2012/2013 KAN-MLM_21 Terminologi og termbaser eksemplificeret med økonomisk/finansielt sprog
| English Title | |
| Terminologi og termbaser eksemplificeret med økonomisk/finansielt sprog |
Kursusinformation |
|
| Sprog | Dansk |
| Prøve-ECTS | 7,5 ECTS |
| Type | Valgfrit |
| Niveau | Kandidat |
| Varighed | Et semester |
| Placering |
Efterår
Ændringer i skema kan forekomme Onsdag 13.30-15.10, uge 36-41, 43-47 |
| Tidspunkt | Se skemaet på e-Campus |
| Max. antal deltagere | 30 |
| Studienævn |
Studienævnet for cand.ling.merc.
|
| Kursusansvarlig | |
|
|
| Sekretær: Tine Silfvander ts.iadh@cbs.dk | |
| Fagområde/Category | |
|
|
| Sidst opdateret den 28-04-2012 | |
| Læringsmål | |||||||||||||||
|
Udvikling af personlige kompetencer: Den studerende udvikler kompetencer mht. analyse og strukturering af viden. Målbeskrivelse: Den studerende skal kunne udarbejde en velfungerende elektronisk terminologi- og vidensbase mellem dansk og et fremmedsprog under anvendelse af terminologisk metode og hensigtsmæssig udnyttelse af databaseformatet. Den studerende skal desuden kunne redegøre for udvælgelse og strukturering af data anvendt i basen. |
|||||||||||||||
| Forudsætninger | |||||||||||||||
| Alm. adgangskrav til CLM-studiet. | |||||||||||||||
| Eksamen | |||||||||||||||
| Evalueringsopgave i form af udarbejdelse af en termbase (15-20 begreber). | |||||||||||||||
|
|||||||||||||||
| Kursets indhold, forløb og pædagogik | |||||||||||||||
|
Faget tilfører den studerende den af virksomhederne efterspurgte kompetence i form af kortlægning af virksomhedens interne terminologi på dansk og andre sprog. Formålet med valgfaget er at sætte den studerende i stand til at udarbejde og indlæse materiale i en terminologi- og vidensbase til en virksomheds interne brug inden for fx virksomhedens økonomiske/finansielle interne eller eksterne kommunikation og rapportering. Faget omfatter en teoretisk og en praktisk del. Den teoretiske del indfører de studerende i leksikografisk metode og terminologilærens principper. Den praktiske del består i træning i at arbejde med et terminologistyringssystem og i udarbejdelse af en termsamling inden for et af den enkelte studerende selvvalgt afgrænset emne. Termsamlingen udarbejdes på dansk og et fremmedsprog, afhængig af den studerendes fremmedsprog på CLM-studiet. Der arbejdes med flersproglig videns- og termorganisering, dokumentationsmateriale, udnyttelse af databaseformatet til de terminologiske enheder, definitioner, faglige og sproglige kommentarer, ækvivalensovervejelser etc. Som empirisk materiale inddrages forskellige delemner med bl.a. med afsæt i faget økonomisk sprog, såsom børsprospekter, virksomhedens interne eller eksterne regnskabsrapportering, eller andet materiale efter deltagernes ønske til inspiration til udarbejdelse af den termbase, der skal afslutte forløbet. I undervisningsforløbet løses en obligatorisk opgave i form af udarbejdelse af informationer vedrørende et mindre antal begreber og indlæsning i en mini-termbase. Mini-termbasen kan evt. danne basis for den endelige terminologi- og vidensbase. |
|||||||||||||||
| Undervisningsformer | |||||||||||||||
| Læreroplæg og workshops. Hands-on-arbejde med termbase/miniordbog via it-systemer, som er tilgængelige via Internettet. | |||||||||||||||
| Foreløbig litteratur | |||||||||||||||
|
Forskelligt informationsmateriale (bøger, internettet, kompendier og noter) vedr. såvel den teoretiske som den empiriske del, herunder: Madsen, Bodil Nistrup. Håndbog i begrebsarbejde. Del 1: Principper’. Sundhedsstyrelsen, København. ISBN 87-91437-87-3, 2005. 40 pp Nielsen, S., L. Mourier og H. Bergenholtz. Regnskabsordbogen Dansk-Engelsk, Forlaget Thomson A/S 2004 og Regnskabsordbogen Engelsk-Dansk, Forlaget Thomson A/S 2007. |
|||||||||||||||