2013/2014  DIP-HD1_IOEB  International Økonomi og Business

Type Valgfag
Niveau Diplom
Placering Efterår
Faget Samfundsøkonomi skal være bestået som forudsætning for at kunne deltage i faget. Hvis Samfundsøkonomi ikke er bestået, skal man som minimum være tilmeldt eksamen i det obligatoriske fag, før man kan tilmeldes valgfaget.
Studienævnet for HD (1. del)
  • Pascalis Raimondos-Møller - Økonomisk Institut (ECON)
  • Økonomi, makroøkonomi og erhvervsøkonomi/Economics, macro economics and managerial economics
Sidst opdateret den 22-08-2013
Efter at have gennemgået faget skal den studerende kunne:
  • Analysere en virksomheds muligheder og valg med hensyn til beliggenhed. Heri indgår virksomhedens overvejelser om enten at eksportere sine varer eller blive en multinational virksomhed. Disse overvejelser og den endelige beslutning omfatter en vurdering af forskelle for virksomheden i produktionsomkostninger, skatter, toldsatser og vækstmuligheder.
  • Forstå vekselvirkningen mellem virksomheder og staten eller andre institutioner. Dette omfatter analyse af betydningen af statslig politik og af overnational politik.
  • Være bekendt med de teoretiske modeller for internationale økonomiske aspekter, som er indeholdt i faget. Dette inkluderer forklaring af de opnåede resultater såvel verbalt som ved grafisk fremstilling.
  • Anvende pensums teoretiske modeller for internationale økonomiske aspekter på faktiske situationer.
International økonomi & business:
Prøveform Skriftlig stedprøve
Individuel eller gruppeprøve Individuel
Opgavetype Opgavebesvarelse
Varighed 4 timer
Bedømmer(e) Eksaminator og bi-eksaminator
Eksamensperiode Efterårstermin, Denne eksamen afholdes på CBS' computere.
Hjælpemidler der må medbringes Uden hjælpemidler
Hvis antallet af eksaminander til syge-/omprøven tilsiger, at prøven mest hensigtsmæssigt kan afholdes som mundtlig prøve, vil sekretariatet give meddelelse om at syge-/omprøven afholdes som mundtlig prøve i stedet.

Globaliseringen medfører tiltagende mobilitet af varer, kapital, viden og arbejdskraft og giver dermed nye muligheder og udfordringer for virksomheder og samfundet som helhed. I det valgfrie fag International Økonomi og Business identificeres og diskuteres betydningen af de nye udfordringer og muligheder. Faget giver den studerende analytiske redskaber, så den studerende kan anvende den indsigt, der opnås fra standardmodellerne i International Økonomi og Business på praktiske spørgsmål.
Faget gennemgår modeller inden for international økonomi. Den studerende præsenteres for standard modeller inden for fagområdet og modellernes empiriske relevans og anvendelsesmuligheder diskuteres. Et specielt fokus er hvordan virksomheder påvirkes af deres beliggenhed og hvordan beliggenhed bliver mere (eller indre) vigtig med globalisering.

De specifikke emner i faget International Økonomi og Business er:
• Klassiske modeller for international handel
• Modeller for intra-industriel handel under imperfekt konkurrence
• International out-sourcing af varer og tjenesteydelser
• Industripolitik og handelspolitik
• Internationale institutioner og aftaler (EU, GATT, WTO, KYOTO)

Vekslen mellem storhold og holdundervisning med dialog.
Sidst opdateret den 22-08-2013