English   Danish

2013/2014  BA-PRO_MPTP  Metode, projektstyringsværktøjer og tværfagligt 1. års projekt

English Title
Methods, Project Management tools and Interdisciplinary 1st Year Project

Kursusinformation

Sprog Dansk
Prøve-ECTS 7,5 ECTS
Type Obligatorisk
Niveau Bachelor
Varighed Et semester
Placering Forår
2. semester
Tidspunkt Se skemaet på e-Campus
Studienævn
Studienævnet for HA i Projektledelse
Kursusansvarlig
  • Lise Justesen - Institut for Organisation (IOA)
Undervisningsadministrator: Anette Eggert Hansen, aeh.ioa@cbs.dk
Undervisningsadministrator: Mette Busk Ellekrog, mbe.ioa@cbs.dk
Eksamensadministrator: Erin Cooper, eec.stu@cbs.dk
Primære fagområder
  • Ledelse/Management
  • Organisation/Organization
  • Metodelære/Methodology
Sidst opdateret den 12-03-2014
Læringsmål
Ved fagets afslutning skal den studerende kunne:
  • udarbejde en problemformulering, der har relevans for projektledelse
  • anvende og reflektere over anvendte dataindsamlingsmetoder
  • anvende og integrere teori fra flere fag i en empirisk forankret analyse
  • redegøre for og diskutere de anvendte teorier og sammenligne dem med alternative teorier
  • anvende, redegøre for og reflektere over projektstyringsværktøjer anvendt i eget projekt
Forudsætninger for at deltage i kurset
Det er en forudsætning at man samtidig følger kurset Beslutning, risiko og usikkerhed, da prøven er en fælles prøve for begge fag.
Prøve/delprøver
Afsluttende prøve:
Prøveform Mundtlig prøve på baggrund af skriftligt produkt

Det er en forudsætning for at deltage i den mundtlige prøve, at det skriftlige produkt er afleveret inden afholdelse af prøven; inden for fastsat frist. Karakteren gives på baggrund af en helhedsbedømmelse af det skriftlige produkt og den individuelle mundtlige præstation.
Individuel eller gruppeprøve Gruppeprøve, grupper bestående af max. 5 studerende
Prøven har form som en mundtlig gruppeeksamen.
I samme prøve afprøves også faget Beslutning, risiko og usikkerhed, og dette fags læringsmål indgår dermed i bedømmelsen.
Omfang af skriftligt produkt Max. 40 sider
Projektrapporten udarbejdes i grupper på 3-5.
En gruppe på 5 studerende skriver max. 40 sider
En gruppe på 4 studerende skriver max. 40 sider
En gruppe på 3 studerende skriver max. 30 sider
Opgavetype Projektrapport
Varighed
Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato og tidspunkt.
20 min. pr. studerende, inkl. votering, karaktergivning og begrundelse
Forberedelse Uden forberedelse
Bedømmelsesform 7-trins-skala
Bedømmer(e) To eksaminatorer og en ekstern censor
Eksamensperiode Sommertermin
Syge-/omprøve
Samme prøveform som ved ordinær prøve
Har den studerende deltaget i udarbejdelsen af den skriftlige projektrapport til den ordinære eksamen, men været syg ved den mundtlige prøve, afvikles denne på baggrund af genindlevering af den oprindelige projektrapport.

Hvis den studerende ikke har deltaget i udarbejdelsen af den skriftlige projektrapport på grund af sygdom, skal den studerende udarbejde en projektrapport i en gruppe eller individuelt og deltage i den efterfølgende mundtlige sygeprøve på basis af denne projektrapport. Hvis den studerende udarbejder projektrapporten individuelt, skal projektrapporten have et omfang på max 15 sider.

Har den studerende deltaget i udarbejdelsen af den skriftlige projektrapport, men ikke bestået ved den mundtlige prøve afvikles denne på baggrund af genindlevering af den oprindelige projektrapport eller udarbejdelse af en individuel projektrapport. Hvis den studerende udarbejder projektrapporten individuelt, skal projektrapporten have et omfang på max 15 sider.
Kursets indhold, forløb og pædagogik
Dette kursus har et todelt fokus.

For det første handler kurset om at træne de studerende i at producere akademisk viden om projektledelsesrelevante problemstillinger og at arbejde systematisk med forsknings- og undersøgelsesmetoder, med særligt fokus på kvalitative interviews og dokumentstudier. Faget rummer træning i at formulere en problemstilling og designe en kvalititv interviewundersøgelse, som hjælper med at besvare den specifikke problemstilling. I faget indgår der et skriftligt gruppeprojekt, 1. års projektet. for at lave 1. års projektet skal de studerende anvende kvalitative interviews og dokumentstudier til at samle data om et konkret projekt i en selvvalgt caseorganisation. I dataanalysen bruger gruppen teorier fra faget ”Beslutning, risiko og usikkerhed” samt fra ét af de andre fag i det første to semestre, dog eksklusiv mikroøkonomi, organisationsteori og regnskab.
 
For det andet får de studerende i dette fag en mulighed for at afprøve projektstyringsværktøjer, som er blevet introduceret i andre fag. Dermed får de studerende dybere indsigt i karakteren af sådanne værktøjer og de muligheder og begrænsninger, deres anvendelse fremkalder. De studerende vælger derfor mindst ét af værktøjerne og implementerer det i styringen af deres eget 1. års projekt. Refleksioner over anvendelsen af det valgte værktøj indgår i det skriftlige gruppeprojekt og eksamen.
Undervisningsformer
Faget fokuserer på et skriftligt gruppeprojekt, 1. årsprojekt, som skal indeholde en analyse af et selvvalgt projekt i en organisation. Hver gruppe får tildelt en vejleder til dette projektforløb.

Faget indeholder desuden forelæsninger og øvelser om metode.
Foreløbig litteratur
Endnu ikke fastlagt
Sidst opdateret den 12-03-2014