2012/2013 KAN-MLEEU_ES3 Enhed og mangfoldighed – sprog og kulturer i Europa.
English Title | |
Enhed og mangfoldighed – sprog og kulturer i Europa. |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Prøve-ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Kandidat |
Varighed | Et semester |
Placering | Forår |
Tidspunkt | Se skemaet på e-Campus |
Studienævn |
Studienævnet for cand.ling.merc.
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Fagområde/Category | |
|
|
Sidst opdateret den 24-01-2013 |
Læringsmål | |||||||||||||||
Formålet med undervisningen er at de studerende skal opnå viden om forholdet mellem etniske og sproglige strukturer i Europa. De studerende skal endvidere styrke deres evne til problemidentifikation og beherskelse af komparative metoder. | |||||||||||||||
Forudsætninger | |||||||||||||||
Der forudsættes BA-niveau eller tilsvarende inden for området Europæiske Studier | |||||||||||||||
Eksamen | |||||||||||||||
Enhed og mangfoldighed – sprog og kulturer i Europa. | |||||||||||||||
|
|||||||||||||||
Eksamination | |||||||||||||||
Mundtlig individuel prøve på basis af skriftlig individuel synopsis med selvvalgt emne. Omfang/varighed Den skriftlige synopsis skal have et omfang på 2-3 sider a 2275 typeenheder. Til den mundtlige eksamen afsættes 20 minutter inkl. votering og feed-back. Målbeskrivelse Den studerende skal i den skriftlige synopsis kunne • dokumentere viden om de vigtigste fællestræk i de europæiske kulturer og sprog • demonstrere kendskab til de europæiske sprogs slægtskabsforhold og historie • analysere forholdet mellem sprog, kultur og nations- og statsdannelse • identificere, klassificere og sammenligne relevante sammenhænge mellem kulturelle og sproglige forhold og situationer i for- og nutid • demonstrere bred orientering i de etniske, nationale og kulturelle forhold af betydning for integration i Europa Ved den mundtlige fremlæggelse skal den studerende derudover kunne • perspektivere tidligere tiders forhold til nutiden • sætte det valgte emne i forbindelse med andre lignende forhold • præsentere sit oplæg frit og sammenhængende. Syge-/omprøve • Syge-/omprøve afvikles som den ordinære prøve. * Hvis den studerende rettidigt har afleveret synopsen, men ikke kan deltage i det mundtlige forsvar p.gr.a. sygdom eller er udeblevet fra det mundtlige forsvar, kan den studerende indstille sig til syge-omprøve i samme, en forbedret eller en ny synopsis i samme eksamenstermin jf. eksamensplanen for syge-/omprøver. |
|||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | |||||||||||||||
Overordnede emner: Grundlaget: de indoeuropæiske sprog og den indoeuropæiske kultur (1). Udbredelsen af de indoeuropæiske kultursprog i Europa i oldtid og middelalder (2, 3). Middelalderen: de romanske, de germanske, de slaviske og de keltiske sprog (3). Dannelsen af de moderne sproglige standarder (4). De vesteuropæiske sprogs fællestræk og typologiske forskelle (5). Kulturkredsen som sprogligt fællesskab (6) Sprog og nation (7, 8). Den moderne situation (9, 10) |
|||||||||||||||
Undervisningsformer | |||||||||||||||
Forelæsninger med holddiskussion og studenteroplæg | |||||||||||||||
Foreløbig litteratur | |||||||||||||||
Michael Herslund. Kompendium i Europas sproglige enhed og mangfoldighed, CBS 2011. Artikler udleveres. Thomas Pedersen. When Culture becomes Politics. European Identity in Perspective. Aarhus University Press 2008. Der henvises endvidere til semesterplanerne på studiets hjemmeside. |