English   Danish

2013/2014  DIP-HDO_FF  HD-Afgangsprojekt

English Title
HD-Afgangsprojekt

Kursusinformation

Sprog Dansk
Prøve-ECTS 15 ECTS
Type Obligatorisk
Niveau Diplom
Varighed Et semester
Placering Forår
25. januar 2014
15. februar 2014
29. marts 2014
Tidspunkt Se skemaet på e-Campus
Studienævn
Studienævnet for HD (ORG)
Kursusansvarlig
  • Magnus Larsson - Institut for Organisation (IOA)
Primære fagområder
  • Organisation/Organization
Sidst opdateret den 20-06-2013
Læringsmål
Ved fagets afslutning forventes den studerende at kunne:
- Anvende og kritisk vurdere teorier indenfor organisation og ledelse
- Analysere konkrete organisatoriske og ledelsesmæssige problemstillinger
- Udvikle og kontrastere forslag til ledelsesmæssige tiltag og argumentere for deres anvendelighed/relevans
- Præsentere analyse og forslag til ledelsesmæssige tiltag på en sproglig korrekt, klar, sammenhængende og reflekteret måde

Læringsforløbet vil resultere i, at den studerende (eventuelt i samarbejde med en anden deltager) udarbejder en projektopgave, der dokumenterer den studerendes viden og forståelse for de for problemstillingen relevante teorier/modeller og metoder samt for undersøgelsesresultaternes kvalitet og gyldighed; og hvor den studerende demonstrere vedkommendes evne til kritisk at vurdere grænserne for eget arbejde.
Igennem projektarbejdet opnås færdigheder i:
• At identificere, udvælge, begrunde og anvende teorier/modeller og metoder til at svare på problemformuleringen samt færdigheder i at reflektere over implikationerne af disse valg
• Skriftligt og mundtligt at formidle undersøgelsesresultater
• At foreslå anvendelsen af alternative modeller/teorier, metoder,
• Selvstændigt at tilrettelægge og gennemføre konkrete empiriske undersøgelser samt vurdere resultaterne heraf (evt. med henblik på sammenligninger med andres resultater)
• At tage ansvar for egen faglig udvikling

Ved den efterfølgende mundtlige eksamination vil deltagerne ligeledes kunne demonstrere ovennævnte færdigheder og kompetencer.
Prøve/delprøver
HD-afgangsprojekt: Individuel prøve:
Prøveform Mundtlig prøve på baggrund af skriftligt produkt

Det er en forudsætning for at deltage i den mundtlige prøve, at det skriftlige produkt er afleveret inden afholdelse af prøven; inden for fastsat frist. Karakteren gives på baggrund af en helhedsbedømmelse af det skriftlige produkt og den individuelle mundtlige præstation.
Individuel eller gruppeprøve Individuel
Omfang af skriftligt produkt Max. 80 sider
Afgangsprojektet kan laves alene eller i grupper af max. 2 personer. Den mundtlige eksamen er individuel.
Opgavetype HD 2. del afgangsprojekt
Varighed
Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato og tidspunkt.
60 min. pr. studerende, inkl. votering, karaktergivning og begrundelse
Bedømmelsesform 7-trins-skala

Den studerendes stave- og formuleringsevne indgår i den samlede bedømmelse af eksamenspræstationen, dog vægter det faglige indhold tungest.
Bedømmer(e) Eksaminator og ekstern censor
Eksamensperiode Maj/juni
Syge-/omprøve
Samme prøveform som ved ordinær prøve
Bestemmelser for syge-/omprøve er det samme som ved den ordinære eksamen
Beskrivelse af eksamensforløbet
Eksaminationen tager totalt set én time pr. studerende. Det forventes at den studerende indleder med en op til 15 minutters fokuseret præsentation. Derefter er der op til 35 minutters eksamination, hvor vejleder og censor kan spørge til både det skriftlige arbejde og den mundtlige præsentation. Derefter er der op til 10 minutter til votering, hvor lærer og censor enes om en samlede udmåling på baggrund af den skriftlige og mundtlige præstation. Afslutningsvis gives karakteren til den studerende med begrundelse i den samlede præstations stærke og svage sider.
 
Eksamen er med ekstern censur.
Kursets indhold, forløb og pædagogik


Formålet med ”Afgangsprojektet” er at:

Give den studerende mulighed for faglig fordybelse i et selvvalgt emne og
Styrke den studerendes viden, færdigheder og kompetencer inden for dette fagområde således at den studerendes faglige professionalisme styrkes
Uddannelsens faglige elementer anvendes i en tværgående arbejdsproces.

Det er et krav, at projektet indeholder en bearbejdning af både empirisk og teoretisk materiale, at centrale iagttagelser og sammenhænge beskrives, samt at konkrete forudsætninger og særlige forhold vedrørende konklusionens gyldighedsområde eksplicit diskuteres.

det skriftlige projekt skal den studerende lave en empirisk baseret organisationsanalyse, der demonstrerer den studerendes evne til selvstændigt at beskrive, analysere og bearbejde en kompleks organisatorisk problemstilling samt til at kunne drage selvstændige konklusioner på baggrund heraf. Udgangspunktet herfor er hele studieforløbet med særlig vægt på undervisning på 7. semester. Det skriftlige projekt skal præcisere inden for hvilken specialiseringsområde den udarbejdes.

Undervisningsformer
Arbejdsformen, der skal anvendes, afgøres af den studerende og dennes selvstændige indsats for at identificere, dokumentere og analysere et problem eller en problemstilling inden for feltet organisation og ledelse. Den studerendes opfyldelse af ovenstående mål søges understøttet gennem tildeling af en faglig vejleder og ved et antal mindre projektworkshops.
Yderligere oplysninger

HD(O) administrationen
Kilevej 14 A
2000 Frederiksberg
hdo@cbs.dk

Foreløbig litteratur

Vejledende litteratur:
Darmer, P., Jordansen, B., Astrup Madsen, J. og J. Thomsen (red).: Paradigmer I Praksis. Handelshøjskolens Forlag, 1. udgave. 2010, ISBN: 9788762903494.

Järvinen, M. og N. Mik-Meyer (red).: Kvalitative Metoder i et Interaktionistisk Perspektiv. Hans Reitzels Forlag. 1. udgave, 3. oplag. ISBN: 9788741203614.

Sidst opdateret den 20-06-2013