English   Danish

2013/2014  DIP-HDO_19  Strategisk Public Relations

English Title
Strategisk Public Relations

Kursusinformation

Sprog Dansk
Prøve-ECTS 5 ECTS
Type Valgfag
Niveau Diplom
Varighed Et semester
Placering Efterår
Fredag den 23. august 2013, kl. 8-16
Lørdag den 14. september 2013, kl. 9-16
Fredag den 11. oktober 2013, kl. 8-16
Lørdag den 9. november 2013, kl. 9-16
Tidspunkt Se skemaet på e-Campus
Min. antal deltagere 25
Max. antal deltagere 50
Studienævn
Studienævnet for HD (ORG)
Kursusansvarlig
  • Magnus Larsson - Institut for Organisation (IOA)
Primære fagområder
  • Ledelse/Management
  • Organisation/Organization
Sidst opdateret den 29-04-2013
Læringsmål
Den studerende:

Viden:
- vil opnå en forståelse for centrale begreber og temaer
- vil opnå et indgående kendskab til teorier og modeller

Færdigheder:
- vil kunne forholde sig kritisk til teorier og modeller
- vil kunne anvende teorier/modeller i forhold til en given case
- vil kunne analysere hvilken indvirkning ledelsens rolle har
- vil kunne vurdere det økonomiske aspekt ift. Cost vs. Benefit

Kompetencer:
- vil være i stand til selvstændig at vurdere risiko vs. værdiskabelse
- vil være i stand til selvstændigt at forslå nye beslutningsprocesser
- vil være i stand til selvstændigt at formidle beslutninger/​løsninger
Forudsætninger for at deltage i kurset
Udbydes kun til studerene som går på HD i Organisation og Ledelse
Prøve/delprøver
Strategisk Public Relations:
Prøveform Mundtlig prøve på baggrund af skriftligt produkt

Det er en forudsætning for at deltage i den mundtlige prøve, at det skriftlige produkt er afleveret inden afholdelse af prøven; inden for fastsat frist. Karakteren gives på baggrund af en helhedsbedømmelse af det skriftlige produkt og den individuelle mundtlige præstation.
Individuel eller gruppeprøve Individuel
Omfang af skriftligt produkt Max. 5 sider
Opgavetype Synopsis
Varighed
Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato og tidspunkt.
20 min. pr. studerende, inkl. votering, karaktergivning og begrundelse
Bedømmelsesform 7-trins-skala
Bedømmer(e) Eksaminator og bi-eksaminator
Eksamensperiode December/januar
Syge-/omprøve
Samme prøveform som ved ordinær prøve
Bestemmelser ved syge-/omprøven er de samme som ved den ordinære eksamen
Kursets indhold, forløb og pædagogik
Formålet med faget er at give den studerende en holistisk tilgang og forståelse af Strategisk Public Relations. Herunder særligt i forhold til, hvorfor netop dette fagområde er blevet mere aktuelt - end nogensinde.
 
Fagets fokus er rettet mod de udfordringer som organisationer bliver mødt af, og med hvilke midler disse organisationer agerer ud fra - i forhold til en dynamisk omverden der almindeligvis er præget af kontinuerlig forandring.
 
Fokus er endvidere at bibringe de studerende evnen til at reflektere og perspektivere, over de indsatser organisationer adopterer og praktiserer. Særligt set i lyset af et økonomisk perspektiv, som f.eks. Cost vs. Benefit.
 
Formålet er samtidig også et led i at sikre en faglig progression, i forhold til hovedfagområdet Organisation og Ledelse. Den studerende får med andre ord - mulighed for - netop at arbejde intenst med et fagområde der med hovedfagområdet både supplerer og komplementere hinanden - i høj grad.
  • Introduktion til Public Relations - Grundlæggende definitioner, Legitimitet samt det herskende PR-paradigme og dets historie.
     
  • Issues Management - Omverdensforståelse, begreber, modeller og teorier, Udviklingsstadier for hvordan issues opstår/udvikler sig. 
     
  • CSR - Begrebsdefinitioner, Ansvarlighed vs. Profitskabelse-problematikken, Lovgivning, CSR-prioriteringer og CSR-strategier. 
     
  • Public Affairs - Eksistensberettigelse (License to Operate), Korporatisme, Politisk Virksomhed (Lobbyisme), Multinationale Selskaber og Strategisk Prioritering samt Strategisk Planlægning. 
     
  • Beslutningsproces - Ledelsens rolle, Økonomifunktionens rolle, Beslutningsværktøj, Implementering, Cost vs. Benefit-analyse. 
     
  • Risiko - Risici vs. Værdiskabelse eller Katastrofe vs. Succes.
Undervisningsformer
Faget tilrettelægges med fokus på den studerendes læring og forståelse.

Undervisningen tager derfor udgangspunkt i en kombination af oversigtsforelæsninger - herunder dialog-undervisning med inddragelse af de studerendes egne erfaringer og relevante aktuelle/konkrete problemstillinger i forhold til kontekst samt fremlæggelser af Mini-Cases på 4-5 PowerPoint-slides - med efterfølgende drøftelser/​opponering i plenum.
Foreløbig litteratur
Bøger:

Merkelsen, H. (red.): Håndbog i strategisk public relations, Forlaget Samfundslitteratur (2010).
 
Der kan forekomme kapitler fra andre lærebøger. Disse vil blive uploadet.
 
 
Artikler:
 
Friedman, M. (1970). The Social Responsibility of Business is to Increase its Profits. The New York Times Magazine, 1-6.
 
Neergaard, P. (2006). Chapter 1: Virksomheders sociale ansvar - Corporate Social Responsibility. En introduktion. In: Djursø, Helene Tølbøll & Neergaard, Peter: Social ansvarlighed - fra idealisme til forretningsprincip, pp. 19-37. Academica.
 
Porter, Michael E. & Kramer, Mark R. (2006) Strategy and Society: The Link Between Competitive Advantage and Corporate Social Responsibility. Harvard Business Review, pp. 78-92.
 
Fleming, John E. (1980). Linking Public Affairs with Corporate Planning. California Management Review, Vol. XXIII, No. 2, Winter 1980, 35-43.
 
Der kan forekomme andre artikler. Disse vil blive uploadet.
Sidst opdateret den 29-04-2013