2014/2015  BA-BMATO1273U  Erhvervsøkonomi

Managerial Economics

Placering Efterår
Studienævnet for HA/cand.merc. i erhvervsøkonomi og matematik, BSc
  • Eric Bentzen - Institut for Produktion og Erhvervsøkonomi (PEØ)
  • Økonomi, makroøkonomi og erhvervsøkonomi/Economics, macro economics and managerial economics
Sidst opdateret den 02-12-2014
Den studerende skal ved afslutningen af kurset kunne:
  • anvende den erhvervsøkonomiske metode til løsning af erhvervsøkonomiske problemstillinger
  • analysere konkrete erhvervsøkonomiske problemstillinger med inddragelse af relevante teorier og teknikker, herunder anvendes af spreadsheets
  • identificere og afgrænse erhvervsøkonomiske problemstillinger, samt relatere dem til erhvervsøkonomiske modeller og udregne mulige løsninger
  • uddrage et rimeligt beslutningsgrundlag samt være i stand til at konkludere ud fra de udregnede resultater
  • deltage i en diskussion omkring eventuel implementering af modellens løsningsforslag
Erhvervsøkonomi:
Prøveform Skriftlig stedprøve
Individuel eller gruppeprøve Individuel
Opgavetype Opgavebesvarelse
Varighed 2 timer
Bedømmer(e) Eksaminator og ekstern censor
Eksamensperiode December/januar og Februar
Hjælpemidler der må medbringes Med visse hjælpemidler, se nedenfor og eksamensplan/-opslag for mere information:
  • Andre tilladte hjælpemidler
  • Egne bøger og kompendier
  • Egne noter
Hvis antallet af eksaminander til omprøven tilsiger, at prøven mest hensigtsmæssigt kan afholdes som mundtlig prøve, vil sekretariatet give meddelelse om at omprøven afholdes som mundtlig prøve i stedet. Der vil i så fald være bi-eksaminator, medmindre prøven er ekstern.

At give den studerende en grundlæggende introduktion og forståelse for til det erhvervsøkonomiske fagområde. Der lægges vægt på, at den studerende inddrager den erhvervsøkonomiske metode og dermed trænes i at opstille
nødvendige antagelser og forudsætninger, finde frem til en egnet model og fremkomme med løsningsforslag, der danner grundlag for en diskussion, konklusion samt eventuel implementering.

De faglige elementer i faget er virksomhedens mål og begrænsninger, produktions- og omkostningsteori, forbruger- og efterspørgselsteori, markedsformer, prisfastsættelsesmodeller, allokering af virksomhedens ressourcer, erhvervsøkonomisk modellering, principper for investering samt simple finansieringsformer.

Der anvendes forelæsninger og øvelser på småhold. Øvelser kræver aktiv deltagelse fra de studerende, og det forventes, at de studerende fremlægger deres resultater til vurdering og godkendelse på småhold. Microsoft Excel
benyttes i nødvendigt omfang til kurset.

Mark Hirschey and Eric Bentzen: Managerial Economics. Cengage Learning, 2014.  13th Edition.

Eric Bentzen, Kjeld Tyllesen og Carsten Scheibye: En introduktion til investering og finansiering - med anvendelse af Excel, KJER, 2014. 1. udgave.

Eric Bentzen: Linear Programming with software. Copenhagen Business School, 2014 (Lægges på Learn)

Sidst opdateret den 02-12-2014