2013/2014  BA-HAF_SAMF  Samtidsfilosofi

Studienævnet for HA/cand.merc. i erhvervsøkonomi og filosofi, BSc
  • Morten Sørensen Thaning - MPP
  • Rasmus Johnsen - MPP
  • Filosofi og videnskabsteori/Philosophy and philosophy of science
  • Ledelse/Management
  • Organisation/Organization
Sidst opdateret den 09-07-2013
Efter at have fulgt faget Samtidsfilosofi: Humankapital forventes den studerende at kunne:
  • •Identificere en central filosofisk problemstilling inden for pensums tematiske felt: humankapital.
  • •Gengive hvad humankapital er, som samtidsfænomen, økonomisk begreb og politisk rationalitet.
  • •Redegøre for humankapitalbegrebets antropologiske implikationer og diskutere disse ud fra såvel et socialfilosofisk som et fænomenologisk perspektiv.
  • Eksemplificere den valgte problemstilling i forhold til en erhvervsøkonomisk praksis.
  • Analysere den valgte problemstilling på baggrund af et af pensums dybdedimensioner: homo oeconomicus, gouvernmentalitet, tingsliggørelse eller etisk fænomenologi.
Samtidsfilosofi: Humankapital:
Prøveform Mundtlig prøve på baggrund af skriftligt produkt

Det er en forudsætning for at deltage i den mundtlige prøve, at det skriftlige produkt er afleveret inden afholdelse af prøven; inden for fastsat frist. Karakteren gives på baggrund af en helhedsbedømmelse af det skriftlige produkt og den individuelle mundtlige præstation.
Individuel eller gruppeprøve Gruppeprøve, grupper bestående af max. 5 studerende
Den mundtlige udprøvning foregår på individuel basis.
5 studerende: max. 15 normalsider
4 studerende: max. 10 normalsider
3 studerende: max. 10 normalsider
(1 studerende: max. 3 normalsider).
Opgavetype Synopsis
Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato og tidspunkt.
30 min. pr. studerende, inkl. votering, karaktergivning og begrundelse
Forberedelse Uden forberedelse
Bedømmer(e) Eksaminator og ekstern censor
Eksamensperiode April
Hjælpemidler der må medbringes Uden hjælpemidler
Hvis man ikke består, går man til reeksamen med udgangspunkt i samme synopsis som under den ordinære eksamen. Hvis der pga. sygdom ikke er afleveret en synopsis ved den ordinære eksamen, afleveres en synopsis til sygeprøven.
Prøven er en individuel 30 minutters mundtlig eksamen med udgangspunkt i en gruppesynopsis, der er en forudsætning for at deltage i den mundtlige prøve. Eksaminationen er uden forberedelse. Skriftlige hjælpemidler må medbringes.

Samtidsfilosofi: Humankapital behandler fænomenet humankapital i forhold til fem tematiske aspekter:
1) Humankapital som samtidsfænomen
2) Humankapital som økonomisk begreb
3) Humankapital som politisk rationalitet
4) Humankapitalbegrebets antropologiske implikationer
5) Socialfilosofi og etisk fænomenologi som alternativ til Humankapital teoriens antropologi .

Faget præsenterer fem tematiske aspekter i forhold til fænomenet humankapital.
Disse præsenteres og bearbejdes gennem både forelæsninger og seminartimer.
Dertil kommer et antal workshopdage. Her vil vi arbejde med cases der kan belyse de tematiske aspekter af humankapitalbegrebet i forhold en specifik erhvervsøkonomisk praksis. De tjener dermed som eksempel og diskussionsgrundlag for de studerendes arbejde med at identificere og analysere erhvervsøkonomiske problemstillinger filosofisk.

Pedersen, O.K. (2011): Konkurrencestaten, Hans Reitzels Forlag, København
Foucault, M. (2009): Biopolitikkens Fødsel, Hans Reitzels Forlag, København;
Becker, Ewald, and Harcourt (2012):’BECKER ON EWALD ON FOUCAULT ON BECKER’ AMERICAN NEOLIBERALISM AND MICHEL FOUCAULT’S 1979 BIRTH OF BIOPOLITICS LECTURES”
Foucault, M.(2004): The Hermeneutics of the Subject: Lectures at the Collège de France 1981-1982. Edited by Frédéric Gros. Translated by Graham Burchell (New York: Palgrave Macmillan, 2004)
Thaning, M. & Varga, S. (2012): “Techniques of the self, self-constitution and resistance - Interpreting Foucault’s late lectures”, Arbejdspapir
 Honneth, A. (2008): Reification and Recognition. A new Look at an Old Idea, Oxford University Press, New York