English   Danish

2013/2014  BA-HAP-ANAP  Metodiske principper og udvalgte analysetyper

English Title
Methodological approaches and the process of analysis

Kursusinformation

Sprog Dansk
Prøve-ECTS 7,5 ECTS
Type Obligatorisk
Niveau Bachelor
Varighed Et semester
Placering Forår
Tidspunkt Se skemaet på e-Campus
Studienævn
Studienævnet for HA/cand.merc. i Erhvervsøkonomi og Psykologi, BSc
Kursusansvarlig
  • Marianne Stang Våland - Institut for Organisation (IOA)
Primære fagområder
  • Markedsføring/Marketing
  • Organisation/Organization
  • Regnskabsvæsen og økonomistyring/Financial and management accounting
  • Metodelære/Methodology
Sidst opdateret den 11-07-2013
Læringsmål
Formålet med de tre skriftlige hjemmeopgaver er at udprøve viden om og basale færdigheder i det, at analysere en virksomhed, indenfor hver af de tre analysetyper som gennemgås i undervisningen og som er formidlet i pensum.
Prøve/delprøver
Prøven i faget består af tre delprøver:
Organisationsanalyse:
PrøveformSkriftligt produkt udarbejdet hjemme
Individuel eller gruppeprøveIndividuel
Omfang af skriftligt produktMax. 5 sider
OpgavetypeOpgavebesvarelse
VarighedSkriftligt produkt afleveres på en fastsat dato og tidspunkt.
BedømmelsesformBestået/ikke bestået
Bedømmer(e)En eksaminator
EksamensperiodeForårstermin, Den ordinære eksamen finder sted i marts/april og syge-/omprøven i maj/juni.
Syge-/omprøve
Samme prøveform som ved ordinær prøve
Beskrivelse af eksamensforløbet

Udprøvningen består af tre individuelle skriftlige hjemmeopgaver; en i hver analysetype (organisationsanalyse, markedsanalyse og økonomiske/finansielle analyser). Alle tre opgaver tager udgangspunkt i en fælles case, men hvor der knyttes et selvstændigt sæt spørgsmål til hver analysetype. Hver opgave skal være på max. 5 normalsider.

Økonomiske og finansielle analyser:
PrøveformSkriftligt produkt udarbejdet hjemme
Individuel eller gruppeprøveIndividuel
Omfang af skriftligt produktMax. 5 sider
OpgavetypeOpgavebesvarelse
VarighedSkriftligt produkt afleveres på en fastsat dato og tidspunkt.
BedømmelsesformBestået/ikke bestået
Bedømmer(e)En eksaminator
EksamensperiodeForårstermin, Den ordinære eksamen finder sted i marts/april og syge-/omprøven i maj/juni.
Syge-/omprøve
Samme prøveform som ved ordinær prøve
Markedsanalyse:
PrøveformSkriftligt produkt udarbejdet hjemme
Individuel eller gruppeprøveIndividuel
Omfang af skriftligt produktMax. 5 sider
OpgavetypeOpgavebesvarelse
VarighedSkriftligt produkt afleveres på en fastsat dato og tidspunkt.
BedømmelsesformBestået/ikke bestået
Bedømmer(e)En eksaminator
EksamensperiodeForårstermin, Den ordinære eksamen finder sted i marts/april og syge-/omprøven i maj/juni.
Syge-/omprøve
Samme prøveform som ved ordinær prøve
Kursets indhold, forløb og pædagogik

Samlet udprøvning i to subjects:
* Metodiske principper
* Udvalgte analysetyper

Metodiske principper
, der inddrager:

  • Kvantitative analysemetoder: Kurset har til formål at klargøre baggrunden for den kvantitative tilgang. Undervisningen omfatter basale begreber og forudsætninger for en kvantitativ undersøgelse og ikke mindst, hvordan resultater kan fortolkes. Kurset behandler konkrete undersøgelsesmetodikker.
  • Kvalitative analysemetoder: Kurset har til formål at klargøre baggrunden for den kvalitative tilgang. Undervisningen omfatter basale begreber og forudsætninger for en kvalitativ undersøgelse og ikke mindst, hvordan resultater kan fortolkes. Der gives endvidere eksempler på indholdet i og anvendelsen af konkrete undersøgelsesmetodikker, såsom interview og observation.

Udvalgte analysetyper, der inddrager:

  • Organisationsanalyse: Der fokuseres på de overordnede formål med organisationsanalyser og gives eksempler på konkrete typer af organisationsanalyser. Gennemgangen af de udvalgte eksempler omfatter formål, fokus, centrale begreber, analysemetode samt anvendelse af resultater.
  • Økonomiske og finansielle analyser: Der fokuseres på de overordnede formål med økonomiske og finansielle analyser og gives eksempler på konkrete analysetyper. Gennemgangen af de udvalgte eksempler omfatter formål, fokus, centrale begreber, analysemetode samt anvendelse af resultater.
  • Markedsanalyse:Der fokuseres på de overordnede formål med markedsanalyser og gives eksempler på konkrete typer af markedsanalyser. Gennemgangen af de udvalgte eksempler omfatter formål, fokus, centrale begreber, analysemetode samt anvendelse af resultater.
Undervisningsformer
Forelæsninger, workshops og øvelser

4. semester er samlet 825 studenterarbejdstimer (SAT) som fordeles på flg. måde:

Samlet udprøvning metodiske principper og udvalgte analysetyper:
205 SAT som bruges på deltagelse og forberedelse til undervisning i fagene Metodiske principper og Udvalgte analysetyper og udarbejdelse af de tre opgaver i analysetyper.

Integreret projekt:
620 SAT som bruges på deltagelse og forberedelse til undervisning i semestrets fag (Metodiske principper, Udvalgte analysetyper, Analyse som konstruktion) og udarbejdelse af det integrerede projekt.
Foreløbig litteratur

Endnu ikke fastlagt

Sidst opdateret den 11-07-2013