2012/2013 DIP-HDR_VOFF Økonomistyring i den offentlige sektor
English Title | |
Public Sector Accounting |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Prøve-ECTS | 5 ECTS |
Type | Valgfrit |
Niveau | Diplom |
Varighed | Et quarter |
Placering |
Efterår
Undervisningen finder sted mandag og onsdag fra uge 33-38. Tidspunkt: kl. 17.10 |
Tidspunkt | Se skemaet på e-Campus |
Max. antal deltagere | 35 |
Studienævn |
Studienævnet for HD (REØ)
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Studiesekretær: Birgitte Skov Mail: bs.acc@cbs.dk |
|
Fagområde/Category | |
|
|
Sidst opdateret den 10-08-2012 |
Læringsmål | |||||||||||||||||
Fagets overordnede mål er at give de studerende solide kompetencer med henblik på at kunne identificere, analysere og konstruere forslag til løsning af komplekse økonomistyringsmæssige problemstillinger i den offentlige sektor. Kompetencerne søges tilvejebragt gennem en blanding af diverse artikler, lærebogskapitler og cases til behandling af udfordringerne med økonomistyring, rapportering og forvaltningsrevision. Fagets fokus er således rettet mod forståelsen af, hvad det er for overvejelser og problemstillinger, der relaterer sig til konstruktion, udvikling og implementering af diverse økonomistyringsmæssige og revisionsmæssige tiltag. Målet er at bibringe de studerende en grundig viden om regnskabers og økonomistyringens særlige betingelser i den offentlige sektor. Derudover er det fagets mål at bibringe de studerende en evne til at reflektere over økonomistyringsmodellernes teoretiske fundament, anvendelighed og udsagnskraf. |
|||||||||||||||||
Forudsætninger | |||||||||||||||||
Valgfag som kun udbydes til: HDR, HDO, HDL, HDØ, HDU/HDIB | |||||||||||||||||
Eksamen | |||||||||||||||||
Økonomistyring i den offentlige sektor | |||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||
Eksamination | |||||||||||||||||
Individuel mundtlig eksamen på baggrund af et empirisk mini-projekt udarbejdet i grupper | |||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | |||||||||||||||||
Faget kan opdeles i tre hovedområder:
Alle temaer understøttes af øvelses/casearbejder med henblik på at give de studerende en så konkret indsigt som overhovedet mulig. |
|||||||||||||||||
Undervisningsformer | |||||||||||||||||
Faget består i alt af ca. 30 lektioner af 45 minutters varighed og afvikles i 10 3 timers seancer. Undervisningen foregår på hold af ca. 35 studerende, som inddeles i grupper á 3-4 studerende. Hver undervisningsgang er centreret om nogle udvalgte kapitler i lærebøger, samt diverse artikler inklusive tilhørende øvelser og cases. Der vil blive vekslet imellem dialogforelæsninger, gruppearbejde, studenterpræsentationer, øvelser, arbejde med cases og plenumdiskussioner. Faget forudsætter forberedelse og aktiv deltagelse fra de studerendes side. Hver gruppe skal undervejs udarbejde et empirisk mini-projekt med udgangspunkt i en politisk organisation, som en statsinstitution, kommune, ministerium, eller anden non-for-profit organisation som Dansk Røde Kors, Dansk Idrætsforbund, m.m. Gruppedeltagerne går individuelt til mundtlig eksamen i mini-projektet. |
|||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | |||||||||||||||||
Litteratur (indikativ).
|
Sidst opdateret den 10-08-2012