2012/2013 KAN-MLEIM_IKM3 Interkulturel organisationsadfærd, forretningsadfærd og ledelse
| English Title | |
| Interkulturel organisationsadfærd, forretningsadfærd og ledelse |
Kursusinformation |
|
| Sprog | Dansk |
| Prøve-ECTS | 7,5 ECTS |
| Type | Obligatorisk |
| Niveau | Kandidat |
| Varighed | Et semester |
| Placering | Forår |
| Tidspunkt | Se skemaet på e-Campus |
| Studienævn |
Studienævnet for cand.ling.merc.
|
| Kursusansvarlig | |
|
|
| Fagområde/Category | |
|
|
| Sidst opdateret den 29-06-2012 | |
| Læringsmål | |||||||||||||||||
| Undervisningens formål er at sætte de studerende i stand til at analysere kulturforskelles betydning for ledelses- og organisationsadfærd, internt i organisationer og mellem organisationer ud fra interkulturelle og kommunikative synsvinkler. De studerende skal opnå indsigt i samspillet mellem kulturforskelle på samfundsniveau og organisationsniveau og deres betydning for kommunikation og ledelsesadfærd, herunder deres rolle for virksomhedssamarbejde og –sammen¬slutninger. Det er endvidere målsætningen, at de studerende sættes i stand til at redegøre for de teoretiske perspektiver, som ligger til grund for de metoder, teorier og analyser som anvendes i kurset. | |||||||||||||||||
| Eksamen | |||||||||||||||||
| Interkulturel organisationsadfærd, forretningsadfærd og ledelse | |||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||
| Eksamination | |||||||||||||||||
|
Prøveform Mundtlig individuel pensumeksamen på baggrund af en skriftlig mini-synopsis. Den mundtlige eksamen forudsætter at den studerende har afleveret en synopsis. Indholdet af den skriftlige mini-synopsis indgår ikke i bedømmelsen. Omfang/varighed Den individuelle, skriftlige synopsis skal omfatte maks. 2 sider a 2275 typeenheder. Aflevering jf. eksamensplanen. Til den mundtlige eksamination afsættes 20 minutter inkl. votering og feed-back. Målbeskrivelse I synopsen skal den studerende kunne • formulere en virksomhedsrelevant problemstilling ud fra eget valg og inden for kursets indholdsmæssige rammer • vise hvilke af kursets teorier og metoder, som er relevante for besvarelsen af den valgte problemstilling • skitsere en mulig problemløsning ved hjælp af de valgte synsvinkler, metoder og teorier. Ved den mundtlige prøve skal den studerende kunne • redegøre for synopsens problemstilling • redegøre for de teorier og modeller fra pensum som er relevante for ananlysen af synopsens problemstilling • dokumentere indsigt i kursets øvrige pensum. Syge-/omprøve • Syge/omprøve afvikles som den ordinære prøve. Eksaminanden kan vælge at gå til syge-/omprøve i samme, en forbedret eller en ny synopsis. |
|||||||||||||||||
| Kursets indhold, forløb og pædagogik | |||||||||||||||||
|
Undervisningen inddrager komparativ sociologisk litteratur der relateres til ledelses- og organisationsforhold i kulturelt forskellige områder af verden. Der inddrages cases og teoretisk litteratur om interkulturel ledelse og virksomhedssamarbejde. |
|||||||||||||||||
| Undervisningsformer | |||||||||||||||||
| Forelæsninger m.v. | |||||||||||||||||
| Arbejdsbelastning | |||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||
| Foreløbig litteratur | |||||||||||||||||
|
|
|||||||||||||||||