2012/2013 KAN-CMP_VKP Soundscapes, terapihaver og brugercentreret design: Psykologiske sammenhænge mellem adfærd og kontekst
English Title | |
Soundscapes, therapy gardens and user-centered design: The psychology of context and behavior |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Prøve-ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Valgfrit |
Niveau | Kandidat |
Varighed | Et quarter |
Placering |
Tredje quarter
Ændringer i skema kan forekomme Tirsdag 09.50-12.25, uge 6-15 |
Tidspunkt | Se skemaet på e-Campus |
Studienævn |
Studienævnet for HA/cand.merc. i erhvervsøkonomi og psykologi, MSc
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Administrative contact person is Bodil Sponholtz, ITM (bsp.itm@cbs.dk) | |
Fagområde/Category | |
|
|
Sidst opdateret den 17-10-2012 |
Læringsmål | |||||||||||||||||
Fagets udvikling af personlige kompetencer: Kurset vil sætte den studerende i stand til at anvende forskellige teoretiske tilgange som værktøjer til at diskutere, analysere, designe og evaluere konkrete psykologiske sammenhænge mellem teknologi og kontekst, som de findes ifm. f.eks. it-systemer og arbejdspladser. Den studerende vil udvikle sin evne til at forholde sig både analytisk og problemløsende til konkrete problemstillinger, der opstår i arbejdet med teknologi, kontekst og menneskelig adfærd.
|
|||||||||||||||||
Eksamen | |||||||||||||||||
Soundscapes, terapihaver og brugercentreret design: Psykologiske sammenhænge mellem adfærd og kontekst | |||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||
Eksamination | |||||||||||||||||
20 minutters mundtlig eksamen med synopsis, der udarbejdes i grupper á max 5 studerende. Synopsen må have et omfang af max 5 normalsider. Syge-omprøve på samme vilkår som den ordinære eksamen. |
|||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | |||||||||||||||||
Dette kursus er en introduktion til kontekstens psykologi. Kontekstens psykologi belyser, hvordan design og indretningen af vores nære fysiske omgivelser – teknologi og rum – påvirker menneskelig adfærd. Kurset vil via praktiske eksempler som it-systemer, åbne kontorlandskaber, hospitalsindretning og terapihaver analysere, hvorfor en nødvendig forudsætning for brugercentreret design er at have teoretiske værktøjer til at forstå sammenhængen mellem menneskelig adfærd og kontekst. Målet med kurset er at give de studerende en praktisk anvendelig værktøjskasse med relevant psykologisk viden, som kan anvendes til brugercentreret design af it-systemer, teknologi og rum. |
|||||||||||||||||
Undervisningsformer | |||||||||||||||||
Forelæsninger, samt gruppeøvelser med fremlæggelser | |||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | |||||||||||||||||
Dourish, P. (2004) Where the action is. The MIT Press Frandsen, A.K et al (2009) Helende arkitektur. Institut for Arkitektur og Design Skriftserie nr. 29 Orlikowski, W.J. (2007) Sociomaterial practices: Exploring technology at work. Organization Studies, 28 (9), 1435-1448 Orlikowski, W.J. & Scott, S.V. (2008) Sociomateriality: Challenging the separation of technology, work and organization. The Academy of Management Annals, 2 (1), pp. 433-474 Schoggen, P. (1989) Behavior Settings. Stanford University Press |