2013/2014 KAN-SOC_VFKO Forhandling og konfliktløsning i organisationer
| English Title | |
| Negotiation and conflict management in organisations |
Kursusinformation |
|
| Sprog | Dansk |
| Prøve-ECTS | 7,5 ECTS |
| Type | Valgfag |
| Niveau | Kandidat |
| Varighed | Et semester |
| Placering | Efterår
Ændringer i skema kan forekomme Fredag 08.00-10.35, uge 36-45 |
| Tidspunkt | Se skemaet på e-Campus |
| Min. antal deltagere | 24 |
| Max. antal deltagere | 100 |
| Studienævn |
Studienævnet for cand.soc.
|
| Kursusansvarlig | |
|
|
| Primære fagområder | |
|
|
| Sidst opdateret den 18-03-2013 | |
| Læringsmål | |||||||||||||||||||||
| Kurset i forhandling og
konfliktløsning er tilrettelagt, så det skærper bevidsthed om
modtagers interesser og afsenders muligheder i forhold til at
forstå, møde, løse og forebygge potentielle konfliktsituationer i
forbindelse med forhandlinger internt i organisationer. Der lægges
vægt på at kombinere fagspecifik teori med afprøvning af
kompetencer i praksis. Sidstnævnte søges blandt andet nået gennem
oplæg fra eksterne, diskussioner med disse og konkrete cases og
øvelser.
Den studerende skal ved afslutningen af faget kunne:
|
|||||||||||||||||||||
| Forudsætninger for at deltage i kurset | |||||||||||||||||||||
| Grundlæggende kendskab til organisationskommunikation og organisationsteori. Gode læseevner i engelsk. | |||||||||||||||||||||
| Prøve/delprøver | |||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||
| Kursets indhold, forløb og pædagogik | |||||||||||||||||||||
| Der fokuseres på forhandlings- og
konflikttyper med højt interpersonelt indhold, fx forhandlinger i
forbindelse med omstrukturering og organisationstilpasning,
aftaleforhandlinger, mediering og kollektive aftaler. Desuden
arbejdes der med organisatoriske relationer, hvor kulturel
forståelse og indføling (fx internationale forhandlinger) eller
adskillelse mellem aktørerne i rum eller evt. tid (fx forhandlinger
via video- eller telekonferencer, e-mails m.v.) er væsentlige
elementer.
Udgangspunktet er de forhandlings- og konfliktsituationer, der
opstår i en større internationalt orienteret organisation, og
dermed i mindre grad forhandlinger med eksterne interessenter eller
samarbejdspartnere. Faget skal således sætte den studerende i stand
til at begå sig organisatorisk i en kompleks og ’politisk’ præget
organisation – både i den private og offentlige sektor.
Grundlaget er:
|
|||||||||||||||||||||
| Undervisningsformer | |||||||||||||||||||||
| Forelæsninger, gruppearbejder,
forhandlingsøvelser, øvelser i konflikthåndtering og -mægling samt
beslutningssimulationer. Der planlægges gennemført 2-3
fællesforelæsninger med eksterne oplægsholdere, hvor der fokuseres
på at diskutere mulighedsrummet for forhandlingsinitiativer med den
pågældende oplægsholdere for på denne måde at illustrere brugen af
teori i en konkret og praksisnær kontekst.
For de konkrete øvelser i forhandling, mægling og konflikthåndtering samt krisehåndteringsspil er formålet er ikke nødvendigvis at alle bliver aktiv part i konkrete situationer, men at der etableres en fælles referenceramme for en forståelse af situationernes kompleksitet og løsningsmuligheder. |
|||||||||||||||||||||
| Foreløbig litteratur | |||||||||||||||||||||
|
Thompson, Leigh L.,The Mind and Heart of the
Negotiator, Upper Saddle River, New Jersey: Pearson Prentice
Hall, 2010 eller senere.
Der vil blive suppleret med et kompendium med relevante faglige artikler og uddrag af større monografier, herunder bl.a.:
|
|||||||||||||||||||||