2012/2013 KAN-SOC_VFKO Forhandling og konfliktløsning i organisationer
English Title | |
Forhandling og konfliktløsning i organisationer |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Prøve-ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Valgfrit |
Niveau | Kandidat |
Varighed | Et semester |
Placering |
Efterår
Ændringer i skema kan forekomme Fredag 08.00-10.35, uge 36-43, 48-49 |
Tidspunkt | Se skemaet på e-Campus |
Studienævn |
Studienævnet for cand.soc.
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Fagområde/Category | |
|
|
Sidst opdateret den 09-07-2012 |
Læringsmål | |||||||||||||||
Kurset i forhandling og konfliktløsning er tilrettelagt så det skærper bevidsthed om modtagers interesser og afsenders muligheder i forhold til at forstå, møde, løse og forebygge potentielle konfliktsituationer i forbindelse med forhandlinger internt i organisationer. Der lægges vægt på at kombinere fagspecifik teori med afprøvning af kompetencer i praksis. Sidstnævnte søges blandt andet nået gennem oplæg fra eksterne, diskussioner med disse og konkrete cases og øvelser. Målbeskrivelse: Den studerende skal ved afslutningen af faget kunne: • Beskrive, klassificere, strukturere og kombinere fagets begreber, teorier, metoder og modeller • Identificere relevante problemer i forbindelse med etablering og udvikling af organisatoriske relationer, herunder navnlig på tværs af nationale, sproglige og kulturelle grænser • Analysere et givent samtaleforløb som kommunikation og som strategi • Analysere en given case med henblik på muligheder og forhindringer for en forhandlet aftale • Udvælge og kritisk anvende et bredt, relevant teoretisk materiale som grundlag for analysen • Producere en velargumenteret, selvstændigt tænkt og sammenhængende svar på eksamensspørgsmålet |
|||||||||||||||
Forudsætninger | |||||||||||||||
Grundlæggende kendskab til organisationskommunikation og organisationsteori. Gode læseevner i engelsk.
Studerende, der allerede har gennemført CLM-faget ’Forhandlingskommunikation’, kan ikke deltage i kurset. |
|||||||||||||||
Eksamen | |||||||||||||||
Forhandling og konfliktløsning i organisationer | |||||||||||||||
|
|||||||||||||||
Eksamination | |||||||||||||||
4 timer, skriftlig stedprøve med alle skriftlige og elektroniske hjælpemidler | |||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | |||||||||||||||
Der fokuseres på forhandlings- og konflikttyper med højt interpersonelt indhold, fx forhandlinger i forbindelse med omstrukturering og organisationstilpasning, aftaleforhandlinger, mediering og kollektive aftaler. Desuden arbejdes der med organisatoriske relationer, hvor kulturel forståelse og indføling (fx internationale forhandlinger) eller adskillelse mellem aktørerne i rum eller evt. tid (fx forhandlinger via video- eller telekonferencer, e-mails m.v.) er væsentlige elementer. Udgangspunktet er de forhandlings- og konfliktsituationer, der opstår i en større internationalt orienteret organisation, og dermed i mindre grad forhandlinger med eksterne interessenter eller samarbejdspartnere. Faget skal således sætte den studerende i stand til at begå sig organisatorisk i en kompleks og ’politisk’ præget organisation – både i den private og offentlige sektor. Grundlaget er:
|
|||||||||||||||
Undervisningsformer | |||||||||||||||
Forelæsninger, gruppearbejder, forhandlingsøvelser, øvelser i konflikthåndtering og -mægling samt beslutningssimulationer. Der planlægges gennemført 2-3 fællesforelæsninger med eksterne oplægsholdere, hvor der fokuseres på at diskutere mulighedsrummet for forhandlingsinitiativer med den pågældende oplægsholdere for på denne måde at illustrere brugen af teori i en konkret og praksisnær kontekst. For de konkrete øvelser i forhandling, mægling og konflikthåndtering samt krisehåndteringsspil er formålet er ikke nødvendigvis at alle bliver aktiv part i konkrete situationer, men at der etableres en fælles referenceramme for en forståelse af situationernes kompleksitet og løsningsmuligheder. |
|||||||||||||||
Foreløbig litteratur | |||||||||||||||
Thompson, Leigh L.,The Mind and Heart of the Negotiator, Upper Saddle River, New Jersey: Pearson Prentice Hall, 2010 Der vil blive suppleret med et kompendium med relevante faglige artikler og uddrag af større monografier, herunder bl.a.: Brett, Jeanne M. et al.: Sticks and Stones: Language, Face and Online Dispute Resolution. Academy of Management Journal 50.1 (2007), 85-99. Coleman, Peter T, et al.: The View from above and below: The effects of power and interdependence asymmetries on conflict dynamics and outcomes in organizations. Negotiation and Conflict Management Research 3.4, (2010), 283-311 Mayer, Bernard S., Staying with conflict: a strategic approach to ongoing disputes, John Wiley and Sons, 2009. |