2013/2014 DIP-HDIB_IB7A International forhandling
English Title | |
International Negotiation |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Prøve-ECTS | 5 ECTS |
Type | Valgfag |
Niveau | Diplom |
Varighed | Et quarter |
Placering | Efterår |
Tidspunkt | Se skemaet på e-Campus |
Studienævn |
Studienævnet for HD (IB)
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Sidst opdateret den 25-04-2013 |
Læringsmål | |||||||||||||||||||||
Den studerende skal:
• have viden om den globale leders virke i interkulturel sammenhæng • have viden om begreberne kultur og interkulturel kommunikation • have indsigt i teorier og modeller om international forhandling • have viden om forhandlingsstrategier i interkulturel kontekst Den studerende skal kunne: • Identificere og analysere komplekse forhandlingssituationer og efterfølgende tilpasse relevante forhandlingsstrategier til specifikke, interkulturelle forhold • Analysere etiske spørgsmål i internationale forretningsforhandlinger Den studerende er i stand til: • Selvstændigt at vurdere og bygge bro over forskellige kulturelle forskelle i internationale forhandlinger, specielt i asiatisk sammenhæng • At identificere og gennem forhandling nå mulige fælles mål i interkulturelle forhandlinger |
|||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | |||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | |||||||||||||||||||||
Undervisningen ligger
på tirsdage kl. 17.10-19.45 i uge 35-41, eksamen: afl. af
skriftlig opgave d. 22.10 - mundtlig eksamen d. 29./30.10.
Kurset har til formål at sætte den studerende i stand til selvstændigt at kunne gennemføre ledelsesmæssige, internationale forhandlinger i en stadig mere global verden. I nutidens globaliserede verden, hvor såvel chefer for multinationale selskaber som mellemledere i smv’er som en stadig større del af deres virke rejser, udstationeres og forhandler med udenlandske leverandører, kunder, samarbejdspartnere og myndigheder, kræves et stadig mere ”globalt mindset” og interkulturel forståelse som forudsætning for lederens evne til succesfuldt at kunne analysere og gennemføre de internationale forhandlinger, som i dag er blevet en del af lederens hverdag. Succesfulde, internationale forhandlinger kræver desuden ledelsesmæssige evner til præcis at kunne vurdere og bedømme de individuelle forhandlingssituationer og gennem rette tiltag styre forhandlingerne mod et for begge parter acceptabelt resultat. Kurset giver således indledningsvis den studerende viden om den globale leders virke i interkulturel sammenhæng og gennemgår begreber som ”globalt mindset”, MBI-modellen og ”cultural intelligence”. Dernæst diskuteres interkulturel kommunikation, og der ses på kulturdimensionen i internationale forhandlinger. Efter en gennemgang af de enkelte elementer i international forhandling med tilhørende relevante forhandlingsmetoder, strategier og teorier fokuseres i separate forelæsninger med tilhørende cases på internationale forhandlinger med asiatiske lande som Kina, Indien, Japan og visse sydøstasiatiske lande. Afslutningsvis opsummeres de centrale koncepter i international forhandling, og der fokuseres på fordelene ved langsigtede win-win forhandlingsløsninger. |
|||||||||||||||||||||
Undervisningsformer | |||||||||||||||||||||
Fremmøde: Forelæsninger,
teorigennemgang, cases og videoklip vil blive suppleret med
intensiv holddiskussion. Den studerende forventes på forhånd at
have læst materialet til de respektive forelæsninger med henblik på
aktiv diskussions- deltagelse.
Virtuel: Fagelementet er baseret på en kombination af virtuelle diskussioner de studerende imellem og en coach på basis af uploadede læringsmaterialer og opgaver. Der arbejdes både individuelt og i grupper. De studerende vil igennem forløbet skulle fortolke materialet og videreformidle dette skriftligt til deres medstuderende. |
|||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | |||||||||||||||||||||
|
Sidst opdateret den
25-04-2013