2013/2014 KAN-RRV_HOV Hovedopgave
English Title | |
Thesis |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Prøve-ECTS | 10 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Kandidat |
Varighed | Et semester |
Placering | Efterår, Forår |
Tidspunkt | Se skemaet på e-Campus |
Studienævn |
Studienævnet for cand.merc.aud.
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Sidst opdateret den 02-07-2013 |
Læringsmål | |||||||||||||||||||||||
Læringsmål for hovedopgaveforløbet er
opstillet i to aspekter, det ene vedrører det metodiske udbytte af
arbejdet med opgaven, det andet vedrører de elementer hovedopgaven
skal bestå af.
Det metodiske udbytte Efter at have gennemført hovedopgaveforløbet skal den studerende kunne: - Formulere et problem, som kan styre og strukturere arbejdet med hovedopgaven og dens indhold. - Argumentere for formulering af de spørgsmål, der besvares for at løse problemet. - Forklare de metoder, der bliver anvendt til besvarelsen af spørgsmål og ved løsningen af problemet. - Udvælge og bearbejde teori og/eller retskilder, der bruges til formulering af problem, opstilling af spørgsmål, analyse og konklusion. - Argumentere for relevansen af den anvendte teori og/eller retskilder. - Udvælge og bearbejde primære og sekundære kilder, der anvendes til dokumentation for analyse og løsning af problemet. - Forklare den overordnede sammenhæng mellem: formulering af problem, valg og brug af teori og/eller retskilder, empiriindsamling og empiribearbejdning og konklusion. Indholdskriterier: Karakteren 12 gives, når hovedopgaven på fremragende vis, dvs. med ingen eller få uvæsentlige mangler lever op til følgende krav: - Opgaven er styret af en for uddannelsen relevant problemformulering udviklet af den studerende. - Besvarelsen er afgrænset således, at opgavens analyser og diskussioner er relevante, nødvendige og dækkende for at kunne besvare problemformuleringen. - Der er konsistens imellem problemformulering, afgrænsning, disposition, analyse og konklusion således, at besvarelsen fremstår logisk i lyset af problemformuleringen. - Der er dokumentation og/eller argumentation for emneafgrænsning, empiri (hvis empiri indgår) og påstande i analyse og konklusion. Der er redegjort for valg af metode. - Analysen fokuserer på et velafgrænset problem. - Hovedopgaven bygger på de relevante teorier, retskilder og litteratur. |
|||||||||||||||||||||||
Forudsætninger for at deltage i kurset | |||||||||||||||||||||||
Hovedopgaven skal afslutte uddannelsen. | |||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | |||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | |||||||||||||||||||||||
Hovedopgaven forventes at tage udgangspunkt i en konkret problemstilling i en mindre eller mellemstor virksomhed og skal tjene til afprøvning af den studerendes evne til at anvende videnskabelige teorier og metoder. Emnet for hovedopgaven vælges af den studerende inden for eller tilgrænsende cand.merc.aud.-studiets fagkreds. Emneafgrænsning for hovedopgaven skal godkendes forud for vejledningsforløbet. Samtidig med godkendelsen fastsættes en afleveringsdato. Emnevalget kan være inspireret af og valgt ud fra besvarelsen af tidligere skriftlige arbejder. Hovedopgaven skal dog være et nyt og selvstændigt arbejde i forhold til en eventuel tidligere besvarelse. |
|||||||||||||||||||||||
Undervisningsformer | |||||||||||||||||||||||
Ingen undervisning |