2013/2014  KAN-CMASKAT  Skatteret

Placering Forår
Tidspunkt Se skemaet på e-Campus
Studienævnet for cand.merc.aud.
  • Jane Bolander - Juridisk Institut (JUR)
  • Erhvervsjura/Business Law
Sidst opdateret den 05-03-2014
At sætte de studerende i stand til på højt niveau at identificere, analysere og løse centrale skatteretlige problemer inden for særligt
  • Indkomstopgørelsen og skatteberegningen
  • Beskatningen af kapitalgevinster og kapitaltab mv.
  • Subjektiv skattepligt
  • Erhvervsbeskatningen for personer
  • Familiebeskatning
  • Skatteforvaltning og – proces
  • Beskatningen af juridiske personer og deres deltagere
  • Endvidere indføres de studerende i moms og afgifter samt centrale dele af arbejdsretten
Skatteret:
Prøveform Skriftlig stedprøve
Individuel eller gruppeprøve Individuel
Eksamen er en 4 timers skriftlig prøve med alle skriftlige og elektroniske hjælpemidler. Eksamen er kun på CBS' pc'ere med adgang til det personlige drev og Learn. På CBS' pc'ere er der internetadgang som hjælpemiddel for tilgang til tilladte lovsamlinger. Det er ikke tilladt på anden måde at anvende internetadgangen ligesom det ikke er tilladt på nogen måde at være i kontakt med andre under eksamen. Det er ikke tilladt at medbringe egen pc. USB stick er ikke tilladt under eksamen, men det er tilladt at overføre noter og dokumenter til S-drevet fra USB stick senest 15 minutter før eksamens begyndelsestidspunkt.
Opgavetype Opgavebesvarelse
Varighed 4 timer
Bedømmer(e) Eksaminator og ekstern censor
Eksamensperiode Sommertermin, Der afholdes ordinær prøve i marts/april (lige år) og i maj/juni (ulige år)
Hjælpemidler der må medbringes Med visse hjælpemidler, se nedenfor og eksamensplan/-opslag for mere information:
  • Egne bøger og kompendier
  • Egne noter
  • Tilladte lommeregnere
  • Tilladte lovsamlinger
  • Tilladte ordbøger
Hvis antallet af eksaminander til syge-/omprøven tilsiger, at prøven mest hensigtsmæssigt kan afholdes som mundtlig prøve, vil sekretariatet give meddelelse om at syge-/omprøven afholdes som mundtlig prøve i stedet.

Målet for faget Skatteret  er at sætte de studerende i stand til på højt niveau at kunne identificere, analysere og løse centrale skatteretlige problemer. De studerende skal herunder

• demonstrere et overordnet overblik over retsområdet ved at kunne identificere de relevante skatteretlige problemstillinger
  • demonstrere at beherske den juridiske metode ved analysen og løsningen af de relevante skatteretlige problemstillinger, herunder ved at identificere og anvende de relevante retskilder korrekt og
  • demonstrere evner til at analysere retskilder som bl.a. domme, afgørelser og forarbejder samt anvende disse ved løsningen af konkrete skatteretlige problemstillinger

Endelig indføres de studerende i moms og afgifter samt centrale dele af arbejdsretten, således at de studerende sættes i stand til at kunne identificere og på et godt niveau analysere og løse problemer inden for disse områder.

Undervisningen er overvejende baseret på dialogforelæsninger, holdundervisning med case-opgaver, samt mundtlige og skriftlige øvelsesopgaver.
Arbejdsbelastning
Undervisning 91 timer
Forberedelse 182 timer
Eksamen 132 timer

Foreløbig pensumangivelse:

1. Lærebog om indkomstskat, 14. udg. Jurist- og Økonomforbundets forlag
  2. Momsvejledningen,  (momspligtens omfang),  (momsgrundlaget ved leverancer mod betaling) og  (Momsfradragsret og regulering for investeringsgoder)
  3. Ruth Nielsen: Arbejdsret for Revisorer, Jurist og Økonomforbundets forlag (2011).
Sidst opdateret den 05-03-2014