2012/2013 KAN-MLEIM_IKM2 Forbrugerkultur og -kommunikation
English Title | |
Forbrugerkultur og -kommunikation |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Prøve-ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Kandidat |
Varighed | Et semester |
Placering | Efterår |
Tidspunkt | Se skemaet på e-Campus |
Studienævn |
Studienævnet for cand.ling.merc.
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Fagområde/Category | |
|
|
Sidst opdateret den 29-06-2012 |
Læringsmål | |||||||||||||||
Undervisningens formål er at give de studerende forståelse af og viden til at analysere forbrugeradfærd, forbrugerkultur og kommunikation. Undervisningen skal skabe overblik over hovedtræk af forbrugeradfærdsteoriens udvikling og dens centrale perspektiver og rødder i andre samfundsvidenskabelige discipliner, herunder psykologi, økonomi, sociologi og antropologi. Undervisningen skal sætte de studerende i stand til at analysere forbrugere og forbrug ud fra et individuelt, socialt såvel som et interkulturelt fokus. De studerende skal opnå indsigt i sammenhængene imellem forbrug og marked i et interkulturelt perspektiv, herunder hvordan forbrugere påvirker og påvirkes af marketingstrategier, samt hvilke etiske og politiske diskurser, der omgiver reguleringen af forbrug og markeder. Kurset præsenterer endvidere de empiriske metoder, der benyttes indenfor forbrugeranalyse og forbrugeradfærdsforskning med henblik på at udvikle den studerendes evne til gennemføre og vurdere kvaliteten af forbrugerundersøgelser. |
|||||||||||||||
Eksamen | |||||||||||||||
Forbrugerkultur og -kommunikation | |||||||||||||||
|
|||||||||||||||
Eksamination | |||||||||||||||
Prøveform Skriftlig individuel hjemmeopgave Omfang/varighed Den skriftlige opgavebesvarelse skal have et omfang på maks. 10 sider a 2275 typeenheder. Opgaven udarbejdes i løbet af semestret og afleveres jf. eksamensplanen. Opgaven kan skrives på dansk eller på engelsk. Målbeskrivelse Den studerende skal kunne • formulere en relevant problemstilling ud fra eget valg inden for kursets indholdsmæssige rammer • begrunde hvilke af kursets teorier og metoder, som er relevante for besvarelsen af den valgte problemstilling • vise evne til at analysere forbrugsprocesser og forbrugerkultur og koble dem til branding- eller markedskommunikationsstrategiske overvejelser. Syge-/omprøve • Syge/omprøve afvikles som den ordinære prøve. Eksaminanden kan vælge af aflevere den samme, en forbedret eller en ny opgave. |
|||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | |||||||||||||||
Indhold
|
|||||||||||||||
Undervisningsformer | |||||||||||||||
Forelæsninger, metodeworkshops | |||||||||||||||
Arbejdsbelastning | |||||||||||||||
|
|||||||||||||||
Foreløbig litteratur | |||||||||||||||
Solomon, M. R., Bamossy, G., Askegaard, S., & Hogg, M. K. (2010). Consumer behaviour a European perspective Harlow: Financial Times Prentice Hall. Usunier, J. C., & Lee, J. A. (2009). Marketing across cultures. Harlow: Prentice Hall. Elliott, R., & Jankel-Elliott, N. (2003). Using ethnography in strategic consumer research. Qualitative Market Research: An International Journal, 6(4), 215-233. Fournier, S. (1998). Consumers and their brands: Developing relationship theory in consumer research. Journal of Consumer Research, 24(4), 343-373. |