2012/2013 KAN-CM_A122 Business Coaching – Hvad, hvorfor og hvordan?
English Title | |
Business Coaching – Hvad, hvorfor og hvordan? |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Prøve-ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Valgfrit |
Niveau | Kandidat |
Varighed | Et quarter |
Placering | Andet quarter, Tredje quarter
Ændringer i skema kan forekomme Fredag 08.00-09.40, uge 44 Fredag 08.00-11.30, uge 45-51 |
Tidspunkt | Se skemaet på e-Campus |
Max. antal deltagere | 60 |
Studienævn |
Studienævnet for cand. merc.
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Administrator: Yvonne Bjørkov - yb.marktg@cbs.dk | |
Fagområde/Category | |
|
|
Sidst opdateret den 27-04-2012 |
Læringsmål | |||||||||||||||||
Den studerende skal kunne:
• Beskrive, klassificere, strukturere, kombinere og anvende fagets begreber, teorier, metoder og modeller. • Udvise forståelse af Business Coachingens forskellighed fra traditionel coaching. • Analysere og kritisk forholde sig til business coachingens relevans, udførelse og resultat i en given situation på baggrund af fagets begreber, teorier, metoder og modeller. |
|||||||||||||||||
Eksamen | |||||||||||||||||
Skriftlig individuel hjemmeopgave/projekteksamen | |||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||
Eksamination | |||||||||||||||||
Individuel projekteksamen/hjemmeopgave på baggrund af business case eller prædefinerede rammer for opgaven. | |||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | |||||||||||||||||
Business Coaching er en struktureret metode til afklaring af og
ændring af uhensigtsmæssig menneskelig funktion/relation eller til
fremme af optimal menneskelig funktion/relation i virksomheder.
Coaching i arbejdslivet kan dels implementeres som
ledelsespraksis, og dels ved hjælp af virksomhedskonsulenter.
Fælles for begge er at de adskiller sig fra traditionel coaching
ved bl.a. den tydelige kobling til den organisatoriske kontekst,
ved at formålet med coachingen er kalibreret med organisationens
overordnede mål, samt ved at magtrelationen mellem den coachende og
den coachede kan være asymmetrisk. Implementering af Coaching i en
organisatorisk kontekst kræver derfor ikke blot indsigt i
forskellige coachingtraditioner og -teknikker, men ligeledes en
forståelse af de rammer som den organisatoriske kontekst - på godt
og ondt - sætter for coachingen.
Faget introducerer derfor til forskellige coachingtraditioner
samt deres teoretiske udgangspunkt i f.eks. kognitiv psykologi,
positiv psykologi, systemiske tilgange samt ledelsesteori. I
forlængelse heraf belyses forskellen og udfordringerne ved hhv.
ledelsesbaseret og konsulentbaseret coaching i virksomheder. I
faget formidles desuden nogle grundlæggende coachingmetoder. De
studerende vil således ved hjælp af øvelser opnå indsigt i Business
Coachingens muligheder og begrænsninger.
En del af de coachende teknikker vil af den interesserede studerende kunne bruge til at optimere egen præstationsevne, herunder f.eks. tilrettelæggelse og framing af udfordrende projekter så som skrivning af kandidatafhandling. |
|||||||||||||||||
Undervisningsformer | |||||||||||||||||
Undervisningen består primært af dialogundervisning og øvelser. De studerende forventes at deltage aktivt i undervisningen ved f.eks. øvelser og fremlæggelser. Desuden er det hensigten at invitere gæsteforelæsere. | |||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | |||||||||||||||||
Vejledende litteratur: Dam Hede, Tobias (2010): Coaching – samtalekunst og ledelsesdisciplin, Samfundslitteratur, Frederiksberg. Gjerde, Susann: Coaching – hvad, hvorfor, hvordan. Forlaget Samfundslitteratur, Danmark, 2006. Moltke og Molly (2009) Systemisk Coaching – en grundbog. Psykologisk Forlag, København. Søholm, T.M., J. Storch, A. Juhl, K. Dahl og A. Molly (2006) Ledelsesbaseret Coaching. Børsens Forlag, København.
Artikler og bogkapitler: Clutterbuck; David (2009): ”Coaching teams in the work place”, in: Special supplement | Global Focus Vol 03 | Issue 03 2009, pp. 9-14. Gørtz, Kim og Anette Prehn (eds.) (2008) Coaching i perspektiv – en grundbog. Hans Reitzels Forlag. Kap 2. Hackman & Wageman (2005): ”A Theory of Team Coaching”, in: Academy of Management Review, Vol. 30/nr. 2, pp. 269-287. Haslebo, Gitte & Schnoor, Michala (2007): ”Lederen som coach – forskellige vinkler på magt og etik”, i Erhvervspsykologi, Volume 5/nummer 2/juni 2007, pp. 22-43. Kauffman, Carol (2006): “Positive Psychology: The Science at the Heart of Coaching”, in: Stober, Dianne R. and Anthony M. Grant (eds.) (2006) Evidence Based Coaching Handbook. Wiley. Risbjerg, Mikkel & Triantafillou, Peter (2008): ’No time for losers’ – coaching og det konkurrencedygtige selv”, in: Tidsskrift for Arbejdsliv, pp. 10-24, vol. 10/1/2008. Undervisningsnoter, cases og eventuelt supplerende undervisningsmateriale. |