2014/2015
BA-BKOMO1032U Tværfagligt 2.årsprojekt:
Kommunikationsstrategiske udfordringer i erhvervsøkonomisk
perspektiv
English Title |
Interdisciplinary 2nd Year
Project |
|
Sprog |
Dansk |
Kursets ECTS |
10 ECTS |
Type |
Obligatorisk |
Niveau |
Bachelor |
Varighed |
Et semester |
Placering |
Forår |
Tidspunkt |
Skemaet bliver offentliggjort på
calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for HA/cand.merc. i erhvervsøkonomi og
virksomhedskommunikation, BSc
|
Kursusansvarlig |
- Anne Vestergaard - Institut for Interkulturel Kommunikation og
Ledelse (IKL)
|
Primære
fagområder |
- Kommunikation/Communication
- Ledelse/Management
- Organisation/Organization
- Regnskabsvæsen og økonomistyring/Financial and management
accounting
- Virksomhedsstrategi/Corporate and Business Strategy
- Økonomi, makroøkonomi og erhvervsøkonomi/Economics, macro
economics and managerial economics
|
Sidst opdateret den
09-05-2016
|
Læringsmål |
Den studerende skal være i stand til:
- At udforme og afgrænse en konkret problemformulering inden for
temarammen ’organisation og forandring’ med henblik på analyse af
en organisation som den studerende selv har valgt.
- At beskrive, analysere og diskutere den udformede
problemstilling med afsæt i de kommunikationsteoretiske og
erhvervsøkonomiske fagområder, herunder at begrunde og redegøre for
de konkrete teorivalg i forhold til besvarelse af
problemformuleringen samt anvende dem i konkrete, empiriske
analyser.
- At udvælge og analysere samt vurdere pålideligheden af empiri
samt begrunde relevansen heraf i forhold til projektets
problemstilling og den specificerede organisation.
- At beskrive projektets videnskabsteoretiske og metodiske
udgangspunkt.
- At strukturere fremstillingen i en sprogligt klar og
veldisponeret form.
|
Prøve/delprøver |
Tværfagligt
2.årsprojekt: Kommunikationsstrategiske udfordringer i
erhvervsøkonomisk perspektiv:
|
Prøvens
ECTS |
10 |
Prøveform |
Mundtlig prøve på baggrund af skriftligt produkt
Det er en forudsætning for at deltage i den mundtlige prøve,
at det skriftlige produkt er afleveret inden afholdelse af prøven;
inden for fastsat frist. Karakteren gives på baggrund af en
helhedsbedømmelse af det skriftlige produkt og den individuelle
mundtlige præstation. |
Individuel eller gruppeprøve |
Gruppeprøve, grupper bestående af max. 5
studerende |
|
Prøven har form af et tværfagligt projekt, der
udarbejdes i grupper à 4-5 personer. Projektet danner udgangspunkt
for en efterfølgende mundtlig gruppeeksamen Eksaminationen (inkl.
votering og karaktergivning) varer 60 minutter plus 30 minutter til
feedback for en gruppe på 5 studerende, eksaminationen (inkl.
votering og karaktergivning) varer 50 minutter plus 25 minutter til
feedback for en gruppe på 4 studerende, og eksaminationen (inkl.
votering og karaktergivning) varer 20 minutter for en studerende
plus 10 minutter til feedback. Der gives karakter på baggrund af en
samlet bedømmelse af den skriftlige og den mundtlige præstation.
Ved bedømmelsen af prøven indgår den studerendes stave- og
formuleringsevne i bedømmelsesgrundlaget. Bedømmelsen er udtryk for
en helhedsvurdering af det faglige indhold samt stave- og
formuleringsevnen.
Den studerende er automatisk tilmeldt den ordinære
eksamen. |
Omfang af skriftligt produkt |
Max. 50 sider |
|
4 personer skriver max 50 normalsider, 5 personer
skriver max 60 normalsider. Én person skriver ved individuel
aflevering max 20 sider. |
Opgavetype |
Projektrapport |
Varighed |
Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato og
tidspunkt.
30 min. pr. studerende, inkl. votering, karaktergivning og
begrundelse |
Forberedelse |
Uden forberedelse |
Bedømmelsesform |
7-trins-skala |
Bedømmer(e) |
Eksaminator og ekstern censor |
Eksamensperiode |
Sommertermin |
Syge-/omprøve |
Samme prøveform som ved ordinær prøve
Omprøve: Hvis den studerende ikke
består den ordinære prøve kan han/hun gå til en mundtlig omprøve
med udgangspunkt i det allerede udarbejdede projekt samt et tillæg
af 5 normalsider. Som grundlag herfor afgiver bedømmerne senest
ugedagen efter den mundtlige eksamination en skriftlig kritik af
den pågældende studerendes eksamenspræstation med tilhørende
angivelse af kravene til det supplerende materiale.
Sygeprøve: Studerende, der pga. sygdom er forhindrede i at deltage
i den ordinære mundtlige prøve, kan gå til en mundtlig sygeprøve.
Studerende, der pga. sygdom er forhindrede i at deltage i
projektudarbejdelsen, skal aflevere et nyt projekt og derefter til
en mundtlig prøve med udgangspunkt i det afleverede projekt.
Der er ikke automatisk tilmelding til syge/omprøven i august og
rettidig tilmelding er senest 2 uger før eksamen
afholdes.
|
|
Kursets indhold, forløb og
pædagogik |
2. års projektet er det andet større projekt på
bacheloruddannelsen. Formålet med projektet er at styrke de
studerendes evner til at bearbejde den viden der er opnået gennem
det andet år.
Formålet kan opdeles i to: For det første skal de studerende lære
at arbejde problemorienteret i grupper. Her skal de lære at forstå
og håndtere de udfordringer og fordele, der ligger i
problemorienteret projektarbejde. For det andet skal de studerende
anvende og videreudvikle deres faglige viden om teorier,
perspektiver og metoder til analyse af erhvervsøkonomiske og
kommunikationsstrategiske problemstillinger og således
a) styrke tilegnelsen af det teoretiske stof fra undervisningen på
2. år gennem selvstændigt og målrettet arbejde med et udvalg af
teorier og perspektiver.
b) gøre erfaringer med muligheder og begrænsninger i samt
relationer mellem de enkelte fag med henblik på at opbygge en
forståelse for tværfaglighedens muligheder og udfordringer.
c) reflektere over forskellene i navnlig kommunikationsteoretiske
og erhvervsøkonomiske perspektiver, og problemerne i at analysere,
forstå og præsentere sådanne forskelle.
d) inddrage videnskabsteoretiske og metodiske overvejelser.
e) gå videre – på baggrund af 3. og 4. semesters opgaver og
projekter - i indlæringen af en problemorienteret og
projektorganiseret arbejdsmetode.
f) gøre erfaringer med at arbejde i grupper, der har deltagere med
forskellig baggrund og holdning.
|
Undervisningsformer |
Forelæsning +
eksamensforberedelse |
Arbejdsbelastning |
Deltagelse i forelæsninger: |
2 timer |
Eksamensforberedelse: |
273 timer |
Total, 10 ECTS |
275 timer |
|
Foreløbig litteratur |
Offentliggøres på CBSLearn inden semesterets
start.
|
Sidst opdateret den
09-05-2016