2013/2014  KAN-CMJ_J78  Køb og salg af virksomheder

Prøve-ECTS 7,5 ECTS
Type Valgfag
Placering Efterår
Ændringer i skema kan forekomme
Tirsdag 9.40- 12.25, uge 36-51
Tidspunkt Se skemaet på e-Campus
Studienævnet for HA/cand.merc. i erhvervsøkonomi og erhvervsjura, MSc
  • Søren Friis Hansen - Juridisk Institut (JUR)
Valgfagskoordinator: Susie Lund Hansen - slh.jur@cbs.dk
  • Erhvervsjura/Business Law
  • Globalisering, international forretning, markeder og studier/Globalization, International Business, markets and studies
Sidst opdateret den 15-03-2013
Fagets udvikling af personlige kompetencer:
Fagets stiler mod at sætte de studerende i stand til at tilegne sig kompliceret stof og foretage en adækvat håndtering af juridiske funderinger.
  • demonstrere et overordnet overblik over retsområdet for køb og salg af virksomheder ved at identificere og forklare grundlæggende begreber inden for faget i et klart og korrekt sprog
  • gengive hovedindholdet og forklare betydningen af fagets retskilder
  • udvælge, formulere, og diskutere eksempler, der er tilstrækkelig komplekse til at vise den studerendes forståelse af fagets retlige problemstillinger
  • identificere juridiske problemstillinger i konkrete eksempler, og juridisk at argumentere for løsning af problemstillingen samt foreslå foranstaltninger til at imødekomme retsstridigheder eller på anden måde forbedre konkrete parters retsstilling
  • Kvalitet af analysen i forbindelse med eksamen omfatter både argumentation, dokumentation og konsistens.
Forudsætninger for at deltage i kurset
Et tilfredsstillende udbytte af faget forudsætter typisk faglige forudsætninger svarende til gennemførelse af HA(jur.) ved Copenhagen Business School, Handelshøjskolen.
Køb og salg af virksomheder:
Prøveform Skriftlig stedprøve
Individuel eller gruppeprøve Individuel
Opgavetype Opgavebesvarelse
Varighed 4 timer
Bedømmer(e) Eksaminator og ekstern censor
Eksamensperiode Vintertermin
Hjælpemidler der må medbringes Alle skriftlige og alle elektroniske hjælpemidler, herunder internet
Hvis antallet af eksaminander til syge-/omprøven tilsiger, at prøven mest hensigtsmæssigt kan afholdes som mundtlig prøve, vil sekretariatet give meddelelse om at syge-/omprøven afholdes som mundtlig prøve i stedet.

Fagets formål er at give forståelse for de retsregler, der er relevante i forbindelse med køb/salg og sammenslutning af erhvervsvirksomheder

Faget inddrager derved centrale juridiske aspekter ifm. køb og salg af virksomheder samt fusion. Der diskuteres en række væsentlige reguleringsmæssige aspekter i relation til en virksomhedshandels økonomiske potentiale. Der diskuteres herefter modeller for værdiansættelse af virksomheder. Endelig drøftes due dilligence og udformningen af overdragelsesaftalen.

• Virksomhedsoverdragelsens forløb og aktører
  • Skatteretlige aspekter
  • Selskabsretlige aspekter
  • Finansieringsretlige aspekter
  • Konkurrenceretlige aspekter
  • Ejendoms- og obligationsretlige forhold samt personaleretlige aspekter
  • Børsretlige aspekter
  • Markedet for virksomhedskontrol og værdiansættelse mv.
  • Juridisk due diligence
  • Finansiel due dilligence
  • Overdragelsesaftalen

Vejledende litteratur:
Johannus Egholm Hansen og Christian Lundgren: Køb og salg af virksomheder, 4. udg. 2009 eller senere.

Sidst opdateret den 15-03-2013