Fagets
videnskabsteori og metode:
|
Prøvens
ECTS |
7,5 |
Prøveform |
Mundtlig prøve på baggrund af skriftligt produkt
Det er en forudsætning for at deltage i den mundtlige prøve,
at det skriftlige produkt er afleveret inden afholdelse af prøven;
inden for fastsat frist. Karakteren gives på baggrund af en
helhedsbedømmelse af det skriftlige produkt og den individuelle
mundtlige præstation. |
Individuel eller gruppeprøve |
Gruppeprøve, grupper bestående af max. 5
studerende |
|
Prøven er en pensumeksamen i form af en mundtlig
individuel eksamen (20 minutter) med udgangspunkt i en
gruppesynopsis. Synopsen på max. 5 normalsider skrives i grupper af
4-5 personer. Der sættes en afleveringsfrist for synopsen af
studiesekretariatet, men arbejdet kan påbegyndes når som helst
inden for denne dato.
Synopsen indgår i bedømmelsesgrundlaget. Ved bedømmelsen af prøven
indgår den studerendes stave- og formuleringsevne i
bedømmelsesgrundlaget. Bedømmelsen er udtryk for en
helhedsvurdering af det faglige indhold samt stave- og
formuleringsevnen. Bedømmelsen foretages af eksaminator og
bieksaminator efter 7-trins-skalaen på baggrund af den mundtlige
præstation.
Den studerende er automatisk tilmeldt den ordinære
eksamen. |
Omfang af skriftligt produkt |
Max. 5 sider |
Opgavetype |
Synopsis |
Varighed |
Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato og
tidspunkt.
20 min. pr. studerende, inkl. votering, karaktergivning og
begrundelse |
Forberedelse |
Uden forberedelse |
Bedømmelsesform |
7-trins-skala |
Bedømmer(e) |
Eksaminator og bi-eksaminator |
Eksamensperiode |
Vintertermin |
Syge-/omprøve |
Samme prøveform som ved ordinær prøve
For sygeprøve gælder følgende
bestemmelser: For studerende, der har deltaget i udarbejdelse af
synopsen, men er syg ved den mundtlige eksamen, er sygeprøven en ny
mundtlig eksamen på baggrund af den allerede udarbejdede synopsis.
Studerende, der ikke har deltaget i udarbejdelse af synopsis på
grund af sygdom, skal indlevere en synopsis forud for den mundtlige
sygeprøve.
For omprøve gælder følgende bestemmelser: Studerende der ikke
består den ordinære eksamen skal indlevere en ny synopsis forud for
den mundtlige prøve.
Der er ikke automatisk tilmelding til syge/omprøven i
januar/februar og rettidig tilmelding er senest 2 uger før eksamen
afholdes.
|
|
I dette fag skal den studerende sættes i stand til at kunne
analysere, hvordan forskellige videnskabsteorier og metoder former
vores viden om verden og dermed sætter bestemte rammer for
kommunikation i bredere forstand såvel som for opgaveskrivning mere
specifikt.
Udarbejdelsen af et godt undersøgelsesdesign for empirisk
funderede opgaver forudsætter forståelse for de
videnskabsteoretiske antagelser, som undersøgelsesdesignets
elementer – problemfelt, teoretisk ramme, metoder,
analysestrategier – bygger på. Faget skal derfor sætte de
studerende i stand til at reflektere over, hvordan forskellige
teorier fordrer forskellige typer af spørgsmål, herunder teoriers
forståelses- og forklaringspotentiale, kommensurabilitet samt de
metoder, teorierne fordrer. Helt konkret sigter faget mod at skabe
forståelse for sammenhængen mellem videnskabsteoretiske antagelser
og operationaliseringen af disse i undersøgelsesdesign for
praksis-orienterede opgaver i krydsfeltet mellem kommunikations- og
organisationsstudier, inklusiv en god problemformulering,
teorivalg, metodevalg, dataindsamling og analyse.
|
Faget bygger på forelæsninger og øvelsestimer.
Faget strækker sig over et semester og indeholder elleve
forelæsninger af to lektioner og fire øvelsesgange af to lektioner.
Forelæsningerne introducerer udvalgte teoretiske perspektiver inden
for samfundsvidenskaberne. De fire øvelsesgange giver de studerende
mulighed for at arbejde med operationaliseringen af teori ift både
kvalitative og kvantitative opgaver på baggrund af konkrete cases.
Undervisningsforløbet afsluttes med synopsisvejledning i grupper (1
time per gruppe).
Der vil i undervisningen blive lagt vægt på konkret at demonstrere
den vinkel på en konkret case, som et videnskabsteoretisk
perspektiv kan præstere. Det vil her vise sig, at man via sin
videnskabsteori lægger et bestemt snit ned over sit
forskningsobjekt. Dette snit står dog ikke usagt, hvorfor
inddragelsen af andre videnskabsteoriers mulige kritik vil være en
fortsat del af undervisningen. Denne inddragelse af en mulig kritik
skal være med til at give den studerende forståelse for de
videnskabelige parametre, ud fra hvilke man kan opstille egne
rammer for empirisk funderede undersøgelser, der forholder sig til
de implikationer som rammernes teorier og metoder fordrer.
Faget tager udgangspunkt i bogen Ingemann, J.H. (2013)
Videnskabsteori for Økonomi, Politik og Forvaltning. Frederiksberg:
Samfundslitteratur. Der vil også være et kompendium.
Undervisningsaktivitet: 40
Forberedelse 66,25
Eksamensaktivitet: 100
Total: 7,5 ECTS / 206,25 SAT |
Litteratur 3. semester:
SKAL KØBES:
Ingemann, J.H. (2013) Videnskabsteori for Økonomi, Politik og
Forvaltning. Frederiksberg: Samfundslitteratur.
I KOMPENDIUM:
Andersen, Heine og Kaspersen, Lars Bo (red.) Klassisk og
moderne samfundsteori, Hans Reitzels forlag, 2004, 2.
reviderede udgave, 5. oplag 2004
ISBN 8741226607
Andersen, N. Åkerstrøm: Organisation i anden ordens perspektiv
: systemteoriens analysestrategiske maskine.
I: Højlund, Morten; Knudsen, Morten (eds.): Organiseret
kommunikation : systemteoretiske analyser, Frederiksberg,
Samfundslitteratur, 2003
Bjerg, Ole (red.) ; Villadsen, Kaspar (red.)
Sociologiske metoder:Fra
teori til analyse i kvantitative og kvalitative studier
Frederiksberg : Samfundslitteratur, 2006
ISBN 8759311746
Collin, Finn (red.); Køppe, Simo (red.): Humanistisk
videnskabsteori
Søborg: DR Multimedie, 2003
ISBN: 8779533639
Hansen, Erik Jørgen og Bjarne Hjorth Andersen: Et sociologisk
værktøj. Introduktion til den kvantitative metode. Hans
Reitzels forlag, 2000
ISBN 8741226399
Howarth, D. (2000) Discourse. Buckingham: Open University
Press, 2000
Järvinen og Mik-Meyer Kvalitative metoder i et
interaktionistisk perspektiv. København,
Hans Reitzels Forlag 2005, 1. udgave 1. oplag
ISBN 8741203615
Justesen, Lise og Nanna Mik-Meyer (2010) ”Kvalitative metoder i
organisations- og ledelsesstudier”, København: Hans Reitzels Forlag
Kjørup, Søren: Menneskevidenskaberne: problemer og traditioner
i humanioras videnskabsteori København, Roskilde
Universitetsforlag / Samfundslitteratur, 1996 1. udgave
ISBN: 8778670063
Steinar, Kvale: Interview -en introduktion til det
kvalitative forskningsinterview,Hans Reitzels forlag,
1994
|