2013/2014  BA-EUB_IEU4  Internationalisering - uden for Europa

Non-European Markets, European Business beyond Europe.

Prøve-ECTS 7,5 ECTS
Placering Forår
4. semester
Studienævnet for BA i europæisk business
  • Kursusansvarlig
    Stine Haakonsson - Department of Business and Politics (DBP)
  • Globalisering, international forretning, markeder og studier/Globalization, International Business, markets and studies
  • Virksomhedsstrategi/Corporate and Business Strategy
  • Økonomisk og organisatorisk sociologi/Economic and organizational sociology
Sidst opdateret den 12-08-2013
Den studerende skal kunne:
  • redegøre for processer og strategier bag internationalisering af europæiske virksomheder udenfor Europa.
  • diskutere push- og pull-faktorer virksomhederne møder i denne process.
  • forstå, forklare og redegøre for forskelle og nuancer (sektor, geografisk oprindelse og -mål, virksomheders resourcebase og markedsorientering) i internationaliseringen.
  • analysere cases og problemstillinger ud fra fagets teorier og redegøre for fordele og ulemper af teorierne.
Internationalisering - uden for Europa:
Prøveform Skriftligt produkt udarbejdet hjemme
Individuel eller gruppeprøve Individuel
Opgavetype Casebesvarelse
Varighed 72 timer til udarbejdelse
Bedømmer(e) Eksaminator og bi-eksaminator
Eksamensperiode Maj/juni
Kurset omhandler hvordan og hvorfor Europæiske virksomheder internationaliserer ud over Europa. Det er delt i to overordnede blokke:
  1. Push-factors: Hvad er økonomisk globalisering? Hvorfor, hvor meget/lidt, og hvordan Europæiske virksomheder internationaliserer. Hvad disse virksomheder har ’i bagagen’ i og med, at de kommer fra Europa (især Danmark). Det Dunning kalder for ’ownership advantages’. Er der forskel på hvad det er for virksomheder? Sektorer? Hvilken forretningsetik – normer/værdier – tager danske virksomheder med sig ud i verden, og hvilke erfaringer har de med etiske problemstillinger derhjemme og i Europa?

2. Pull-factors: Her ser vi på hvor virksomheder orienterer sig imod. Primært vil vi fokusere på markeder uden for Triaden, dvs. vækstøkonomier og andre udviklingslande. Vi ser på teorier og cases omkring Location-specific advantages, location attractiveness, National Business Systems og co-evolutionary economics. Der arbejdes med cases, hvor danske virksomheder internationaliseret og evt. har været involveret i etisk problematiske forretninger uden for Europa, og det studeres, hvordan man har håndteret disse problemer, såvel lokalt som fra nationalt HQ.
Der vil være fokus på business internationalisering, strategier uden for Europa, business ethics mm. Vi bruger case studies til at belyse udviklingen.
Undervisiningen bliver en kombination af dialogbaseret holdundervisning og øvelser. Vi bruger casestudies til at belyse og benytte relevante teorier og forstå internationaliseringen af europæiske virksomheder. For hvert tema er der ligeledes øvelser i mindre hold.
Arbejdsbelastning
Undervisning 36 timer
Forberedelse 102 timer
Eksamen 72 timer