2014/2015
BA-BIMKO1074U Kommunikationsplanlægning
English Title |
Communications
Planning |
|
Sprog |
Dansk |
Kursets ECTS |
7,5 ECTS |
Type |
Obligatorisk |
Niveau |
Bachelor |
Varighed |
Et semester |
Placering |
Forår |
Tidspunkt |
Skemaet bliver offentliggjort på
calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for BA i Interkulturel
Markedskommunikation
|
Kursusansvarlig |
|
Primære
fagområder |
- Kommunikation/Communication
|
Sidst opdateret den
15-08-2014
|
Læringsmål |
Den studerende skal selvstændigt og på et
reflekteret videnskabeligt grundlag kunne analysere og planlægge
løsningen af forskellige typer af organisationers
kommunikationsopgaver. Den studerende skal således;
- Demonstrere kendskab til fagets teorier, modeller og
metoder
- Placere fagets teorier, modeller og metoder i forhold til
beslægtede og konkurrerende teorier, modeller og metoder
- På tilfredsstillende vis analysere empiriske forhold af
relevans for virksomhedens kommunikationsplanlægning, herunder
redegøre for samspillet mellem afsender, budskab og modtager.
- Diskutere, vurdere og reflektere over anvendeligheden af fagets
teorier, modeller og metoder i forhold til kommunikationsfaglige
problemstillinger, herunder samspillet mellem empiri og
teori.
|
Prøve/delprøver |
Kommunikationsplanlægning:
|
Prøvens
ECTS |
7,5 |
Prøveform |
Mundtlig prøve på baggrund af skriftligt produkt
Det er en forudsætning for at deltage i den mundtlige prøve,
at det skriftlige produkt er afleveret inden afholdelse af prøven;
inden for fastsat frist. Karakteren gives på baggrund af en
helhedsbedømmelse af det skriftlige produkt og den individuelle
mundtlige præstation. |
Individuel eller gruppeprøve |
Gruppeprøve, grupper bestående af max. 5
studerende |
|
Individuel mundtlig prøve på baggrund af
indleveret gruppeprojekt. Gruppestørrelsen er 2-5 studerende.
Gruppeprojektet må maksimalt fylde 20 sider uanset gruppestørrelse
eller om projektet skrives individuelt. |
Omfang af skriftligt produkt |
Max. 20 sider |
Opgavetype |
Projektrapport |
Varighed |
Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato og
tidspunkt.
20 min. pr. studerende, inkl. votering, karaktergivning og
begrundelse |
Bedømmelsesform |
7-trins-skala |
Bedømmer(e) |
Eksaminator og bi-eksaminator |
Eksamensperiode |
Maj/juni |
Syge-/omprøve |
Anden prøveform
Har den studerende deltaget i
udarbejdesen af projektrapporten men været syg ved den mundtlige
eksamen, foregår eksamen som ved den ordinære prøve, baseret på en
genindlevering af den oprindelige projektrapport.
Har den studerende ikke bestået efter den mundtlige eksamen, eller
ikke deltaget i udarbejdelsen af den skriftlige projektrapport på
grund af sygdom foregår eksamen som en 72-timers skriftlig opgave
uden mundtlig forsvar på baggrund af en stillet opgave.
Besvarelsen må maksimalt udgøre 10 sider.
|
Beskrivelse af
eksamensforløbet
Til den mundtlige eksamen skal den
studerende lave en præsentation på tre minutter, hvor der
reflekteres over det skriftlige produkt/gruppeprojektet og lægges
op til en diskussion over de konklusioner, som man er kommet frem
til i det skriftlige pordukt/gruppeprojektet - gerne med
inddragelse af andet teori fra pensum. Efter det tre minutters
oplæg fra den studerende vil eksaminator tage over. Der eksamineres
både i det skriftlige produkt/gruppeprojektet og i pensum fra
faget.
Karakteren er en helhedvurdering af den mundtlige prøve og det
skriftlige
produkt/gruppeprojektet.
|
|
Kursets indhold, forløb og pædagogik |
Kurset gennemgår det teoretiske grundlag for
praktisk tilrettelæggelse af virksomheders, organisationers og
offentlige myndigheders eksterne, strategiske kommunikation med
fokus på kampagner. Kurset giver en indføring i planlægning og
evaluering af strategisk kommunikation.
Den studerende får kendskab til metoder, der underbygger og
muliggør planlægning af virksomheders kommunikation, herunder
planlægning af større og sammenhængende kampagner.
På kurset gennemgås metoder til kommunikation og
kampagneplanlægning, herunder analyse af målgrupper, medier og
kommunikationsformer. Videre gennemgås metoder til empiriske
undersøgelser (spørgeskemaer og interviews).
Der introduceres til grundlæggende projektledelse af
kommunikationsopgaver og kampagner. Som en del af kurset skal de
studerende selv gennemføre en empirisk baseret undersøgelse og
analyse af fx en kampagne. Dette arbejde indgår som en del af den
eksamenscase, de studerende skal udforme i forbindelse med
kurset. |
Undervisningsformer |
Kurset består af en kombination af forelæsninger
og holdundervisning. Holdundervisningen er baseret på de
studerendes aktive deltagelse og har fokus på diskussioner i
klassen, baseret på oplæg fra studerende. For at sætte kurset ind i
en realistisk og praktisk sammenhæng vil en del af holdøvelserne
være bygget op om øvelser, som relaterer sig til den senere
udforming af eksamenscase. |
Foreløbig litteratur |
- Sepstrup, Preben & Fruensgaard, Pernille (2010)
Tilrettelæggelse af information, Kommunikations- og
kampagneplanlægning. Academia, København
- samt supplerende videnskablige
artikler
|
Sidst opdateret den
15-08-2014