2013/2014 DIP-HDO_19 Strategisk Public Relations
English Title | |
Strategisk Public Relations |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Prøve-ECTS | 5 ECTS |
Type | Valgfag |
Niveau | Diplom |
Varighed | Et semester |
Placering | Efterår
Fredag den 23. august 2013, kl. 8-16 Lørdag den 14. september 2013, kl. 9-16 Fredag den 11. oktober 2013, kl. 8-16 Lørdag den 9. november 2013, kl. 9-16 |
Tidspunkt | Se skemaet på e-Campus |
Min. antal deltagere | 25 |
Max. antal deltagere | 50 |
Studienævn |
Studienævnet for HD (ORG)
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Sidst opdateret den 29-04-2013 |
Læringsmål | |||||||||||||||||||||
Den studerende:
Viden: - vil opnå en forståelse for centrale begreber og temaer - vil opnå et indgående kendskab til teorier og modeller Færdigheder: - vil kunne forholde sig kritisk til teorier og modeller - vil kunne anvende teorier/modeller i forhold til en given case - vil kunne analysere hvilken indvirkning ledelsens rolle har - vil kunne vurdere det økonomiske aspekt ift. Cost vs. Benefit Kompetencer: - vil være i stand til selvstændig at vurdere risiko vs. værdiskabelse - vil være i stand til selvstændigt at forslå nye beslutningsprocesser - vil være i stand til selvstændigt at formidle beslutninger/løsninger |
|||||||||||||||||||||
Forudsætninger for at deltage i kurset | |||||||||||||||||||||
Udbydes kun til studerene som går på HD i Organisation og Ledelse | |||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | |||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | |||||||||||||||||||||
Formålet med faget er at give den
studerende en holistisk tilgang og forståelse af Strategisk Public
Relations. Herunder særligt i forhold til, hvorfor netop dette
fagområde er blevet mere aktuelt - end nogensinde.
Fagets fokus er rettet mod de udfordringer som organisationer bliver mødt af, og med hvilke midler disse organisationer agerer ud fra - i forhold til en dynamisk omverden der almindeligvis er præget af kontinuerlig forandring. Fokus er endvidere at bibringe de studerende evnen til at reflektere og perspektivere, over de indsatser organisationer adopterer og praktiserer. Særligt set i lyset af et økonomisk perspektiv, som f.eks. Cost vs. Benefit. Formålet er samtidig også et led i at sikre en faglig progression, i forhold til hovedfagområdet Organisation og Ledelse. Den studerende får med andre ord - mulighed for - netop at arbejde intenst med et fagområde der med hovedfagområdet både supplerer og komplementere hinanden - i høj grad.
|
|||||||||||||||||||||
Undervisningsformer | |||||||||||||||||||||
Faget tilrettelægges med fokus på den
studerendes læring og forståelse.
Undervisningen tager derfor udgangspunkt i en kombination af oversigtsforelæsninger - herunder dialog-undervisning med inddragelse af de studerendes egne erfaringer og relevante aktuelle/konkrete problemstillinger i forhold til kontekst samt fremlæggelser af Mini-Cases på 4-5 PowerPoint-slides - med efterfølgende drøftelser/opponering i plenum. |
|||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | |||||||||||||||||||||
Bøger:
Merkelsen, H. (red.): Håndbog i strategisk public relations, Forlaget Samfundslitteratur (2010). Der kan forekomme kapitler fra andre lærebøger. Disse vil blive uploadet. Artikler: Friedman, M. (1970). The Social Responsibility of Business is to Increase its Profits. The New York Times Magazine, 1-6. Neergaard, P. (2006). Chapter 1: Virksomheders sociale ansvar - Corporate Social Responsibility. En introduktion. In: Djursø, Helene Tølbøll & Neergaard, Peter: Social ansvarlighed - fra idealisme til forretningsprincip, pp. 19-37. Academica. Porter, Michael E. & Kramer, Mark R. (2006) Strategy and Society: The Link Between Competitive Advantage and Corporate Social Responsibility. Harvard Business Review, pp. 78-92. Fleming, John E. (1980). Linking Public Affairs with Corporate Planning. California Management Review, Vol. XXIII, No. 2, Winter 1980, 35-43. Der kan forekomme andre artikler. Disse vil blive uploadet. |
Sidst opdateret den
29-04-2013