Læringsmål |
Overordnet skal de studerende trænes
i at analysere virksomhedens konkrete beslutningssituationer v.h.a.
økonomisk teori, kunne opbygge og anvende ideelle
beregningsmodeller på grundlag heraf samt vurdere modellernes
forudsætninger og anvendelighed. De konkrete læringsmål – der
gælder for såvel 4-døgnscasen som for den skriftlige 4-timers
stedprøve – er som følger:
- At kunne forstå, strukturere samt beregne indenfor og v.h.a.
marginalræssonementet
- At kunne forstå, strukturere samt beregne indenfor og v.h.a.
optimeringsteori
- At kunne forstå og beregne indenfor efterspørgselsteori
- At kunne forstå og beregne indenfor udbudsteori
- At kunne forstå forskellene mellem markedsformer og betydningen
heraf for valg af de modeller, der anvendes til - gennem
beregninger - at optimere virksomhedens beslutninger i lyset
heraf
- At kunne forstå, strukturere samt beregne indenfor og v.h.a.
pristeori
- At kunne forstå, strukturere samt beregne indenfor og v.h.a.
produktionsteori, samt
- At kunne forstå, strukturere samt beregne indenfor og v.h.a.
omkostningsteori
|
Prøve/delprøver |
Prøven i faget består af to delprøver:
A: | Vægt | 50% | Prøveform | Skriftligt produkt udarbejdet hjemme | Individuel eller gruppeprøve | Gruppeprøve, grupper bestående af max. 4
studerende | Omfang af skriftligt produkt | Max. 20 sider | Opgavetype | Casebesvarelse | Varighed | Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato
og tidspunkt. | Bedømmelsesform | 7-trins-skala | Bedømmer(e) | Eksaminator og bi-eksaminator | Eksamensperiode | December/januar | Syge-/omprøve | Samme prøveform som ved ordinær prøve | Beskrivelse af
eksamensforløbet
4-døgns-case, der skal besvares i grupper på 4 studerende – dog
med individuel markering af de studerendes indsats. Studienævnet
fastsætter de præcise regler for gruppedannelse. Besvarelsen af
casen må have et sideantal på max 20 normalsider eksklusiv bilag.
Hvis den studerende ønsker at udarbejde besvarelsen af casen alene,
skal denne max have et omfang på 15 normalsider eksklusiv bilag.
Bilag indgår ikke i bedømmelsen. Der skal være klare angivelser af
de individuelle studerendes bidrag.
Intern prøve med bi-eksaminator.
Syge-/omprøven afholdes efter samme regler som den ordinære prøve,
men der stilles en ny case. Hvis antallet af eksaminander tilsiger
det, kan syge-/omprøven i stedet afholdes som en 20 min. individuel
mundtlig prøve i pensum, jf. § 16, stk. 2, litra b i
2012-studieordningen. |
B: | Vægt | 50% | Prøveform | Skriftlig stedprøve | Individuel eller gruppeprøve | Individuel | Opgavetype | Opgavebesvarelse | Varighed | 4 timer | Bedømmelsesform | 7-trins-skala | Bedømmer(e) | Eksaminator og bi-eksaminator | Eksamensperiode | December/januar | Hjælpemidler der må medbringes | Med visse hjælpemidler, se nedenfor og
eksamensplan/-opslag for mere information:
- Hvilke hjælpemidler er p.t. uafklaret
| Syge-/omprøve | Samme prøveform som ved ordinær prøve Hvis antallet af eksaminander til syge-/omprøven tilsiger, at
prøven mest hensigtsmæssigt kan afholdes som mundtlig prøve, vil
sekretariatet give meddelelse om at syge-/omprøven afholdes som
mundtlig prøve i stedet. Syge-/omprøven afholdes efter samme
regler som den ordinære prøve. Hvis antallet af eksaminander
tilsiger det, kan syge-/omprøven ændres til en 20 min individuel
mundtlig prøve, jf. § 16, stk. 2, litra b, i
2012-studieordningen. | Beskrivelse af
eksamensforløbet
4 timers skriftlig stedprøve. Alle
skriftlige hjælpemidler samt en godkendt lommeregner må medbringes.
Studienævnet udarbejder en liste over godkendte lommeregnere. Den
studerende er selv ansvarlig for at lommeregneren virker. Tilsynet
er berettiget til at foretage kontrol af om lommeregneren er opført
på studienævnets liste. Eksaminator og
bi-eksaminator. |
|
Kursets indhold, forløb og
pædagogik |
Dette første økonomiske fag på
HA(IT)-studiet skaber en forståelse for virksomhedens
beslutningssituationer, samt for et erhvervsøkonomisk
begrebsapparat til anvendelse i forbindelse med virksomheders
beslutningstagen. Det erhvervsøkonomiske begrebsapparat der
opbygges i løbet af faget, medvirker til dannelsen af en
grundlæggende økonomisk forståelse for ideelle og rationelle
informationsbehandlings- og beslutningsmetoder i virksomheder.
Begrebsapparatet er overvejende opbygget af mikroøkonomiske,
normative beslutningsmodeller baseret på nødvendige,
simplificerende forudsætninger. |
Undervisningsformer |
Ud over forelæsningerne, der danner
grundstammen i undervisningen, lægges der op til løsningen af et
stort antal øvelsesopgaver. De studerende vil herigennem blive
trænet i at analysere konkrete beslutningssituationer og anvende
beregningsmodeller til løsning af disse. Samtidig trænes de
studerendes evne til at vurdere teoriers forudsætninger og
anvendelighed.
Brug af e-læring:
Under kurset vil LEARN blive anvendt til kommunikation til de
studerende samt til distribution af
undervisningsmateriale. |
Arbejdsbelastning |
Forelæsninger (15 * 2) |
30 timer |
Forberedelse til forelæsninger |
60 timer |
Øvelser i 2 hold (15 * 2) |
30 timer |
Forberedelse til øvelser |
60 timer |
Eksamen – 4 døgns-case |
30 timer |
Eksamen – 4 timers stedprøve |
15 timer |
Total: |
225 timer |
|
Foreløbig litteratur |
- Salvatore, Dominick: Managerial Economics, 6. udg. McGraw Hill,
ca. 500 sider
- Havsteen, M. & Hedegaard, O.: Opgaver i Erhvervs-økonomi –
med supplerende noter. Jurist- og Økonom-forbundets Forlag, ca. 200
sider
- Hedegaard, O.: Div. supplerende noter. Trækkes fra LEARN, ca.
50 sider
Sider
i alt: ca. 750 |