2013/2014  BA-HAP-ANAP  Metodiske principper og udvalgte analysetyper

Methodological approaches and the process of analysis

Prøve-ECTS 7,5 ECTS
Placering Forår
Tidspunkt Se skemaet på e-Campus
Studienævnet for HA/cand.merc. i Erhvervsøkonomi og Psykologi, BSc
  • Marianne Stang Våland - Institut for Organisation (IOA)
  • Markedsføring/Marketing
  • Organisation/Organization
  • Regnskabsvæsen og økonomistyring/Financial and management accounting
  • Metodelære/Methodology
Sidst opdateret den 11-07-2013
Formålet med de tre skriftlige hjemmeopgaver er at udprøve viden om og basale færdigheder i det, at analysere en virksomhed, indenfor hver af de tre analysetyper som gennemgås i undervisningen og som er formidlet i pensum.
Prøven i faget består af tre delprøver:
Organisationsanalyse:
Bedømmer(e)En eksaminator
EksamensperiodeForårstermin, Den ordinære eksamen finder sted i marts/april og syge-/omprøven i maj/juni.

Udprøvningen består af tre individuelle skriftlige hjemmeopgaver; en i hver analysetype (organisationsanalyse, markedsanalyse og økonomiske/finansielle analyser). Alle tre opgaver tager udgangspunkt i en fælles case, men hvor der knyttes et selvstændigt sæt spørgsmål til hver analysetype. Hver opgave skal være på max. 5 normalsider.

Økonomiske og finansielle analyser:
Markedsanalyse:
Bedømmer(e)En eksaminator

Samlet udprøvning i to subjects:
* Metodiske principper
* Udvalgte analysetyper

Metodiske principper
, der inddrager:

• Kvantitative analysemetoder: Kurset har til formål at klargøre baggrunden for den kvantitative tilgang. Undervisningen omfatter basale begreber og forudsætninger for en kvantitativ undersøgelse og ikke mindst, hvordan resultater kan fortolkes. Kurset behandler konkrete undersøgelsesmetodikker.
  • Kvalitative analysemetoder: Kurset har til formål at klargøre baggrunden for den kvalitative tilgang. Undervisningen omfatter basale begreber og forudsætninger for en kvalitativ undersøgelse og ikke mindst, hvordan resultater kan fortolkes. Der gives endvidere eksempler på indholdet i og anvendelsen af konkrete undersøgelsesmetodikker, såsom interview og observation.

Udvalgte analysetyper, der inddrager:

• Organisationsanalyse: Der fokuseres på de overordnede formål med organisationsanalyser og gives eksempler på konkrete typer af organisationsanalyser. Gennemgangen af de udvalgte eksempler omfatter formål, fokus, centrale begreber, analysemetode samt anvendelse af resultater.
  • Økonomiske og finansielle analyser: Der fokuseres på de overordnede formål med økonomiske og finansielle analyser og gives eksempler på konkrete analysetyper. Gennemgangen af de udvalgte eksempler omfatter formål, fokus, centrale begreber, analysemetode samt anvendelse af resultater.
  • Markedsanalyse:Der fokuseres på de overordnede formål med markedsanalyser og gives eksempler på konkrete typer af markedsanalyser. Gennemgangen af de udvalgte eksempler omfatter formål, fokus, centrale begreber, analysemetode samt anvendelse af resultater.
Forelæsninger, workshops og øvelser

4. semester er samlet 825 studenterarbejdstimer (SAT) som fordeles på flg. måde:

Samlet udprøvning metodiske principper og udvalgte analysetyper:
205 SAT som bruges på deltagelse og forberedelse til undervisning i fagene Metodiske principper og Udvalgte analysetyper og udarbejdelse af de tre opgaver i analysetyper.

Integreret projekt:
620 SAT som bruges på deltagelse og forberedelse til undervisning i semestrets fag (Metodiske principper, Udvalgte analysetyper, Analyse som konstruktion) og udarbejdelse af det integrerede projekt.

Endnu ikke fastlagt

Sidst opdateret den 11-07-2013