selvstændigt karaktervægt. Miniprojektet må være må max. 15 sider (En sider må i gennemsnit ikke indeholde mere end 2.275 anslag (inkl. mellemrum). (Fx svarende til 35 linjer á 65 anslag). Siderne skal have en margen på mindst 3 cm. i top og bund og mindst 2 cm. i hver side. Skrifttypen skal være på minimum 11 pitch. Tabeller, figurer, illustrationer og lign. tæller ikke med i antallet af anslag, men berettiger ikke til at overskride det fastsatte maksimale sidetal.). |
|||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | |||||||||||||||
Formålet med ”Virksomhedskommunikation og strategisk udvikling”
er at:
|
|||||||||||||||
Undervisningsformer | |||||||||||||||
Undervisningen er baseret på dialogforelæsninger og case-diskussioner, hvor de anvendte teoretiske tilgange eksemplificeres gennem anvendelse af illustrative cases, rollespil eller simuleringer samt præsentation/diskussion af konkrete problemstillinger fra deltagernes og eventuelle gæsters virksomheder. Mini-projektarbejdet organiseres som et action-learning projekt. | |||||||||||||||
Yderligere oplysninger | |||||||||||||||
HD(O) administrationen
|
|||||||||||||||
Foreløbig litteratur | |||||||||||||||
|