2013/2014  KAN-CMP_VIOP  Videregående økonomisk psykologi

Niveau Kandidat
Placering Efterår
Studienævnet for HA/cand.merc. i erhvervsøkonomi og psykologi, MSc
  • Christian Knudsen - Institut for Afsætningsøkonomi (AØ)
  • Erhvervspsykologi/Business psychology
  • Økonomi, makroøkonomi og erhvervsøkonomi/Economics, macro economics and managerial economics
Sidst opdateret den 11-07-2013
Kursets overordnede mål er at give de studerende indblik i og en oversigt over det adfærdsøkonomiske område. Dvs. hvordan psykologien eksplicit kan inddrages i økonomiske og erhvervsøkonomiske modeller med henblik på at etablere mere robuste forklaringer forudsigelser og indgrebsstrategier
  • Kunne redegøre for de centrale teoridannelser indenfor det økonomisk-psykologiske/adfærdsøkonomiske område.
  • Kunne redegøre for, hvorledes disse teorier kan anvendes inden for et eller flere erhvervsøkonomiske områder
  • Kunne lave en videnskabsteoretisk analyse af forskellige økonomisk-psykologiske teorier og sammenligne dem med tilsvarende klassiske økonomiske teorier
  • Kunne påvise, hvorledes forskellige typer beslutningsproblemer kan analyseres fra et økonomisk-psykologisk perspektiv vs. et klassisk beslutningsperspektiv.
  • Kunne identificere en forretningside med udgangspunkt i et bestemt område af den økonomiske psykologi
Forudsætninger for at deltage i kurset
Bør som minimum have indblik i faget "økonomisk psykologi" svarende til, hvad man får ved at følge faget på HA(psyk.)-uddannelsens 1. semester.
Forudsætninger for indstilling til prøven
Obligatoriske godkendelsesopgaver (bedømmes godkendt/ikke godkendt)
Deltagelse i semester-workshoppen. En tilfredsstillende deltagelse i semester-workshoppen indebærer, at man sammen med sin projektgruppe har deltaget aktivt i udarbejdelsen og fremlæggelsen af gruppens 3-siders oplæg om udarbejdelsen af en forretningsmæssig ide inden for det område, som projektet omhandler. Projektoplæget skal bedømmes som godkendt for at man kan gå op til eksamen i faget.
Videregående økonomisk psykologi:
Prøveform Mundtlig prøve på baggrund af skriftligt produkt

Det er en forudsætning for at deltage i den mundtlige prøve, at det skriftlige produkt er afleveret inden afholdelse af prøven; inden for fastsat frist. Karakteren gives på baggrund af en helhedsbedømmelse af det skriftlige produkt og den individuelle mundtlige præstation.
Individuel eller gruppeprøve Gruppeprøve, grupper bestående af max. 5 studerende
Den mundtlige prøve er individuel.
Opgavetype Projektrapport
Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato og tidspunkt.
20 min. pr. studerende, inkl. votering, karaktergivning og begrundelse
Bedømmer(e) Eksaminator og bi-eksaminator
Eksamensperiode December/januar
Eksamen tager udgangspunkt i det indleverede projekt og dette diskuteres i forhold til fagets pensum.
Kursusindhold:
Kurset sigter mod at give de studerende en bred indsigt i de mange områder, hvor psykologien inddrages eksplicit i økonomisk teori for at give os mere robuste og adækvate økonomiske forklaringer og forudsigelser.  Kurset vil især tage afsæt i det såkaldte adfærdsøkonomiske område, som opstod i kølvandet på Daniel Kahneman og Amos Tversky’s samarbejde og fælles skriverier under 1970’erne. Der er tale om teorier som ”heuristikker og biasses”-teorien, prospekt-teorien, dual proces-teorien, mm.
I kurset vil vi især se på, hvorledes disse teorier er blevet anvendt inden for en række erhvervsøkonomiske områder som finansiering, corporate governance, afsætningsøkonomi, organisation, etc. Nedenfor er anført en række af de temaer, som de studerende kan vælge emner indenfor.

Undervisningsforløb og pædagogik
Kurset består af en forelæsningrække med 1-2 forelæsning pr. uge. Sideløbende hermed skal de studerende også i grupper på op til 5 studerende arbejde med  et økonomisk psykologisk projekt i løbet af semestret. I begyndelsen af semestret vælger de studerende både projektgruppe og det emneområde, som de vil arbejde indenfor. Herefter går arbejdet i grupperne i gang og hver gruppe får vejledning med hensyn til litteratur, mm. Hver gruppe vil herefter med bistand af den fagansvarlige skulle arrangere et seminar på 1 time i slutningen af semestret.

Kurset består primært af en forelæsningsrække på ca. 15 forelæsninger, der introducerer de studerende til det økonomisk-psykologiske fagområde og dets relevans for en række erhvervsøkonomiske problemstillinger

I begyndelsen af semestret afholdes et introducerende møde, hvor de studerende vælger både projektgruppe og det emneområde, som de skal arbejde indenfor.Herefter går arbejdet i grupperne i gang og hver gruppe får vejledning med hensyn til litteratur, mm.

I slutningen af semestret arrangeres et seminar på 1 timer pr. projektgruppe, hvor gruppernes projektrapporter præsenteres. Der afholdes desuden en 1-uges-workshop i november måned, hvor fagene i kreativitet og videregående økonomisk psykologi bringes sammen (se beskrivelsen nedenfor). Projektpræsentationerne foregår på to separate hold
Arbejdsbelastning
Deltagelse og forberedelse i forelæsningsrækken 170 timer
Deltagelse og forberedelse i workshop 30 timer
Projektskrivning og præsentation 140 timer
Eksamensforberedelse 73 timer

Som grundbog i faget anvendes:

Daniel Kahneman (2011): Thinking, Fast and Slow. New York: Farrar, Straus and Giroux. 450 sider.

Der vil ved semesterstart foreligge en undervisningsplan med pensumliste

Sidst opdateret den 11-07-2013