2012/2013 DIP-HDO_MM Coaching som en del af den organisatoriske hverdag
English Title | |
Coaching som en del af den organisatoriske hverdag |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Prøve-ECTS | 5 ECTS |
Type | Valgfrit |
Niveau | Diplom |
Varighed | Et semester |
Placering | Efterår
Fredag den 24. august 2012, kl. 8-16 Lørdag den 15. september 2012, kl. 9-16 Fredag den 12. oktober 2012, kl. 8-16 Lørdag den 10. november 2012, kl. 9-16 |
Tidspunkt | Se skemaet på e-Campus |
Min. antal deltagere | 25 |
Max. antal deltagere | 50 |
Studienævn |
Studienævnet for HD (ORG)
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Fagområde/Category | |
|
|
Sidst opdateret den 11-05-2012 |
Læringsmål | |||||||||||||||||
Den studerende skal kunne:
|
|||||||||||||||||
Forudsætninger | |||||||||||||||||
Udbydes til alle HD studerende | |||||||||||||||||
Eksamen | |||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | |||||||||||||||||
Coaching har gennem de seneste år vundet stigende indpas i danske og udenlandske virksomheder som en metode til at udvikle den enkelte medarbejder. Coachingbegrebet har mange ansigter, der tales om traditionel coaching, business coaching, ledelsesbaseret coaching, executive coaching m.m. Ydermere har vi igennem de sidste 10 år set coaching behandlet i stigende omfang i forskellige ledelsesbøger samt i pressen.
Dette valgfag vil derfor introducere forskellige grundlæggende begreber indenfor coaching og se på såvel coachingtraditioner samt -teknikker og – metoder. Faget vil i særlig grad koncentrere sig om de teoretiske og praktiske tilgange til coaching i den organisatoriske kontekst og dermed have størst fokus på den ledelsesbaserede coaching.
Undervisningen består primært af præsentation og diskussion af teorier, cases og anvendelse i egen organisatorisk kontekst. De studerende forventes at deltage aktivt i undervisningen ved f.eks. øvelser og fremlæggelser. Hensigten er at give de studerende en forståelse for anvendelsen af coaching i organisatorisk kontekst, således at de bliver i stand til at vurdere, hvornår og hvordan coaching er anvendelig og i lige så høj grad, hvornår coaching ikke er anvendelig som ledelsesværktøj. |
|||||||||||||||||
Undervisningsformer | |||||||||||||||||
Undervisningen foregår som en vekselvirkning mellem teori og praksis, hvor case-undervisning kombineres med de studerendes erfaringer og det teoretiske stof | |||||||||||||||||
Yderligere oplysninger | |||||||||||||||||
HD(O) administrationen
|
|||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | |||||||||||||||||
|