2012/2013
DIP-HF06 Seminarrække i Corporate Finance
English Title
|
Seminarrække i Corporate Finance
|
|
Sprog
|
Dansk
|
Prøve-ECTS
|
5
ECTS
|
Type
|
Obligatorisk
|
Niveau
|
Diplom
|
Varighed
|
Et semester
|
Placering
|
Forår
|
Tidspunkt
|
Se skemaet på e-Campus
|
Studienævn
|
Studienævnet for HD (FIN)
|
Kursusansvarlig
|
-
Jens Lunde
- Institut for Finansiering
|
Fagområde/Category
|
|
Sidst opdateret den 03-09-2012
|
Læringsmål
|
Den studerende skal opnå en anvendelsesorienteret, men teoretisk velfunderet forståelse for Corporate Finance problemstillinger og skal kunne reflektere over og analysere de finansielle teorier og metoder. Den studerende skal videre udvikle en kompetence i at fremlægge en Corporate Finance problemstilling skriftligt og mundtligt over for en mindre gruppe og i at kunne forholde sig kritisk på et solidt fagligt grundlag til andres finansielle analyser. Samtidig skal seminaret udvikle den studerendes evne til at foretage større sammenhængende finansielle analyser på et akademisk grundlag som en forløber til det senere afgangsprojekt.
|
Eksamen
|
|
|
Seminarrække i Corporate Finance:
|
Prøveform
|
Mundtligt med skriftligt forlæg
|
Karakterskala
|
7-trins-skala
|
Censur
|
Ingen censor
|
Eksamensperiode
|
Maj/juni
|
Hjælpemidler
|
Se detaljerede bestemmelser nedenfor
|
Varighed
|
Se detaljerede bestemmelser nedenfor
|
|
|
Eksamination
|
Hver deltagende studerendes indsats bedømmes efter 7-trinsskalaen. I bedømmelsen indgår 1) den studerendes skriftlige seminar, 2) den studerendes forsvar af sit seminar, 3) den studerendes opposition ved to andre studerendes seminarforsvar, 4) den studerendes indsats som deltager i seminarforløbet generelt. Læreren giver herfor én samlet karakter. Der tillægges ikke de enkelte elementer i bedømmelsen separate vægte. Der medvirker normalt ikke en censor.
|
Forudsætninger for indstilling til eksamen
|
Have udarbejdet et seminar over et bestemt emne, som er aftalt med seminarholdets lærer. Have været til stede ved seminarmøderne og deltaget aktivt ved forsvar af eget seminar, som opponent ved et eller flere andre seminarer og endelig ved den almindelige faglige diskussion på holdet.
|
Kursets indhold, forløb og pædagogik
|
Der er etableret et antal seminarhold i Corporate Finance under hver sin emnekreds. Der tilsigtes at være 10-12 studerende per seminarhold. De studerende vælger, hvilket seminarhold de ønsker at følge. Tilmeldingen sker prioriteret, så der kan opnås ensartede holdstørrelser. Der er for hvert seminarhold cirka 3 indledende dobbelttimer med en introducerende undervisning med gennemgang af emner fra holdets speciale. Samtidig bliver den praktiske afvikling af arbejdet på seminarholdet tilrettelagt, og desuden skal de studerende lære, hvordan man ”skriver” en god opgave med anvendelse af de akademiske regler herfor.
Seminaret Hver deltagende studerende skriver et seminar over et selvvalgt emne inden for det pågældende seminarholds emneområde. Seminaret må maksimalt andrage 15 normalsider og skal mindst udgøre 12 normalsider. De studerende har adgang til en vis vejledning under udarbejdelsen af seminaret.
Den enkelte studerende præsenterer sit seminar i en dobbelttime. To udpegede opponenter foretager en forberedt, dybtgående kritik af seminaret, og der er yderligere en åben diskussion blandt seminarmødets deltagere heraf. Læreren deltager i diskussionen og giver afsluttende en kritik af dels det præsenterede seminar og af forløbet på mødet.
|
Undervisningsformer
|
Undervisningen på seminaret involverer således de studerende i særdeles høj grad. De bliver herved gjort bekendt med en arbejdsform, der hyppigt anvendes i virksomheder, offentlig administration, organisationer m.v. Samtidig introduceres de studerende til udarbejdelsen af lidt større og dybe faglige notater, såvel som til udarbejdelsen af det senere liggende afgangsprojekt.
|
Foreløbig litteratur
|
De studerende udvælger selv de artikler og bøger m.v., som de lægger til grund for udarbejdelsen af deres seminar. Læreren på seminarholdet kan eventuelt udpege enkelte faglige arbejder om seminarets hovedemne, som deltagerne kan drage nytte af.
|
Sidst opdateret den 03-09-2012