2012/2013 DIP-HDR_VCF Corporate Finance
English Title | |
Corporate Finance |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Prøve-ECTS | 5 ECTS |
Type | Valgfrit |
Niveau | Diplom |
Varighed | Sommer |
Placering |
Efterår
Undervisningen finder sted tirsdage og/eller torsdage fra uge 33-38. Tidspunkt: kl. 17.10 |
Tidspunkt | Se skemaet på e-Campus |
Studienævn |
Studienævnet for HD (REØ)
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Undervisere: Thomas Meinert Hersom Daniel W. Probst Studiesekretær: Pia Clasen Mail: pc.acc@cbs.dk |
|
Fagområde/Category | |
|
|
Sidst opdateret den 10-08-2012 |
Læringsmål | |||||||||||||||||
Fagets overordnede mål er at give de studerende solide kompetencer med henblik på at kunne identificere, analysere og håndtere de komplekse investerings- og finansieringsmæssige udfordringer som virksomheder møder i praksis. Fagets fokus er på at bibringe de studerende indsigt i finansiel teori med umiddelbar relevans for selskabers økonomifunktion, og gøre dem i stand til at diskutere og udarbejde konkrete anbefalinger vedrørende selskabers valg af investeringer og finansieringsstruktur. Ambitionen er at forankre en fundamental viden om finansieringsteoriens begreber, modeller, metoder og værktøjer hos de studerende. |
|||||||||||||||||
Forudsætninger | |||||||||||||||||
Progressionsvalgfag som kun udbydes til HD(R) studerende | |||||||||||||||||
Eksamen | |||||||||||||||||
Corporate Finance | |||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||
Eksamination | |||||||||||||||||
4-timers skriftlig prøve. Alle hjælpemidler tilladt, inkl. pc (ingen netadgang). Studieleder og underviser kan beslutte at foretage en mundtlig prøvning i stedet, hvis det skønnes hensigtsmæssigt set i forhold til antallet af studerende. Ved mundtlig prøve gælder følgende: Individuel mundtlig eksamen af ca. 20 min. varighed inklusiv bedømmelse. Der er ligeledes ca. 20 min. forberedelsestid. Det er tilladt at medbringe fagets obligatoriske litteratur, slides samt egne undervisningsnoter til forberedelsen. En normal eksamensafvikling vil være karakteriseret ved et forløb, hvor det forventes, at det er eksaminanden som indledningsvist er initiativtager til den faglige præsentation og diskussion. Det vil derfor være en god idé at påbegynde eksaminationen med en disposition for forløbet. Eksamens afvikling vil herefter bestå af en dialogbaseret udprøvning mellem eksaminand, eksaminator og censor. |
|||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | |||||||||||||||||
Faget kan opdeles i følgende 3 hovedområder:
|
|||||||||||||||||
Undervisningsformer | |||||||||||||||||
Undervisningen er tilrettelagt som en forelæsningsrække bestående af i alt 40 undervisningstimer. Hver undervisningsgang er centreret om nogle udvalgte kapitler i lærebogen eller artikelsamlingen. Det tilsigtes at skabe et overblik over fagets teori samt at forklare vanskeligt tilgængelige passager på en så let forståelig måde som muligt. Der vil blive inddraget eksempler fra praksis, hvor det findes relevant, og der vil være mulighed for at de studerende kan byde ind med egne erfaringer. Af hensyn til fagets omfang vil det ikke være muligt med gennemgang af øvelser, men øvelsessæt, tidligere eksamensopgaver samt rettevejledninger til disse vil blive gjort tilgængelige for de studerende. | |||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | |||||||||||||||||
|
Sidst opdateret den 10-08-2012