2013/2014 KAN-HR59 HRM som Teori og Praksis
English Title | |
Theory and Practice |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Prøve-ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Kandidat |
Varighed | Et quarter |
Tidspunkt | Se skemaet på e-Campus |
Studienævn |
Studienævnet for cand.soc.
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Sidst opdateret den 14-08-2013 |
Læringsmål | |||||||||||||||||||||
Efter at have fulgt faget forventes
den studerende at være i stand til
|
|||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | |||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | |||||||||||||||||||||
’HRM som teori og praksis’
introducerer den studerende til den nyvalgte specialisering,
fagområdet Human Resource Management (HRM).
Udgangspunktet er, at HRM ikke kun beskæftiger sig med problemstillinger knyttet til individer i en kontekstløs situation, men derimod handler om en strategisk forankret integration af personer og opgaver i en organisatorisk kontekst. Faget tager afsæt i det fagområde, som HRM har erstattet for ca. 20 år siden, nemlig Personnel Management (PM), og anskueliggør den grundlæggende paradigmatiske forskel mellem disse to teoriområder (PM og HRM). På den baggrund præsenteres og reflekteres derover de væsentligste forskningsområder og dertil hørende praksisformer inden for HRM. Faget folder HRM ud som både en strategisk, professionel praksis og et akademisk forskningsområde. Fagets fremdrift følger den såkaldte ’HRM-cyklus’, der handler om samspillet mellem organisation og individ fra ansættelsesforholdets indgåelse og etablering af en psykologisk kontrakt mellem arbejdsgiver og arbejdstager til samarbejdet afslutning. Herigennem diskuteres klassiske HRM-opgaver, bl.a.: Human capital planning, employer branding, tiltrækning, rekruttering og udvælgelse af (nye) medarbejdere samt talent management. Endvidere diskuteres indslusning og socialisering af nye medarbejdere samt efterfølgende motivation og fastholdelse samt afskedigelse af medarbejdere. I denne forbindelse er der særligt tætte bånd til HRM-linjens efterfølgende Fag 2, Human Resource Development, som går i dybden med læring og udvikling af de menneskelige ressourcer. ’HRM-cyklus’ er dermed fagets praksisnære ledemotiv, og denne metafor er forståelsesramme og mentalt stillads for en akademisk udforskning af teoretiske og kritiske perspektiver på, hvordan HRM kan udvikle sig som en strategisk praksis gennem design og implementering, der er forankret i forretningsstrategien.’HRM som teori og praksis’ introducerer den studerende til den nyvalgte specialisering, fagområdet Human Resource Management (HRM). Udgangspunktet er, at HRM ikke kun beskæftiger sig med problemstillinger knyttet til individer i en kontekstløs situation, men derimod handler om en strategisk forankret integration af personer og opgaver i en organisatorisk kontekst. Faget tager afsæt i det fagområde, som HRM har erstattet for ca. 20 år siden, nemlig Personnel Management (PM), og anskueliggør den grundlæggende paradigmatiske forskel mellem disse to teoriområder (PM og HRM). På den baggrund præsenteres og reflekteres derover de væsentligste forskningsområder og dertil hørende praksisformer inden for HRM. Faget folder HRM ud som både en strategisk, professionel praksis og et akademisk forskningsområde. Fagets fremdrift følger den såkaldte ’HRM-cyklus’, der handler om samspillet mellem organisation og individ fra ansættelsesforholdets indgåelse og etablering af en psykologisk kontrakt mellem arbejdsgiver og arbejdstager til samarbejdet afslutning. Herigennem diskuteres klassiske HRM-opgaver, bl.a.: Human capital planning, employer branding, tiltrækning, rekruttering og udvælgelse af (nye) medarbejdere samt talent management. Endvidere diskuteres indslusning og socialisering af nye medarbejdere samt efterfølgende motivation og fastholdelse samt afskedigelse af medarbejdere. I denne forbindelse er der særligt tætte bånd til HRM-linjens efterfølgende Fag 2, Human Resource Development, som går i dybden med læring og udvikling af de menneskelige ressourcer. ’HRM-cyklus’ er dermed fagets praksisnære ledemotiv, og denne metafor er forståelsesramme og mentalt stillads for en akademisk udforskning af teoretiske og kritiske perspektiver på, hvordan HRM kan udvikle sig som en strategisk praksis gennem design og implementering, der er forankret i forretningsstrategien. |
|||||||||||||||||||||
Undervisningsformer | |||||||||||||||||||||
Faget veksler mellem forelæsning, casearbejde, øvelser og præsentationer forestået af holdets studiekredse. Fagområderne videnskabsteori, personalejura og international HRM integreres løbende i faget, således at der fokuseres på at præsentere centrale argumentationer fra disse fagområder på det tidspunkt i undervisningen, hvor disse umiddelbart er relevante i forhold til den HRM-cyklus, der er den røde tråd i fag 1. Linjens team af undervisere samarbejder derfor på tværs for at sikre sammenhæng og helhedsforståelse. Endvidere samarbejdes der med gæsteforelæsere og arbejdes med caseopgaver for at facilitere den praktiske forståelse af faget. Det er en vigtig præmis for den teoretiske læring i faget, at den studerende er ansvarlig for selv at vælge en del af fagets pensum og dermed har mulighed for at præge fagets indhold i en retning, der giver mest mening i forhold til egne interesserer og læringsmæssige udfordringer. Hjulpet på vej af fagets undervisere samt kolleger fra CBS’ bibliotek udvælger de studerende selv to forskningsbaserede tidsskriftsartikler per undervisningsgang. Disse artikler tjener til at perspektivere de problemstillinger og dilemmaer, der præsenteres i den underviservalgte pensumlitteratur. Det individuelle litteraturvalg og undervisernes materialevalg skaber en solid grobund for den studerendes arbejde med litteratursøgning og evidensbaseret HR, der peger frem mod både skrivning af speciale og den videre nysgerrighed i arbejdslivet. Fagets introducerende natur som optakt til at gå i dybden med de enkelte deltemaer i de efterfølgende fag på HRM-linjen, afspejles også i eksamensformen. Den 4-timers skriftlige eksamen med visse hjælpemidler (dog ikke internet) er designet til, at den studerende kan teste sig selv inden for en række klassiske HRM-temaer og tilsikre, at der skabes et solidt afsæt for at gå mere i dybden på linjens øvrige fag. Udover dansk, kan undervisningen foregå på svensk, norsk og engelsk. | |||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | |||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur
1) Elektronisk kompendium med forskningsbaserede tidsskriftsartikler, der gøres tilgængelige i fagets arbejdsrum i Learn. 2) 18 selvvalgte forskningsbaserede tidsskriftsartikler (to per undervisningsgang, lektion 2-10 begge inklusive). 3) Robin Kramar & Jawad Syed: Human Resource Management in a Global Context. A Critical Approach. Palgrave Macmillan. 2012. 4) Henrik Holt Larsen: Human resource management: Licence to work - arbejdslivets tryllestøv eller håndjern? 2. udgave. Forlaget Valmuen, 2010.Foreløbig litteratur 1) Elektronisk kompendium med forskningsbaserede tidsskriftsartikler, der gøres tilgængelige i fagets arbejdsrum i Learn. 2) 18 selvvalgte forskningsbaserede tidsskriftsartikler (to per undervisningsgang, lektion 2-10 begge inklusive). 3) Robin Kramar & Jawad Syed: Human Resource Management in a Global Context. A Critical Approach. Palgrave Macmillan. 2012. 4) Henrik Holt Larsen: Human resource management: Licence to work - arbejdslivets tryllestøv eller håndjern? 2. udgave. Forlaget Valmuen, 2010. |
Sidst opdateret den
14-08-2013