2013/2014  DIP-HDO_OO  Coaching – et værktøj i ledelseskassen

Coaching – et værktøj i ledelseskassen

Prøve-ECTS 5 ECTS
Type Valgfag
Niveau Diplom
Placering Efterår
Fredag den 23. august 2013, kl. 8-16
Lørdag den 14. september 2013, kl. 9-16
Fredag den 11. oktober 2013, kl. 8-16
Lørdag den 9. november 2013, kl. 9-16
Min. antal deltagere 25
Max. antal deltagere 50
Studienævnet for HD (ORG)
  • Hanne de Linde - Institut for Organisation (IOA)
  • Organisation/Organization
Sidst opdateret den 25-04-2013
Faget forudsætter, at Gitte Haslebos ”Relationer i organisationer” og den socialkonstruktionistiske tilgang er kendt stof, og faget bygger videre på denne basis. Desuden vil deltagerne:
  • Forstå hvad coaching er
  • Få en dybere indsigt i sammenhængen mellem motivation og coaching
  • Kunne skelne mellem coaching, mentoring og rådgivning
  • Forholde sig kritisk til de forskellige coaching”skoler” og sammenligne styrker og svagheder
  • Analysere om en samtale bygger på coachende principper og i givet fald redegøre for hvilke principper er i spil
  • Forstå hvad coachende ledelse er
  • Udlede hvornår en coachende lederstil er det rette valg
  • Kunne anvende og demonstrere helt basale begreber fra coachingens verden
Forudsætninger for at deltage i kurset
Dette valgfag udbydes KUN til de HD-O studerende
Coaching – et værktøj i ledelseskassen:
Prøveform Mundtlig prøve på baggrund af skriftligt produkt

Det er en forudsætning for at deltage i den mundtlige prøve, at det skriftlige produkt er afleveret inden afholdelse af prøven; inden for fastsat frist. Karakteren gives på baggrund af en helhedsbedømmelse af det skriftlige produkt og den individuelle mundtlige præstation.
Individuel eller gruppeprøve Individuel
Opgavetype Synopsis
Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato og tidspunkt.
20 min. pr. studerende, inkl. votering, karaktergivning og begrundelse
Forberedelse Uden forberedelse
Bedømmer(e) Eksaminator og bi-eksaminator
Eksamensperiode December/januar, Uge 49
Hjælpemidler der må medbringes Uden hjælpemidler
Bestemmelser for syge-/omprøve er det samme som ved den ordinære eksamen

Coaching er et af de nyeste ledelsesværktøjer, og der bliver i dag talt om coaching i alle mulige sammenhænge. Vi vil kigge lidt nærmere på hvad det egentlig er for et begreb, hvor kommer det fra og hvordan er det udbredt i dag.

Coaching er beskrevet i mange forskellige teoretiske skoler, hvor nogle elementer går igen og andre områder er vidt forskellige. Der er eksempelvis langt fra den individbaserede coaching til coaching af relationer i organisationer.

Det fælles ser ud til at være et udspring i den positive psykologi, og vi vil udforske den vinkel på coaching og derfra begive os ud i det systemiske univers samt kigge på det narrative og den filosofiske tilgang.(fx Hanne Moltke, Reinhard Stelter, Kenneth Gergen, Pearce, Cooperrider, Csikszentmihalyi)

Med dette udgangspunkt vil faget med en indføring i grundbegreberne og forskningsresultater fra
psykologien og andre studier af det menneskelige sind vil give deltagerne muligheden for at:

• forstå hvornår der samtales, rådgives, sparres og hvornår der coaches
  • opnå større indsigt i sig selv som menneske,
  • styrke egen rolle som leder/medarbejder, og
  • styrke virksomhedens/organisationens effektivitet og konkurrenceevne.

I bund og grund drejer det sig om at forstå hvad coaching er, og hvornår det kan/ ikke kan bruges i en organisatorisk kontekst

Faget tilrettelægges med fokus på deltagernes læring og forståelse, og for at få det bedste udbytte arbejdes der i grupper med cases, der arbejdes med reflekterende grupper, der vil være kortere forelæsninger og der bliver mulighed for selv at ”tage egen medicin”, så der introduceres basale værktøjer til at kunne gennemføre en samtale, som en del af en coachende lederstil.
De enkelte lektioner bliver understøttet af cases, personlige erfaringer og forskellige typer af audiovisuelle indslag.

Faget er krævende og udbytterigt – både i henhold til at arbejde inden for nye paradigmer, men også i forhold til pensum.

HD(O) administrationen
Kilevej 14 A
2000 Frederiksberg
hdo@cbs.dk