Læringsmål |
Den studerende skal have:
* Forskningsbaseret viden om områdets/ fagelementets begreber,
teorier og metoder
* Kunne forstå og reflektere over, hvordan og i hvilket omfang
disse teorier og videnskabelige metoder kan anvendes i praksis
Vurderingskriterier for målopfyldelsen: Karakteren 12 gives for den
præstation, der demonstrerer udtømmende opfyldelse af kursets
læringsmål, således som det fremgår af fagbeskrivelserne med ingen
eller få væsentlige mangler.
Den studerendes centrale færdigheder består i at kunne:
* Anvende fagets metoder og redskaber samt kunne anvende generelle
færdigheder, der knytter sig til beskæftigelse vedrørende
international erhvervsjura og de juridiske rammer for virksomhedens
markedsføring og markedskommunikation
* Vurdere fagets teoretiske og praktiske problemstillinger samt
begrunde og vælge relevante analyse- og løsningsmodeller
* Formidle fagets problemstillinger og løsningsmodeller til både
fagfæller og ikke-specialister
Den studerendes centrale kompetencer består i at kunne:
- Håndtere de komplekse og udviklingsorienterede situationer, der
falder inden for fagets område, i studie- eller
arbejdssammenhæng
- Anvende fagets færdigheder selvstændigt ved at indgå i fagligt
og tværfagligt samarbejde og påtage sig professionelt ansvar
- Identificere egne læringsbehov og strukturere egen læring i
forskellige læringsmiljøer
|
Prøve/delprøver |
International
erhvervsjura og marketing:
|
Prøveform |
Mundtlig prøve på baggrund af skriftligt produkt
Det er en forudsætning for at deltage i den mundtlige prøve,
at det skriftlige produkt er afleveret inden afholdelse af prøven;
inden for fastsat frist. Karakteren gives på baggrund af en
helhedsbedømmelse af det skriftlige produkt og den individuelle
mundtlige præstation. |
Individuel eller gruppeprøve |
Individuel |
|
Mundtlig individuel eksamination med udgangspunkt
i en projektopgave (maks. 3 studerende). Projektopgaven skal være
på 7-8 sider (1 person), 9-12 sider (2 personer) eller 12-14 sider
(3 studerende). Helhedsvurdering (karakter gives på baggrund af
projekt og mundtlig fremstilling). |
Opgavetype |
Synopsis |
Varighed |
Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato og
tidspunkt.
30 min. pr. studerende, inkl. votering, karaktergivning og
begrundelse |
Forberedelse |
Uden forberedelse |
Bedømmelsesform |
7-trins-skala |
Bedømmer(e) |
Eksaminator og bi-eksaminator |
Eksamensperiode |
Efterårstermin |
Syge-/omprøve |
Samme prøveform som ved ordinær
prøve
|
|
Kursets indhold, forløb og
pædagogik |
Undervisningen ligger i uge 41 og 43-48 torsdag kl.
17.10-20.15. Eksamen d. 10. + 17.12.
I faget behandles den retlige regulering, som udstikker rammerne
for virksomhedens strategiske markedsføringsmæssige udfordringer.
Enhver kommerciel aktivitet er forbundet med visse risici. Faget
behandler den juridiske markedsføringsrisiko – dvs. risikoen for,
at virksomheden på grund af sin markedsføring af varer og
tjenesteydelser mødes med retlige ubehageligheder i form af
myndighedsindgreb og/eller retlige sanktioner fra konkurrenter
eller forbrugere. Visse af de juridiske konsekvenser i form af
myndigheds- eller konkurrentindgreb kan i sig selv være yderst
økonomisk byrdefulde; et forbud mod gennemførelsen af en fuldt
tilrettelagt kampagne kan eksempelvis betyde, at afholdte udgifter
i det store hele er spildt, og i øvrigt gribe forstyrrende ind i
planlagte aktiviteter og tillige skade virksomhedens renommé.
Håndtering af de juridiske risici forudsætter viden om
grundlæggende retlige forhold af betydning for markedsføringen. De
retlige rammer for virksomhedens markedsføringsmæssige udfordringer
omfatter navnlig de markedsføringsretlige regler, som de kommer til
udtryk i markedsføringsloven og de bagvedliggende EU-direktiver
samt ikke-bindende regler, som det internationale handelskammers
kodeks for reklame og markedskommunikation og
Forbrugerombudsmandens retningslinjer og vejledninger.
Virksomhedens markedsføringsmæssige udfordringer berører
imidlertid en lang række andre regler end de markedsføringsretlige,
og håndtering af de juridiske risici forudsætter derfor en faglig
behandling på tværs af traditionelle juridiske delområder.
Derfor behandles endvidere aspekter af virksomhedens
aftaleindgåelse, køb, e-handel og distributionsforhold, samt
relevante varemærkeretlige og ophavsretlige forhold og særlige
regler af betydning for bestemte markedsføringsformer, som f.eks.
reglerne om persondatabeskyttelse i forbindelse med direkte
markedsføring.
Virksomhedens markedsføring er sjældent begrænset til et enkelt
land. I faget tillægges markedsføring over grænserne derfor en
særlig vægt, og der lægges en særlig betoning på
internationaliseringen af de relevante regler, som navnlig finder
sted ved regelharmonisering i EU.
|
Undervisningsformer |
Undervisningen er en kombination af
oversigtsforelæsninger, studenterpræsentationer, case-arbejde,
workshops og øvelsesopgaver. |
Arbejdsbelastning |
Forberedelse, inkl. projektopgave |
116 timer |
Tilstedeværelse/casefremlæggelser/workshops |
24 timer |
Eksamensaktiviteter |
10 timer |
|
Yderligere oplysninger |
Studieansvarlig, lektor Flemming Cumberland
|
Foreløbig litteratur |
Peter Møgelvang-Hansen mfl.: Markedsføringsretten, 2. udgave,
2011, samt ICC's kodeks for reklame og markedskommunikation
2011.
Øvrig litteratur meddeles senere.
|