2013/2014  BA-HAF_OKUD13  Økonomisk teori og økonomisk udvikling

Prøve-ECTS 7,5 ECTS
Placering Forår
Studienævnet for HA/cand.merc. i erhvervsøkonomi og filosofi, BSc
  • Joachim Lund - Department of Business and Politics (DBP)
  • Filosofi og videnskabsteori/Philosophy and philosophy of science
  • Ledelse/Management
  • Political Science/Political Science
Sidst opdateret den 09-07-2013
Efter at have fulgt faget forventes den studerende at være i stand til at kunne:
  • dokumentere viden om centrale problemstillinger i den økonomiske teoris historie såvel som centrale elementer i Vestens økonomiske historie siden ca. 1700
  • sammenholde forskellige teorier eller skolers syn på centrale begreber og sammenhænge
  • gengive historiske og teoretiske problemstillinger, der har ført til ændrede økonomiske paradigmer
  • forholde sig kritisk til anvendelsen af fortidige teoridannelser i nutidige diskussioner.
Økonomisk teori og økonomisk udvikling:
Prøveform Skriftligt produkt udarbejdet hjemme
Individuel eller gruppeprøve Individuel
Opgavetype Casebesvarelse
Varighed 48 timer til udarbejdelse
Bedømmer(e) En eksaminator
Eksamensperiode Maj/juni

Kursets formål er at give den studerende indsigt i økonomisk teoris udvikling i moderne tid. Kurset koncentrerer sig om samspillet mellem Vestens økonomiske udvikling de sidste ca. tre hundrede år og dens betydning for fremkomsten af nye økonomiske teoridannelser eller skoler (paradigmer). Der lægges således vægt på såvel teoretisk indhold som den historiske baggrund, ligesom de humanistiske bevæggrunde delvist fremhæves.
Kurset dækker de væsentligste aspekter af de sidste tre hundrede års økonomiske teorihistorie og økonomiske udvikling. Vi kommer til at beskæftige os med nationalstaternes opkomst og merkantilismens velstandsbegreb / landbrugssamfundets vækstproblemer og det fysiokratiske svar / industrialiseringen og Adam Smiths fremskridtsoptimisme / 1800-tallets ’sociale spørgsmål’ og dets svar fra Malthus’ og Ricardos dystopier, Marx’ frigørelsesteori og Mills socialliberalisme / den moderne virksomhed og mikroøkonomiens fremkomst i form af marginalismen og den neoklassiske skole / 1930’rnes store krise og Keynes’ reguleringsteori / efterkrigstidens højkonjunktur, stagnationskrisen og Friedmans monetarisme / de seneste 20 års højkonjunktur og finanskrise og keynesianismens evt. genkomst.

Kurset opbygges som en vekselvirkning mellem forelæsninger (fælles for alle hold) og øvelser i form af gruppearbejde og studenterpræsentationer af centrale tekster. Vi kommer til at diskutere problematiske sider ved de enkelte teorier såvel som deres evt. nutidige relevans. Hvilke teorier kan anvendes direkte i forståelsen af nutidens krise og krisebekæmpelse?
Arbejdsbelastning
Forelæsninger 24 timer
Forberedelser til forelæsninger 48 timer
Øvelser 24 timer