English   Danish

2013/2014  BA-HAF_PRAK  Praksis

English Title
Practice

Kursusinformation

Sprog Dansk
Prøve-ECTS 7,5 ECTS
Type Obligatorisk
Niveau Bachelor
Varighed Et semester
Placering Efterår
Tidspunkt Se skemaet på e-Campus
Studienævn
Studienævnet for HA/cand.merc. i erhvervsøkonomi og filosofi, BSc
Kursusansvarlig
  • Christian Pagh - MPP
Primære fagområder
  • Filosofi og videnskabsteori/Philosophy and philosophy of science
Sidst opdateret den 09-07-2013
Læringsmål
Efter at have færdiggjort kurset forventes den studerende at:
  • kunne forholde sig kritisk reflekterende til og bearbejde erhvervsøkonomiske problemstillinger, herunder de etisk-moralske dilemmaer som fremtræder når vi også anskuer virksomheden som en samfundsaktør.
  • have tilegnet sig praktiske, metodiske og analytiske færdigheder med relation til såvel erhvervsøkonomiske som filosofiske problematikker - og mødet mellem dem.
  • have forståelse for såvel en filosofisk/akademisk og erhvervsorienteret formidlingspraksis.
  • have gjort sig bekendt med formkrav inden for almindelig praktisk og akademisk formidling.
Forudsætninger for indstilling til prøven
Obligatoriske godkendelsesopgaver (bedømmes godkendt/ikke godkendt)
Aflevering af obligatorisk godkendelsesopgave samt fremlæggelse i gruppe; begge dele bedømt godkendt/ikke godkendt af underviser.
Prøve/delprøver
Praksis:
Prøveform Skriftligt produkt udarbejdet hjemme
Individuel eller gruppeprøve Individuel
Omfang af skriftligt produkt Max. 5 sider
Opgavetype Casebesvarelse
Varighed Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato og tidspunkt.
Bedømmelsesform 7-trins-skala
Bedømmer(e) En eksaminator
Eksamensperiode December/januar
Syge-/omprøve
Samme prøveform som ved ordinær prøve
Beskrivelse af eksamensforløbet

Prøven er en individuel skriftlig opgave på maks. 5 sider. Med udgangspunkt i en case og relevant teori skal den studerende diskutere og reflektere over filosofiske problemstillinger i en praktisk kontekst.

I opgaven skal den studerende anvende den litteratur som er blevet præsenteret i kurset, men der kan også gerne inddrages litteratur fra andre fag som eksempelvis Virksomheden i samfundet.

I forbindelse med opgaven er der mulighed for gruppevejledning samt feedback efter aflevering.
Kursets indhold, forløb og pædagogik
Praksis introducerer den studerende til praktisk arbejde indenfor erhvervsøkonomi og filosofi. Fokus er at opøve evnen til at forstå, fortolke og formidle såvel filosofiske som praktiske problemstillinger. Et centralt mål med kurset er at give den studerende indblik i forskellige form- og formidlingskrav, der kendetegner henholdsvis den akademiske verden og en mere praktisk orienteret, erhvervsøkonomisk kontekst.
Som et fælles udgangspunkt for de to perspektiver præsenteres en række analyseredskaber og metoder med henblik på at opøve den studerendes evne til at analysere, fortolke og formidle ideer og begreber.
Undervisningsformer
Kurset er bygget op som et intensivt, case-orienteret forløb med udstrakt fokus på studenterdeltagelse. Kurset prioriterer, at den studerende får mulighed for at afprøve og få feedback på såvel mundtlige som skriftlige præsentationer. Kurset bygges derfor op som en kombination af forelæsninger og øvelsestimer.
Kurset introducerer til forskellige metoder, analyseformer, genrer og genrekrav både i og udenfor den akademiske institution. Med udgangspunkt i eksempler, øvelser og opgaver skal den studerende arbejde med forskellige analyse- og formidlingsformater. Formålet er at opøve den studerendes fortolknings- og formidlingsevne gennem praksis. Det prioriteres derfor, at de studerende får direkte feedback både af underviser og andre studerende.
Den studerende skal til hver kursusgang præsentere mindre afleveringer i form af for eksempel mundtlige oplæg, skriftlige svar på arbejdsspørgsmål, gruppeafleveringer ol. For på denne måde at give den studerende mulighed for at afprøve sine færdigheder i praksis, har kurset en begrænset læsemængde.
Foreløbig litteratur
Litteraturlisten er foreløbig.
Lars Henrik Schmidt: ”Når viden skal være videnskab”, in: Schmidt, Lars Henrik (red): Det Videnskabelige Perspektiv. Videnskabsteoretiske tekster. København, Akademisk Forlag, 1998.
Friederich Nietzsche: Uddrag af Den Muntre Videnskab. København, Det Lille Forlag, 1980:114-121.
Bent Flyvbjerg: ”Progressiv phronesis”, in: Magt og rationalitet, bind I. Århus, Akademisk, Forlag, 1991.
G. W. F. Hegel: ”Hvem tænker abstrakt”, in: Hansen, Oskar Borgman (ed.) (1991): De store Tænkere– Hegel. 2. udg. København, Munksgaard, 1991.
Ib Andersen: ”Det uendelige problem med problemformuleringen”, Kap. 3, in: Den skinbarlige Sandhed – om vidensproduktion inden for samfundsvidenskaberne. 2. Udg. Frederiksberg, Samfundslitteratur, 2003.
Billy Ehn & Orvar Löfgren: ”Indledning” & ”Tætte Beskrivelser”, in: Kulturanalyser. Århus, Klim, 2006.
Michael E. Porter & Mark R. Kramer: ”Creating Shared Value”,Harward Business Review, January-February 2011.
Hans Georg Gadamer: Uddrag af Sandhed og Metode. Århus, Systime Academic, 2004: 339-343.
Joseph B Pine II. & James H. Gilmore: ”Welcome to the experience economy”, Harward Business Review, July-August, 1998.
Bruno Latour: ”A Cautious Prometheus? A Few Steps Toward a Philosophy of Design”, Keynote lecture for the Networks of Design meeting of the Design History Society Falmouth, Cornwall, 2008.
Ezra Pound: ”A retrospect” & ”A few dont’s” (1917): http://www.english.illinois.edu/maps/poets/m_r/pound/retrospect.htm
Lotte Reinecker, mfl.: ”Opgaver på videregående uddannelser – genrer og typer”, ”Den gode opgave – kvalitetskriterier”, ”Teori, begreber, empiri og metode”, in: Den gode opgave. København, Samfundslitteratur, 2000.
Michel Foucault: ”Polemics, Politics and Problematizations: an interview with Michel Foucault”, in Rabinow, P. (ed) 2008: Ethics, Subjectivity and Truth. London/New York/ et al: Penguin Books, 2008.
Anders Fogh Jensen: ”Virksomheden”, kap 4, in: Projektsamfundet. Århus, Århus Universitetsforlag, 2009.
Tom Kelley: ”Introduction” & ”The Anthropologist”, in: The 10 Faces of Innovation. New York / et al., Doubleday, 2005.
Anders R. Kristensen: Den individuelle ramme om arbejdet, kap. 3, i Det grænseløse arbejdsliv – At lede de selvledende medarbejdere. København: Gyldendal Business, 2011.
Gilles Deleuze: The Thought of the Outside,in Foucault, 1988. Minneapolis: University of Minnesota Press: 116-119
Sidst opdateret den 09-07-2013