English   Danish

2012/2013  KAN-CMF_I10  Ledelse og arbejdsliv

English Title
Management and Worklife

Kursusinformation

Sprog Dansk
Prøve-ECTS 7,5 ECTS
Type Obligatorisk
Niveau Kandidat
Varighed Et semester
Placering Efterår
Tidspunkt Se skemaet på e-Campus
Max. antal deltagere 120
Studienævn
Studienævnet for HA/cand.merc. i erhvervsøkonomi og filosofi, MSc
Kursusansvarlig
  • Michael Pedersen - Institut for Ledelse, Politik og Filosofi
Fagområde/Category
  • Filosofi og videnskabsteori/Philosophy and philosophy of science
  • Ledelse/Management
  • Organisation/Organization
Sidst opdateret den 24-08-2012
Læringsmål
Efter at have fulgt Ledelse og arbejdsliv forventes den studerende at være i stand til:
  • at kunne udvælge, udpege og reproducere pensum fra faget, som er relevant for den udvalgte virksomhedscase
  • at kunne analysere måder at organisere og lede arbejde i den udvalgte case på baggrund af tekster fra pensum
  • at kunne uddrage konklusioner fra analysen om hvordan arbejdet organisere og ledes og vurdere disse konklusioner i forhold til teksterne fra pensum
  • •at kunne foretage en kritisk evaluering af såvel teksternes som analysens gyldighed og konsekvenser
Eksamen
Ledelse og arbejdsliv:
Prøveform Skriftlig hjemmeopgave
Karakterskala 7-trins-skala
Censur Ingen censor
Eksamensperiode December/januar
Hjælpemidler Med alle skriftlige og alle elektroniske hjælpemidler
Varighed Se detaljerede bestemmelser nedenfor
Ordinær prøve: Prøven har form af en individuel skriftlig hjemmeopgave på max. 10 normalsider på baggrund af en udleveret case. 

Syge-/omprøve: Prøven er en 48-timers opgave på max. 10 normalsider på baggrund af en udleveret case.
Kursets indhold, forløb og pædagogik

Faget giver de studerende mulighed for at arbejde med og reflektere over forskellige aspekter af det moderne arbejdsliv med særligt fokus på de ledelsesmæssige udfordringer. Omdrejningspunkt for faget er tendensen til, at ledelsebliver til ledelse af selvledelse. Ledelse er ikke blot noget, som en leder udøver i forhold til en medarbejder, men er i høj grad noget, som den enkelte medarbejder må udøve over for sig selv, bl.a. ved selv at skulle opstille de krav og mål, som han eller hun løbende skal leve op til. Faget tager denne problematik videre ved at undersøge, hvordan kravet om selvledelse grundlæggende gør, at det er medarbejderens ledelse af sit eget ’liv’, der bliver det væsentligste i skabelse af produktion og værdi. Selvledelse handler dermed ikke blot om øget beslutningskompetence, men om at kunne håndtere forholdet mellem eksistensen som sådan og arbejdet. Hermed overskrider og redefinerer selvledelse den traditionelle opdeling mellem medarbejdernes arbejdsliv og privatliv. Selvledelse skaber en række nye udfordringer for virksomhederne, som afspejles i organisering og ledelse af arbejdet.
 
Faget består af tre sektioner. Den indledende del introducerer til fagets generelle tematik og der gives en overview over hvad det er et for et værdiskabelsesbegreb der er på spil når ledelse bliver til ledelse af selvledelse. I den anden del diskuteres ledelse af selvledelse udefra henholdsvis kontrol og frihed. Den tredje del fokuserer på forholdet mellem  individ og kollektiv i selvledelse og fokusere på begreber så som performance, engagement og work-life balance. Til hver undervisningsgang vil der blive arbejdet med en udvalgt case.

Undervisningsformer
Faget er baseret på forelæsninger, diskussioner i plenum og de studerendes aktive involvering i analyserne af cases. Pædagogisk bygger undervisningen på den forudsætning, at læring opstår gennem handling, erfaring og refleksion. Derfor er det afgørende for læringen på faget, at de studerende og underviserne i fællesskab bruger undervisningsrummet til at udfordre og eksperimentere med tanker, præsentationsmodeller, indhold og formidlingsformer. Undervisningen søger med en intens involvering af virksomhedspraksis at give de studerende rige muligheder for at reflektere over forholdet mellem teori og praksis.
Foreløbig litteratur

Pensum:

Kristensen, A. R. (2011) Det grænseløse arbejdsliv – At lede de selvledende medarbejdere. Gyldendal Business
 
Kompendium i Ledelse og Arbejdsliv

Kristensen, A.R. (2011): Perspektiver på selvledelse. Det grænseløse arbejdsliv – At lede de selvledende medarbejdere. Gyldendal Business. 53-72
 
Lopdrup-Hjorth, T. Gudmand-Høyer, M. Bramming, P. and Pedersen, M. (2011) Governing work through self-management  Ephemera 11(2) 97-104
 
Pedersen, M. (2008): Arbejdet – nu med livet som indsats. Turbulens (netartikel)
http://www.turbulens.net/Temaer/Kognitivkapitalisme/?article=229
 

Vestergård, V (2004): Danmarks Bedste Arbejdspladser: Banken uden regler. Berlingske Nyhedsmagasin. Side 46

Vestergård, V (2005): En dag på Danmarks bedste arbejdsplads. Berlingske Nyhedsmagasin. 43-48
 

Kristensen, A (2011) Det grænseløsearbejdsliv kapitel 1
 
Drucker, P (1999): ’Knowledge-worker productivity’, i California Management Review. 41(2) 79-94
 
Skårup, B (2005). Hvordan ledelse blev humaniseret. Ledelse i dag. Nr 60. Marts. 82-88
 
 
Costea, B., Crump, N. and Amiridis, K. (2008): Managerialism, the therapeutic habitus and the self in contemporary Organizing, Human Relations61, 661-686
 
 
Rostgard, A (2011) Medarbejdernes livsførsel i centrum. Berlingske Nyhedsmagasin. 28-33
 
 
Rose, N (1999) Freedom, i Powers of Freedom – reframing political thought. Cambridge University Press 67-97
 
Maravelias, C. (2007): Freedom at Work in the Age of Post-Bureaucratic Organization. ephemera7(4) 555-574
 
Kristensen, A.R. (2011): Frihed under ansvar. Det grænseløse arbejdsliv – At lede de selvledende medarbejdere. Gyldendal Business. 125-151.
 
Casey, C. (1999): Come Join Our Family: Discipline and Integration in Corporate Organizational Culture. Human Relations.Vol. 52, No.2 155-178
 
 Kunda, G. and Van Maanen, J.M. (1999)Changing Scripts at Work: Managers and ProfessionalsThe ANNALS of the American Academy of Political and Social Science 561: 64-68
 
 Fleming, P. & Sturdy, F. (2009): “Just be yourself!”: Towards neo-normative control in organizations? Employee Relations. Vol. 31. No.6 569-583
 
Pedersen, M. (2011): ‘A career is nothing without a personal life’ – on the social machine in the call for authentic employees. ephemera 11(1) 63-77
 
Contu, A. (2008) ‘Decaf resistance: on misbehavior, cynicism, and desire in liberal workplaces.’ Management communication quarterly, 21(3): 364-379.
 
Muhr, S. L. and Kirkegaard (2012): ‘The Dream Consultant: productive fantasies at work’. Culture and organization. 1-19, Ifirst article.
 
 
Walton, R.E. (1985): From control to commitment in the workplace. Harvard Business Review, Vol. 63 No.2, pp. 77-84.
 
Lazzarato, M. (2004): From Capital-Labour to Capital-Life. Ephemera 4(3)187-208
 
Pedersen, M (2008): Tune in, break down and reboot: new machines for coping with the stress of commitment’, Culture and organization, 14 (2): 171‐185
 

Vestergård, V (2006):  Danmarks Bedste Arbejdspladser: De veksler arbejdsglæde til kontanter. Berlingske Nyhedsmagasin. Side 50
 
Josefsen, A (2011): Passion og Mening. Min passion for ledelse. Gyldendal Business. 91-108
 
 
Gorz, A (2010) Immaterial Labour.The Immaterial. Seagull Books. 1-33

 
Boswell, W. R., Bingham, J.B and Colvin, Alexander. (2006) Aligning employees through “line of sight”. Business Horizons 499-509
 
Townley, B (1995 ): ‘Know Thyself’: Self-awareness, Self-formation and Managing. Organization2(2) 271-289
 
 
 Guest, D. (2002): Perspectives on the study of work-life balance. Social Science Information41(2), 255-279
 
Kristensen, A.R. (2011): Den individuelle ramme om arbejdet. Det Grænseløse Arbejdsliv –At lede de selvledende medarbejdere. Gyldendal Business. 73-94.
 
 

Sidst opdateret den 24-08-2012