2013/2014 DIP-HDMM_MM02 Markedsføring på det professionelle marked (B2B)
English Title | |
Business to Business Marketing |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Prøve-ECTS | 5 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Diplom |
Varighed | Et quarter |
Placering | Efterår |
Tidspunkt | Se skemaet på e-Campus |
Studienævn |
Studienævnet for HD (MM)
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Sidst opdateret den 18-07-2013 |
Læringsmål | |||||||||||||||||||||
• Med udgangspunkt i fagets teorier,
modeller og begreber skal den studerende have en tilstrækkelig
viden til selvstændigt at kunne identificere og anvende
løsningsmodeller på empiriske problemstillinger inden for
fagområdets centrale områder og egenhændigt kunne vælge eller
sammensætte konsistente handlingsforslag ved udformningen af
markedsføringsstrategier på B2B markedet.
• Indenfor B2B købsadfærd skal den studerende have en dyberegående viden, der muliggør refleksion over teori, metode og praksis. Vurderingskriterier for målopfyldelsen: Karakteren 12 gives for den præstation, der demonstrerer udtømmende opfyldelse af kursets læringsmål, således som det fremgår af fagbeskrivelserne med ingen eller få væsentlige mangler. Den studerende skal kunne • Identificere, analysere og selvstændigt vurdere købsbeslutninger på B2B markedet ud fra områdets teorier, modeller og begreber • Redegøre for strategier til opbygning og vedligeholdelse af forskellige former for loyalitet i køber-sælger relationer og kunne analysere sådanne strategier ud fra deres økonomiske konsekvenser • Analysere og vurdere strategiske problemstillinger i relation til B2B virksomheders produktportefølje, produktpositionering, produktudvikling og -tilpasning med anvendelse af områdets teori og begrebsapparat • Analysere og sammensætte aktiviteter indenfor B2B kommunikation herunder personlig salg samt udarbejde begrundede forslag til en samlet kommunikationsplan • Planlægge en strategisk planlægningsproces og -opfølgning for B2B virksomheder, som konkret kan udmunde i forslag til en samlet forretningsplan Ved kursets afslutning skal den studerende have opnået følgende kompetencer:
|
|||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | |||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | |||||||||||||||||||||
Faget har til formål at kvalificere den studerende til selvstændigt at kunne løse komplekse ledelsesopgaver på professionelle markeder (B2B ) – såvel nationalt som internationalt - i form af markedsføringsplanlægning og strategisk markedsplanlægning, hvor der anlægges et værdikædeperspektiv, der inddrager både kunde- og leverandørrelationer. |
|||||||||||||||||||||
Undervisningsformer | |||||||||||||||||||||
Undervisningen vil være en kombination af oversigtsforelæsninger, dialogundervisning med inddragelse af deltagernes egne erfaringer og relevante aktuelle/konkrete problemstillinger i relation til pensum samt mini-cases (gruppearbejde) med efterfølgende plenumdrøftelser. | |||||||||||||||||||||
Arbejdsbelastning | |||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||
Yderligere oplysninger | |||||||||||||||||||||
Studieansvarlig, lektor Flemming Cumberland |
|||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | |||||||||||||||||||||
Brennan, Canning & McDowell: "Business-to-Business
Marketing", 2ed., SAGE Publications Ltd.
|