2013/2014  BA-PRO_ORG  Organisationsteori

Placering Efterår
1. semester
Studienævnet for HA i Projektledelse
  • Karen Boll - Institut for Organisation (IOA)
Undervisningsadministrator: Anette Eggert Hansen, aeh.ioa@cbs.dk
Eksamensadministrator: Erin Cooper, eec.stu@cbs.dk
  • Ledelse/Management
  • Organisation/Organization
Sidst opdateret den 16-09-2013
Efter endt undervisning skal den studerende være i stand til at:
  • Udarbejde en relevant problemformulering, der relaterer sig til et konkret forandringsprojekt i en casevirksomhed.
  • Redegøre for og sammenligne forskellige organisationsteorier og organisationsteoretiske begreber.
  • Anvende organisationsteori til at analysere den valgte problemstilling.
  • Diskutere begrænsningerne i egen analyse og mulige alternative tilgange til analysen.
  • Formulere sig fagligt i et klart og korrekt sprog.
Afsluttende prøve:
Prøveform Mundtlig prøve på baggrund af skriftligt produkt

Det er en forudsætning for at deltage i den mundtlige prøve, at det skriftlige produkt er afleveret inden afholdelse af prøven; inden for fastsat frist. Karakteren gives på baggrund af en helhedsbedømmelse af det skriftlige produkt og den individuelle mundtlige præstation.
Individuel eller gruppeprøve Gruppeprøve, grupper bestående af max. 5 studerende
Den mundtlige prøve er individuel.
Fagets eksamen består af et skriftligt produkt udarbejdet hjemme i grupper og efterfølgende mundtligt forsvar. Grupperne består af 3-5 studerende, og det skriftlige produkt har form af en synopsis på max. 5 sider. På grundlag af den udarbejdede synopsis går de studerende til individuel mundtlig eksamen, der er tidsfastsat til 20 minutter pr. studerende. Bedømmelsen af baserets på en helhedsvurdering af det skriftlige produkt og den mundtlige præstation.
Opgavetype Synopsis
Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato og tidspunkt.
20 min. pr. studerende, inkl. votering, karaktergivning og begrundelse
Forberedelse Uden forberedelse
Bedømmer(e) Eksaminator og ekstern censor
Eksamensperiode Vintertermin
Den mundtlige eksamen foregår som en dialog over jeres synopsis.
Det betyder, at du kan lægge ud med et oplæg (ca. 5 minutter) fx om de centrale spørgsmål og teorivalg i synopsen. Herefter træder eksaminator ind i dialogen med såvel interne som eksterne vinkler på synopsen (ca. 10 minutter). En intern vinkel betyder, at synopsen diskuteres i lyset af de teorier eller analyser, den indeholder. En ekstern vinkel betyder, at alternative teorier og analyser fra pensum diskuteres. Herefter vil eksaminator bruge ca. 5 minutter på votering og give en kort feedback.
Faget præstenterer en række klassiske og nyere organisationsteorier, der giver de studerende en forståelse for, hvordan organisationer fungerer. Med udgangspunkt i de præsenterede organisationsteorier vil vi i faget arbejde med at analysere en række cases, herunder cases der relaterer sig specifikt til organisationer, der arbejder med projekter samt til forandringsprojekter.
Undervisningen foregår på mindre hold. Den består primært af dialogbaserede forelæsninger, studenteroplæg og gruppeøvelser.
Grundbog:

D.I. Jacobsen og J. Thorsvik (2008), Hvordan organisationer fungerer, 2. udgave. Hans Reitzels Forlag.

En række artikler. Nærmere info følger.
Sidst opdateret den 16-09-2013