English   Danish

2013/2014  DIP-HDMM_MM08  International erhvervsjura og marketing

English Title
International Law & Marketing

Kursusinformation

Sprog Dansk
Prøve-ECTS 5 ECTS
Type Valgfag
Niveau Diplom
Varighed Et quarter
Placering Efterår
Tidspunkt Se skemaet på e-Campus
Studienævn
Studienævnet for HD (MM)
Kursusansvarlig
  • Jan Trzaskowski - Juridisk Institut (JUR)
Primære fagområder
  • Erhvervsjura/Business Law
  • Markedsføring/Marketing
Sidst opdateret den 25-04-2013
Læringsmål
Den studerende skal have:
* Forskningsbaseret viden om områdets/ fagelementets begreber, teorier og metoder
* Kunne forstå og reflektere over, hvordan og i hvilket omfang disse teorier og videnskabelige metoder kan anvendes i praksis

Vurderingskriterier for målopfyldelsen: Karakteren 12 gives for den præstation, der demonstrerer udtømmende opfyldelse af kursets læringsmål, således som det fremgår af fagbeskrivelserne med ingen eller få væsentlige mangler.

Den studerendes centrale færdigheder består i at kunne:
* Anvende fagets metoder og redskaber samt kunne anvende generelle færdigheder, der knytter sig til beskæftigelse vedrørende international erhvervsjura og de juridiske rammer for virksomhedens markedsføring og markedskommunikation
* Vurdere fagets teoretiske og praktiske problemstillinger samt begrunde og vælge relevante analyse- og løsningsmodeller
* Formidle fagets problemstillinger og løsningsmodeller til både fagfæller og ikke-specialister

Den studerendes centrale kompetencer består i at kunne:
  • Håndtere de komplekse og udviklingsorienterede situationer, der falder inden for fagets område, i studie- eller arbejdssammenhæng
  • Anvende fagets færdigheder selvstændigt ved at indgå i fagligt og tværfagligt samarbejde og påtage sig professionelt ansvar
  • Identificere egne læringsbehov og strukturere egen læring i forskellige læringsmiljøer
Prøve/delprøver
International erhvervsjura og marketing:
Prøveform Mundtlig prøve på baggrund af skriftligt produkt

Det er en forudsætning for at deltage i den mundtlige prøve, at det skriftlige produkt er afleveret inden afholdelse af prøven; inden for fastsat frist. Karakteren gives på baggrund af en helhedsbedømmelse af det skriftlige produkt og den individuelle mundtlige præstation.
Individuel eller gruppeprøve Individuel
Mundtlig individuel eksamination med udgangspunkt i en projektopgave (maks. 3 studerende). Projektopgaven skal være på 7-8 sider (1 person), 9-12 sider (2 personer) eller 12-14 sider (3 studerende). Helhedsvurdering (karakter gives på baggrund af projekt og mundtlig fremstilling).
Opgavetype Synopsis
Varighed
Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato og tidspunkt.
30 min. pr. studerende, inkl. votering, karaktergivning og begrundelse
Forberedelse Uden forberedelse
Bedømmelsesform 7-trins-skala
Bedømmer(e) Eksaminator og bi-eksaminator
Eksamensperiode Efterårstermin
Syge-/omprøve
Samme prøveform som ved ordinær prøve
Kursets indhold, forløb og pædagogik

Undervisningen ligger i uge 41 og 43-48 torsdag kl. 17.10-20.15. Eksamen d. 10. + 17.12.
I faget behandles den retlige regulering, som udstikker rammerne for virksomhedens strategiske markedsføringsmæssige udfordringer.
Enhver kommerciel aktivitet er forbundet med visse risici. Faget behandler den juridiske markedsføringsrisiko – dvs. risikoen for, at virksomheden på grund af sin markedsføring af varer og tjenesteydelser mødes med retlige ubehageligheder i form af myndighedsindgreb og/eller retlige sanktioner fra konkurrenter eller forbrugere. Visse af de juridiske konsekvenser i form af myndigheds- eller konkurrentindgreb kan i sig selv være yderst økonomisk byrdefulde; et forbud mod gennemførelsen af en fuldt tilrettelagt kampagne kan eksempelvis betyde, at afholdte udgifter i det store hele er spildt, og i øvrigt gribe forstyrrende ind i planlagte aktiviteter og tillige skade virksomhedens renommé.

Håndtering af de juridiske risici forudsætter viden om grundlæggende retlige forhold af betydning for markedsføringen. De retlige rammer for virksomhedens markedsføringsmæssige udfordringer omfatter navnlig de markedsføringsretlige regler, som de kommer til udtryk i markedsføringsloven og de bagvedliggende EU-direktiver samt ikke-bindende regler, som det internationale handelskammers kodeks for reklame og markedskommunikation og Forbrugerombudsmandens retningslinjer og vejledninger.

Virksomhedens markedsføringsmæssige udfordringer berører imidlertid en lang række andre regler end de markedsføringsretlige, og håndtering af de juridiske risici forudsætter derfor en faglig behandling på tværs af traditionelle juridiske delområder.

Derfor behandles endvidere aspekter af virksomhedens aftaleindgåelse, køb, e-handel og distributionsforhold, samt relevante varemærkeretlige og ophavsretlige forhold og særlige regler af betydning for bestemte markedsføringsformer, som f.eks. reglerne om persondatabeskyttelse i forbindelse med direkte markedsføring.

Virksomhedens markedsføring er sjældent begrænset til et enkelt land. I faget tillægges markedsføring over grænserne derfor en særlig vægt, og der lægges en særlig betoning på internationaliseringen af de relevante regler, som navnlig finder sted ved regelharmonisering i EU.

Undervisningsformer
Undervisningen er en kombination af oversigtsforelæsninger, studenterpræsentationer, case-arbejde, workshops og øvelsesopgaver.
Arbejdsbelastning
Forberedelse, inkl. projektopgave 116 timer
Tilstedeværelse/casefremlæggelser/workshops 24 timer
Eksamensaktiviteter 10 timer
Yderligere oplysninger

Studieansvarlig, lektor Flemming Cumberland

Foreløbig litteratur

Peter Møgelvang-Hansen mfl.: Markedsføringsretten, 2. udgave, 2011, samt ICC's kodeks for reklame og markedskommunikation 2011.

Øvrig litteratur meddeles senere.

Sidst opdateret den 25-04-2013