English   Danish

2013/2014  BA-HAP-INTPROJ  Integreret projekt 1. semester

English Title
Integrated Project 1st Semester

Kursusinformation

Sprog Dansk
Prøve-ECTS 20 ECTS
Type Obligatorisk
Niveau Bachelor
Varighed Et semester
Placering Efterår
Tidspunkt Se skemaet på e-Campus
Studienævn
Studienævnet for HA/cand.merc. i Erhvervsøkonomi og Psykologi, BSc
Kursusansvarlig
  • Christian Knudsen
    Christian Knudsen - Institut for Afsætningsøkonomi (AØ)
Primære fagområder
  • Erhvervspsykologi/Business psychology
  • Økonomi, makroøkonomi og erhvervsøkonomi/Economics, macro economics and managerial economics
Sidst opdateret den 09-07-2013
Læringsmål
De studerende skal ved prøven kunne:
  • Foretage en analyse af en konkret virksomhed med udgangspunkt i erhvervsøkonomisk teori, der omfatter kursets 5 temaer. De valgte teorier fra disse områder skal kunne klassificeres, struktureres og begrundes.
  • Kunne anvende økonomisk-psykologiske teorier til at analysere specifikke elementer inden for de 5 temaer i en virksomhedsanalyse. De valgte teorier fra disse områder skal kunne klassificeres, struktureres og begrundes.
  • Kunne udvælge, kombinere og integrere relevante erhvervsøkonomiske og økonomisk-psykologiske teorier til at analysere de valgte forhold i casevirksomheden.
Prøve/delprøver
Integreret projekt 1. semester:
Prøveform Mundtlig prøve på baggrund af skriftligt produkt

Det er en forudsætning for at deltage i den mundtlige prøve, at det skriftlige produkt er afleveret inden afholdelse af prøven; inden for fastsat frist. Karakteren gives på baggrund af en helhedsbedømmelse af det skriftlige produkt og den individuelle mundtlige præstation.
Individuel eller gruppeprøve Gruppeprøve, grupper bestående af max. 5 studerende
Individuel mundtlig eksamen.
Projektet skal have et omfang af 10 normalsider plus 5 sider pr. studerende i gruppen
Opgavetype Projektrapport
Varighed
Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato og tidspunkt.
20 min. pr. studerende, inkl. votering, karaktergivning og begrundelse
Bedømmelsesform 7-trins-skala
Bedømmer(e) Eksaminator og bi-eksaminator
Eksamensperiode December/januar
Syge-/omprøve
Anden prøveform
Syge-/omprøven er en individuel 20 min. mundtlig eksamen i pensum og bedømmes af fagets undervisere.
Beskrivelse af eksamensforløbet
Prøven er uden censur og har form af en individuel mundtlig eksamen i hele pensum på baggrund af et skriftligt gruppeprojekt udarbejdet i grupper á max 5 studerende. Gruppeprojektet tager udgangspunkt i den ved semesterstart tildelte casevirksomhed. Projektet skal have et omfang af 10 normalsider plus 5 sider pr. studerende i gruppen. Ved bedømmelsen medvirker fagets undervisere og/eller fagkoordinator.

Bedømmelsen er individuel.

1. semesters temaforløb inkluderer to frivillige opgaver. Efter første temaforløb afleveres en grupperapport i erhvervsøkonomi af max 10 normalsiders længde. Efter femte forløb afleveres grupperapport i erhvervsøkonomi og økonomisk-psykologi af max 10 normalsiders længde. Grupperne kan indarbejde de to hjemmeopgaver i erhvervsøkonomi og økonomisk-psykologi i gruppeprojektet.

Den studerende er automatisk tilmeldt den ordinære eksamen som afholdes i december/januar. Der er ikke automatisk tilmelding til syge-/omprøven som afholdes i februar/marts.
Kursets indhold, forløb og pædagogik
På 1. semester undervises i tre fag: 1) erhvervsøkonomi 2) økonomisk psykologi og 3) psykologi.

Åbningskonference
Åbningskonference på HA(Psyk) adresserer en række spørgsmål, som er centrale for at forstå, hvad en virksomhed er, hvordan den fungerer, hvilken betydning omgivelserne har og hvordan den udvikler sig over tid. Vi ser på, hvordan virksomheden udgør en baggrund for individer og gruppers synspunkter, tanker og følelser, samt hvorledes der er et komplekst samspil mellem individuelle forudsætninger og det sociale systems struktur og begrænsninger.

De to første fag, erhvervsøkonomi og økonomisk psykologi, koordineres med udgangspunkt i 5 temablokke:

1) Virksomhedens organisationsbiografi
2) Virksomhedens grænser for størrelse og vækst 
3) Virksomhedens ejerstruktur, styring og ledelse
4) Virksomhedens strategi og identitet
5) Virksomhedens innovative aktiviteter og approprierings-strategier

Erhvervsøkonomi
Erhvervsøkonomi beskæftiger sig først med at forstå, hvorledes en virksomhed organiseres fra iværksætter-stadiet til den bliver en multidivisionaliseret og multinational organisation. Herefter fokuseres på at afdække de økonomiske kræfter, der bestemmer virksomhedens horisontale og vertikale grænser. Vi ser på virksomhedens ejerstruktur og styring. Herefter belyses virksomheden ud fra henholdsvis interne og eksterne strategi-analyser, ligesom multiproduktvirksomheders strategi og identitets-dannelse diskuteres. Kursets afsluttes med at diskutere, hvordan virksomheden gennemfører innovative aktiviteter og hvordan ny viden kan forsvares via diverse former for IP-rettigheder..

Økonomisk psykologi
I faget økonomisk psykologi fokuseres på, hvorledes der træffes beslutninger såvel ud fra et økonomisk som et psykologisk perspektiv. Disse perspektiver søges så anvendt til i tema 1 at forstå, hvordan kognitive begrænsninger hos ledende beslutningstagere bestemmer, hvorledes virksomheden organiseres over dens livsforløb. I tema 2 søger vi med udgangspunkt i dual proces teorien at forstå, hvorledes grænserne for virksomhedens vækst bestemmes af de ledende medarbejderes kognitive karakteristika. I tema 3 om virksomhedens ejerstruktur og styring diskuteres, hvorledes de traditionelle styrings-mekanismer i virksomheden nogle gange bryder sammen på grund af irrationelle beslutninger hos individer og grupper. Og det diskuteres, hvordan en virksomheds medarbejdere motiveres til at udføre forskellige opgaver fra henholdsvis et økonomisk og psykologisk perspektiv. I det sidste tema diskuteres, hvordan virksomhedens strategi kan forklares ud fra en såkaldt selvkontrolmodel. Der sættes især fokus på at forstå, hvordan  virksomhedens identitets dannes og hvordan denne udvikler sig over tid. Kurset afsluttes med en diskussion af virksomhedens innovative aktiviteter, idet der især fokuseres på, hvad der kan fremme medarbejdernes kreativitet.

1) Virksomhedens organisationsformer og kontekst
2) Virksomhedens og individets grænser og struktur 
3) Virksomhedens ejerstruktur, styring og ledelse
4) Virksomhedens interaktion med omverdenen: strategi og identitet
5) Virksomhedens innovative aktiviteter, deres organisering og beskyttelse
Åbningskonference
Åbningskonference på HA(Psyk) adresserer en række spørgsmål, som er centrale for at forstå, hvad en virksomhed er, hvordan den fungerer, og hvilken betydning den enkelte ansatte samt grupper af ansatte har for virksomhedens succes og udvikling. Vi ser på, hvordan virksomheden udgør en baggrund for individer og gruppers synspunkter, tanker og følelser, samt hvorledes der er et komplekst samspil mellem individuelle forudsætninger og det sociale systems struktur og begrænsninger.
Undervisningsformer
Forelæsninger og øvelser
Arbejdsbelastning
Erhvervsøkonomi forelæsninger 36 timer
Erhvervsøkonomi øvelser 24 timer
Forberedelse til forelæsninger i erhvervsøkonomi 72 timer
Skrivning af opgaver, inkl. slutraport 171 timer
Økonomisk Psykologi forelæsninger 24 timer
Øvelser 4 timer
Forberedelse til forelæsninger i økonomisk psykologi 48 timer
Skrivning af opgaver, inkl. slutrapport 144 timer
Åbningskonferencen 28 timer
Foreløbig litteratur

Indikativ (se pensum i lektionsplanen på CBSlearn)

Åbningskonference
Bogkøb
Andersen, T. (2005), Reflekterende processer: samtaler og samtaler om samtalerne,  Dansk Psykologisk Forlag
Kompendium
Sornn-Friese, H. (2005), Hvad er en virksomhed?, HA(Psyk) undervisningsnote, København: CBS

Ehvervsøkonomi
Bogkøb
Knudsen, C. (2013), Erhvervsøkonomi: Virksomheden i organisatorisk, økonomisk og strategisk belysning. København: Samfundslitteratur.
]
Mintzberg, H. (1983), Structure in Fives: Designing effective organizations. Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall, Inc.

Download
Barney, J.B. (1991), Firm resources and sustained competitive advantage. Journal of Management, 17(1): 99-120
Boeker, W. (1989), Strategic change: The effects of founding and history. Academy of Management Journal, 32(3): 489-515
Goold, M. and K. Luchs (1993), Why diversify? Four decades of management thinking. Academy of Management Executive, 7(3): 7-25
Greiner, L.E. (1972), Evolution and revolution as organizations grow. Harvard Business Review, 50(4): 37-46
Langlois, R.N. (2003), The vanishing hand: The changing dynamics of industrial capitalism, Industrial and Corporate Change, 12(2): 351-385
Levinthal, D.A. & J.G. March (1993), The myopia of learning, Strategic Management Journal, 14(2): 95-112
McGahan, A.M., Argyres, N. and J.A.C. Baum (2004), Context, technology and strategy: Forging new perspectives on the industry life cycle, Advances in Strategic Management, 21: 1-21
Penrose, E. (1955), Research on the business firm: Limits to the growth and size of firms, American Economic Review, 45(2): 531-543
Porter, M.E. (2008), The five competitive forces that shape strategy, Harvard Business Review, 86(1): 78-93
Prahalad, C. K. and G. Hamel (1990), The core competence of the corporation, Harvard Business Review, 68(3): 79-91
Van de Ven, A. and M. S. Poole (1995), Explaining development and change in organizations, Academy of Management Review, 20(3): 510-540

Kompendium
CBS (2007, Danfoss: Case Competition, Frederiksberg: CBS
Baron, J.N. & D.M. Kreps (1999), Employment and economics, in Strategic human resources: frameworks for general managers, chapter 4, New York: Wiley & Sons
Chandler, A.D. (1990), Scale, scope, and organizational capabilities, in Scale and Scope: The Dynamics of Industrial Capitalism, chapter 2, Cambridge, Mass.: Belknap Press
Klein, B. (1988). Vertical integration as organizational ownership: The Fisher Body-General Motors relationship revisited. in Masten, S.E. (ed), Case studies in contracting and organizations, Oxford: Oxford University Press
Knudsen, C. (1990): Nyere økonomisk virksomhedsteori i videnskabsteoretisk belysning, in Andersen, H. (ed.), Videnskabsteori og metodelære: Erhvervsøkonomi, Frederiksberg: Samfundslitteratur


Økonomisk psykologi
Bogkøb
Knudsen, Christian (2011), Økonomisk Psykologi. Adfærdsøkonomiske perspektiver på virksomhedens organisering, økonomiske grænser og identitet, Frederiksberg: Samfundslitteratur

Download
Busenitz, L. W. and Barney, J. B. (1997). Biases and Heuristics in Strategic Decision-Making: Differences Between Entrepreneurs and Managers in Large Organizations.Journal of Business Venturing
Hammond, J. S., R. L. Keeney and H. Raiffa (2006). The hidden traps in decision-making. Harvard Business Review, 84(1): 118-126.
Larens Rook (2006): “An Economic Psychological Approach to Herd Behavior” Journal of Economic Issues, Vol XL, pp.75-95.
Malmendier & Tate (2005): Does Overconfidence Affect Corporate Investment? CEO overconfidence Measures Revisited. European Financial Management, Vol. 11(5): 649-659.
Morse, Gardiner (2006): “Decisions and Desires” Harvard Business Review,pp.42-51.

Kompendium
Jonathan Baron (2000) Thinking and Deciding, Cambridge: Cambridge University Press, kapitel 19.
Shefrin, Hersh (2007): Behavioral Corporate Finance. Decisions that Create Value. McGraw Hill Irwin, kap 1 og 10.
SchellingThomas, C. (1984): The Intimate Contest for Self-Command, in Schelling (ed): Choices and Consequences. Perspectives of an Errant Economist. pp.57-82.
Keith Frankish & Jonathan St.B.T. Evans (2009): “The Duality of Mind: An Historical perspective.”in Jonathan St.B.T.Evans & Keith Frankish (eds). In two Minds: Dual processes and Beyond” Oxford: Oxford University Press.
Jonathan St.B.T.Evans (2009): How many dual-process theories do we need? One, two, or many? in Jonathan St.B.T.Evans & Keith Frankish (eds). In two Minds: Dual processes and Beyond” Oxford: Oxford University Press
Camerer, Loewenstein & Prelec (2003): Neuroeconomics: How neuroscience can inform economics” (memo) http://www.econ.nyu.edu/user/bisina/camerer_loewenstein_prelec.pdf
 
Sidst opdateret den 09-07-2013