2013/2014 DIP-HDR_VMCS Management control systems
English Title | |
Management control systems |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Prøve-ECTS | 10 ECTS |
Type | Valgfag |
Niveau | Diplom |
Varighed | Et semester |
Placering | Efterår
Undervisning: Mulighed 1: mandag og/eller onsdag, uge 40-50, kl. 17.10 Mulighed 2: Lørdag, uge 40-50, kl. 9.00 |
Tidspunkt | Se skemaet på e-Campus |
Studienævn |
Studienævnet for HD (REØ)
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Studiesekretær:
Pia Clasen Mail: pc.acc@cbs.dk |
|
Primære fagområder | |
|
|
Sidst opdateret den 01-05-2013 |
Læringsmål | |||||||||||||||||||||||
Fagets overordnede mål er at give de
studerende kompetencer med henblik på at kunne identificere,
analysere og konstruere forslag til løsning af virksomhedens
interne kontrolproblemer. Den studerende skal således blive i stand
til at forklare, anvende og evaluere værktøjer indenfor management
control systems i forskellige områder af virksomheden. Faget er en
fortsættelse af de i Økonomistyring introducerede centrale
problemstillinger indenfor kontrol i decentraliserede
organisationer lige fra kontrol i enkelt projekter og underordnede
enheder, til leverandørkæder og topledelsen.
Faget centrale hovedtema er styring af personer og enheder ved hjælp af resultatmålinger af såvel finansiel som ikke finansiel karakter, design af incitamentssystemer i forbindelse hermed, samt resultatmåls interaktion med andre kontrolværktøjer så som værdier, procedurer og politikker. Da det endvidere er målsætningen at komme igennem de væsentligste områder for danske virksomheder, uddybes særlige emner: Anvendelsen af framework til strategi-implementering og kontrol, corporate governance og social ansvarlighed. Der lægges vægt på en forståelse af, hvordan kontrolredskaber kombineres og tilpasses til forskellige situationer, og hvilke overvejelser der lægges til grund herfor. Case-analyse er derfor en central del af faget. |
|||||||||||||||||||||||
Forudsætninger for at deltage i kurset | |||||||||||||||||||||||
Progressionsvalgfag som kun udbydes til HD(R) studerende | |||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | |||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | |||||||||||||||||||||||
Fagets indhold.
Fagets overordnede del omhandler ledelsens kontrol i decentrale enheder. Først behandles den overordnede teori om ledelseskontrolproblemer og redskaber. Kontrolproblemer defineres og klassificeres. Det primære fokus herefter er anvendelsen af resultatmålinger og disses sammensætning med såvel mere direkte kontroller- eksempelvis overvågning - som mere værdibaserede kontroller – værdier, kultur. Der gås i dybden med definition af indhold og muligheder for måling af resultater. Herunder indgår og udbygges målinger, der kendes fra virksomhedens økonomistyring. Fordele og ulemper ved design af forskellige belønningssystemer på baggrund af målingerne – bonusordning, forfremmelser, aktiebaseret aflønning – afslutter den overordnede del. Det første specielle fokusområde er anvendelsen af frameworks til at understøtte strategiimpletering. For at opnå implementering af strategien er det væsentligt, at denne gøres målbar, at målsætninger kan formuleres konkret, og at opfølgning kan ske på målbare resultater. En vigtig forudsætning herfor er forståelse for og evne til at eksplicitere målsætninger, formulere målinger, definere målingsmetoder og opfølgningsmuligheder.Der tages udgangspunkt i Strategikort og Balanced scorecard modellen som illustration af, hvorledes frameworks opbygges og anvendes. Desuden skal strategikort og balanced scorecards forstås og integreres som vigtige elementer i virksomhedens kontrolsystem. Det andet særlige område er corporate governance, dvs. kontrol med virksomhedens topledelse og dens strategiske beslutninger. De generelle overvejelser indenfor kontrol er de samme på alle niveauer i organisationen, men kontrol med topledelsen giver særlige udfordringer på grund af ledelsens meget udstrakte handlingsfrihed, og fordi de mulige metoder og værktøjer til kontrol ændres. Bestyrelsen og den eksterne revision spiller en hovedrolle i denne sammenhæng, og samtidig anvendes forskellige aktiebaserede incitamentskontrakter i udpræget grad. Modulet fokuserer derfor primært på dette. Samfundets regulering indgår naturligvis også. Det tredje særlige fokusområde er ledelseskontrol i forbindelse med virksomheders sociale ansvarlighed. Da emnet ikke indgår i de obligatoriske fag på studiet begyndes med en diskussion af overordnede begreber. Dette følges af en kort gennemgang af de regulerende rammer omkring den eksterne rapportering med henblik på dels at kende til de overordnede rammer for rapportering på området dels at vide hvilke målinger og kontroller, der automatisk følger med opfyldelsen af disse. Herefter fokuseres på hvordan virksomhedens interne kontrolsystem kan designes med henblik på at sikre, at virksomheden får implementeret sin målsætning på området. Et særligt emne herunder er muligheden for styring af leverandørkæder. I alle temaer benyttes casearbejde med henblik på at give de studerende en anvendelsesorienteret indlæring. |
|||||||||||||||||||||||
Undervisningsformer | |||||||||||||||||||||||
Faget består i alt af ca. 50
lektioner af 45 minutters varighed. De første 40 lektioner afholdes
som almindelig holdundervisning. Hver undervisningsgang er
centreret om nogle udvalgte kapitler eller artikler og tilhørende
øvelser/cases. Der vil blive vekslet imellem
overbliksforelæsninger, klassedialog, øvelser, arbejde med cases og
plenumdiskussioner. Faget forudsætter forberedelse og aktiv
deltagelse fra de studerendes side.
Herefter skal den studerende i en gruppe på 4-5 personer udarbejde en rapport om en case, indenfor et eller flere af fagets emner og præsentere denne for holdet. Den studerende skal ligeledes deltage som opponent på en anden gruppes projektopgave. Formålet med grupperapporten er, udover det faglige indhold, at opøve den studerendes færdigheder i selv at formulere en problemstilling og vurdere dens løsning. Desuden giver det en overskuelig opgave til at opøve nogle af de skrivemetodiske færdigheder, der er behov for i specialeforløbet i næste semester. |
|||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | |||||||||||||||||||||||
|
Sidst opdateret den
01-05-2013