2012/2013 DIP-HDR_SKAT Skat
English Title | |
Taxation |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Prøve-ECTS | 5 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Diplom |
Varighed | Et semester |
Placering |
Forår
Undervisningen finder sted tirsdage og/eller torsdage fra uge 17 – 23 Tidspunkt: 17.10 |
Tidspunkt | Se skemaet på e-Campus |
Studienævn |
Studienævnet for HD (REØ)
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Studiesekretær: Birgitte Skov bs.acc@cbs.dk |
|
Fagområde/Category | |
|
|
Sidst opdateret den 20-09-2012 |
Læringsmål | |||||||||||||||||
Fagets mål: Det er fagets formål at bibringe de studerende evnen til at identificere, analysere og løse grundlæggende skattemæssige problemer. De studerende skal kunne opgøre den skattepligtige indkomst og beregne skatten heraf for personer og virksomheder (selskaber), når disse virksomheder kun har grundlæggende skattemæssige problemstillinger inden for de nedennævnte områder. De studerende skal ligeledes kunne beskrive, hvorledes påtænkte dispositioner påvirker den skattepligtige indkomst og derved medvirke til, at de rigtige beslutninger tages på et efter skat grundlag (f.eks. valg mellem forskellige investeringsmuligheder). Fagets læringsmål er at give de studerende kvalifikationer til at løse problemer inden for neden nævnte grundlæggende områder. Der lægges stor vægt på at opøve de studerende i at beherske skattemæssig metode, således at de studerende kan løse de skattemæssige problemstillinger på korrekt vis samt blive i stand til efter afslutningen af faget fremover at holde sig ajour inden for fagets temaer med hensyn til såvel lovgivning som praksis. |
|||||||||||||||||
Eksamen | |||||||||||||||||
Skat | |||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||
Eksamination | |||||||||||||||||
Eksamen består af en skriftlig 4-timers prøve på CBS PC'er. Studiekoordinator og underviser kan beslutte at foretage en mundtlig prøvning i stedet, hvis det skønnes hensigtsmæssigt set i forhold til antallet af studerende. Ved mundtlig prøve gælder følgende: Individuel mundtlig eksamen af ca. 20 min. varighed inklusiv bedømmelse. Der er ligeledes ca. 20 min. forberedelsestid. Det er tilladt at medbringe fagets obligatoriske litteratur, slides samt egne undervisningsnoter til forberedelsen. En normal eksamensafvikling vil være karakteriseret ved et forløb, hvor det forventes, at det er eksaminanden som indledningsvist er initiativtager til den faglige præsentation og diskussion. Det vil derfor være en god idé at påbegynde eksaminationen med en disposition for forløbet. Eksamens afvikling vil herefter bestå af en dialogbaseret udprøvning mellem eksaminand, eksaminator og censor. |
|||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | |||||||||||||||||
Fagets indhold:
|
|||||||||||||||||
Undervisningsformer | |||||||||||||||||
Faget afvikles over 10 undervisningsgange, svarende til i alt 36 lektioner á 45 minutters varighed. Der begyndes med en introduktionsforelæsning, som afvikles for samtlige hold under ét, den øvrige undervisning foregår på hold af ca. 35 studerende inddelt i 8 grupper. Hver gruppe skal præsentere én case, hvor læreren fungerer som opponent. Undervisningen afveksler mellem overbliksforelæsning af læreren, klassedialog, spot- og summeopgaver (gruppediskussion) og som nævnt studenterpræsentationer. Ved afslutningen af faget skal grupperne løse en repetitionscase, som efterfølgende gennemgås for samtlige hold under ét. |
|||||||||||||||||
Yderligere oplysninger | |||||||||||||||||
Studiesekretær Birgitte Skov |