English   Danish

2013/2014  DIP-HDIB_IB07  Emerging Markets

English Title
Emerging Markets

Kursusinformation

Sprog Dansk
Prøve-ECTS 5 ECTS
Type Valgfag
Niveau Diplom
Varighed Et quarter
Placering Efterår
Tidspunkt Se skemaet på e-Campus
Studienævn
Studienævnet for HD (IB)
Kursusansvarlig
  • Niels Mygind - Institut for International Økonomi og Virksomhedsledelse (INT)
Primære fagområder
  • Globalisering, international forretning, markeder og studier/Globalization, International Business, markets and studies
Sidst opdateret den 02-05-2013
Læringsmål
Den studerende skal:
• Have viden om strategier, udlandsinvesteringer, salg og HR ifm forretningsaktiviteter i de nye markeder
• Kunne identificere ligheder og forskelle mellem specifikke nye markeder
• Forstå hvordan disse økonomier bidrager til og indgår i globaliseringsprocesser

Den studerende skal kunne:
• Forstå og forklare institutioners rolle for vækst og erhvervsudvikling
• Foretage analyser af tendenser og vekselvirkninger mellem politik, institutioner og økonomi i nye markeder

Den studerende er i stand til:
• At kunne præsentere, kritisk bedømme og anvende teorier og begreber gennemgået på kurset
• At kunne identificere relevante indikatorer for politiske risiko, institutionel kvalitet og økonomisk udvikling og finde aktuel og opdateret information via internettet og biblioteksressourcer
• At lægge analyser af nye markeder til grund for udviklingen af strategier for virksomheder med erhvervsaktiviteter, eller planer om sådanne aktiviteter, i de nye markeder

Den samlede arbejdsbelastning dækker timer fordelt på undervisning, forberedelse og eksamensaktiviteter.
Prøve/delprøver
Emerging Markets:
Prøveform Skriftlig stedprøve
Individuel eller gruppeprøve Individuel
Opgavetype Opgavebesvarelse
Varighed 4 timer
Bedømmelsesform 7-trins-skala
Bedømmer(e) En eksaminator
Eksamensperiode Efterårstermin
Hjælpemidler der må medbringes Med visse hjælpemidler, se nedenfor og eksamensplan/-opslag for mere information:
  • Andre tilladte hjælpemidler
  • Egne bøger og kompendier
  • Egne noter
  • Tilladte lommeregnere
  • Tilladte lovsamlinger
  • Tilladte ordbøger
Syge-/omprøve
Anden prøveform
Mundtlig eller skriftlig (afhængig af antallet; er der færre end 10 studerende,
gennemføres omprøven som en mundtlig eksamination).

FOR VIRTUELT STUDERENDE gælder følgende:
Prøveform ved den ordinære prøve: Individuel projektopgave, maks. 15 sider.
Kursets indhold, forløb og pædagogik

Undervisningen ligger på torsdage kl. 17.10-19.45 i uge 43-49, eksamen d. 12.12.
Dette kursus giver deltagerne viden om de centrale økonomiske, politiske og sociale dynamikker i de nye markeder (’emerging markets’). Vægten ligger på de store økonomier – BRIK-landene, Brasilien, Rusland, Indien og Kina, men også mindre økonomier i Asien og Østeuropa er inkluderet såvel som andre nye markeder
Kurset tager udgangspunkt i et tværdisciplinært perspektiv på økonomiske, politiske og sociale institutioner, deres udvikling og deres indflydelse på økonomisk vækst og forandring, incl. de måder hvorpå institutioner kan hæmme økonomisk udvikling.
Kurset giver et overblik over nylige politiske, institutionelle og økonomiske forandringer i udvalgte nye markeder. Fokus ligger på vekselvirkningen mellem politik, institutioner og økonomi, med vægt på relationen mellem erhvervsliv og dets samfundsmæssige omgivelser.
Foreløbig plan for kurset:
 

  1. Nye markeder og globaliseringen - institutioners rolle belyst i en dynamisk samfundsmodel
  2. Politisk udvikling og udviklingen af statsapparatet og globaliserings processer
  3. Makroøkonomiske stabilisering, liberalisering af institutioner og privatisering
  4. Rusland – transition og råvarebaseret vækst – magtspillet mellem oligarker og præsident
  5. Kina – dynamiske processer bag vækstudviklingen – kan det fortsætte
  6. Indien – demokrati og økonomisk udvikling – risici og muligheder
  7. Brasilien – makrostabilisering, udvikling og ulighed
Undervisningsformer
Fremmøde:
Kurset baseres på en kombination af forelæsninger, diskussioner, gruppearbejde, arbejde med undervisningscases i og uden for undervisningslokalet samt deltager-præsentationer. Kursuslitteraturen er udfordrende og deltagerne opfordres til at danne læsegrupper.

Virtuel:
Fagelementet er baseret på en kombination af virtuelle diskussioner de studerende imellem og en coach på basis af uploadede læringsmaterialer og opgaver. Der arbejdes både individuelt og i grupper. De studerende vil løbende igennem forløbet skulle fortolke materialet og videreformidle dette skriftligt til deres medstuderende.
Foreløbig litteratur
Branstetter L. and N. Lardy (2006): China’s embrace of globalization, NBER working paper series no. 12373 pp 3-56
Desai, M. (2003): India and China – an essay in comparative political economy, Centre for the Study of Global Governance, London School of Economics, 20 p.
Deutsche Bank Research: (2006): Brazil: O pais do futuro? – Economic scenarios for the next 15 years. pp 1-10. www.dbresearch.de
Deutsche Bank Research: (2005): India rising: A medium-term perspective – India Special, pp 3-15. www.dbresearch.de
EBRD: Transition report (seneste år), London,
IMF (2005) Building Institutions, World Economic Outlook, September 3, Chapter 3, Building Institutions, pp. 125-153, www.imf.com
McMillan J. and B. Naughton (1992): How to reform a planned economy: lessons from China, Oxford Review of Economic Policy, vol 8(1) pp 130-143
Mygind N. (2011): Transition from plan to market – a PIE analysis, CBS, (25 pages), January 2011. http://openarchive.cbs.dk/cbsweb/handle/10398/7983
Mygind N. (2008): Virtuous circles in Chinese growth - can it go on? 24 pages
Mygind, N. (2007): The PIE Model: Politics, Institutions, Economy, A Simple Model for Analysis of the Business Environment, CEES/CBS (26 pages), http://openarchive.cbs.dk/cbsweb/handle/10398/7062
OECD: 2003: The role of FDI in China’s economic development, ch. 2, in 56 Investment Policy Reviews, China, Progress and reform challenges, pp 29
OECD - Economic Outlook (seneste).
UNCTAD (seneste): World Investment Report.
UNDP (seneste): Human Development Report.
World Bank (2011)Global Development Horizons 2011, Multipolarity: The New Global Economy.
Sidst opdateret den 02-05-2013