2013/2014 DIP-HDMM_MM09 Praktisk seminar
| English Title | |
| Practical Seminar |
Kursusinformation |
|
| Sprog | Dansk |
| Prøve-ECTS | 5 ECTS |
| Type | Obligatorisk |
| Niveau | Diplom |
| Varighed | Et quarter |
| Placering | Andet quarter |
| Tidspunkt | Se skemaet på e-Campus |
| Studienævn |
Studienævnet for HD (MM)
|
| Kursusansvarlig | |
|
|
| Primære fagområder | |
|
|
| Sidst opdateret den 16-09-2013 | |
| Læringsmål | |||||||||||||||||||||||||
| Den studerende skal:
• Have viden om og indsigt i den problemafklarende dels centrale områder, metoder, teorier og processer • Kunne forstå og reflektere over, hvordan og i hvilket omfang disse værktøjer kan anvendes i praksis Vurderingskriterier for målopfyldelsen: Karakteren 12 gives for den præstation, der demonstrerer udtømmende opfyldelse af kursets læringsmål, således som det fremgår af fagbeskrivelserne med ingen eller få væsentlige mangler. Den studerende skal kunne: • Demonstrere evne til at anvende det afsætningsøkonomiske begrebs-, teori- og modelapparat på en konkret praktisk problemstilling • Identificere og argumentere for væsentlige afsætningsøkonomiske problemstillinger/muligheder for en virksomhed i en given situation og på et givet marked • Diskutere og begrunde valg og fravalg både med hensyn til emneafgrænsning, teori, metode og empiri ud fra den praktiske situation og den teoretiske forståelse • Demonstrere evne til at opbygge hypoteser omkring forholdene på et konkret marked herunder angive, hvilke oplysninger det er nødvendigt at indsamle for at kunne drage relevante konklusioner om betydende forhold • Vise evne til problemidentifikation, problemformulering, problemafgrænsning og problembehandling med henblik på at kunne diagnosticere et afgrænset problem for en konkret virksomhed Ved kursets afslutning skal den studerende kunne:
|
|||||||||||||||||||||||||
| Prøve/delprøver | |||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||
| Kursets indhold, forløb og pædagogik | |||||||||||||||||||||||||
|
Formålet med denne seminarrække er at træne den studerende i at definere, formulere, afgrænse samt analysere praktiske problemstillinger, herunder demonstrere evne til at diagnosticere et afgrænset problem for en konkret virksomhed. I det praktiske seminar integreres viden og færdigheder fra de
øvrige fag og opgaver i studiet. Ved udarbejdelsen af det praktiske
seminar (proseminar) fokuseres på den problemafklarende dels
centrale områder, metoder, teorier og processer og er derfor en
væsentlig træning i udarbejdelsen af afgangsprojektet.
Det praktiske seminar består af fire adskilte dele:
(3): Et hovedopponentoplæg
(4): Aktiv deltagelse i seminarrækken i øvrigt. Det forventes tillige, at den studerende aktivt deltager i seminarrækkens diskussioner af medstuderendes seminarer på det respektive seminarhold og selv fremkommer med såvel selvstændig uddybet punkter til diskussion som evt. alternative/ konstruktive betragtninger, der kan støtte opgaveløser med den videre proces med afgangsprojektet. |
|||||||||||||||||||||||||
| Undervisningsformer | |||||||||||||||||||||||||
| Seminarformen skal muliggøre selvstændig argumentation og stillingtagen. Derfor etableres seminargrupper bestående af 6-8 studerende i hver. Den dialogorienterede form og mindre undervisningshold skal muliggøre et aktivt og intensivt undervisningsforløb. | |||||||||||||||||||||||||
| Arbejdsbelastning | |||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||
| Yderligere oplysninger | |||||||||||||||||||||||||
|
Studieansvarlig, lektor Flemming Cumberland |
|||||||||||||||||||||||||
| Foreløbig litteratur | |||||||||||||||||||||||||
|
Som ved afgangsprojektet er det seminarets praktiske problemstilling, der danner grundlag for søgning og udvælgelse af litteraturgrundlaget. Det forventes, at den studerende tillige dokumenterer et solidt overblik over og indsigt i det pensum, herunder metodepensum, som indgår i HD (MM)-uddannelsens tidligere fagmoduler. Der meddeles separat pensumliste til det praktiske seminar. |
|||||||||||||||||||||||||