2014/2015
BA-BPSYO1053U Udvalgte analysetyper
English Title |
The process of
analysis |
|
Sprog |
Dansk |
Kursets ECTS |
7,5 ECTS |
Type |
Obligatorisk |
Niveau |
Bachelor |
Varighed |
Et semester |
Placering |
Forår |
Tidspunkt |
Skemaet bliver offentliggjort på
calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for HA/cand.merc. i Erhvervsøkonomi og Psykologi,
BSc
|
Kursusansvarlig |
- Marianne Stang Våland - Institut for Organisation
(IOA)
|
Primære
fagområder |
- Markedsføring/Marketing
- Organisation/Organization
- Regnskabsvæsen og økonomistyring/Financial and management
accounting
- Metodelære/Methodology
|
Sidst opdateret den
07-07-2014
|
Læringsmål |
Formålet med de tre skriftlige hjemmeopgaver er
at udprøve viden om og basale færdigheder i det, at analysere en
virksomhed, indenfor hver af de tre analysetyper som gennemgås i
undervisningen og som er formidlet i pensum. |
Prøve/delprøver |
Faget har tre selvstændige prøver:
Metodiske
principper og udvalgte analysetyper:
Organisationsanalyse: | Prøvens
ECTS | 2,5 | Prøveform | Skriftligt produkt udarbejdet hjemme | Individuel eller gruppeprøve | Individuel | Omfang af skriftligt produkt | Max. 5 sider | Opgavetype | Opgavebesvarelse | Varighed | Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato
og tidspunkt. | Bedømmelsesform | Bestået/ikke bestået | Bedømmer(e) | En eksaminator | Eksamensperiode | Forårstermin, Den ordinære eksamen finder sted i
marts/april og syge-/omprøven i maj/juni. | Syge-/omprøve | Samme prøveform som ved ordinær prøve | Beskrivelse af
eksamensforløbet
Udprøvningen består af tre individuelle skriftlige
hjemmeopgaver; en i hver analysetype (organisationsanalyse,
markedsanalyse og økonomiske/finansielle analyser). De tre opgaver
tager udgangspunkt i en fælles case, men hvor der knyttes et
selvstændigt sæt spørgsmål til hver analysetype. Hver opgave skal
være på max. 5 normalsider. |
Metodiske
principper og udvalgte analysetyper: Økonomiske og finansielle
analyser: | Prøvens
ECTS | 2,5 | Prøveform | Skriftligt produkt udarbejdet hjemme | Individuel eller gruppeprøve | Individuel | Omfang af skriftligt produkt | Max. 5 sider | Opgavetype | Opgavebesvarelse | Varighed | Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato
og tidspunkt. | Bedømmelsesform | Bestået/ikke bestået | Bedømmer(e) | En eksaminator | Eksamensperiode | Forårstermin, Den ordinære eksamen finder sted i
marts/april og syge-/omprøven i maj/juni. | Syge-/omprøve | Samme prøveform som ved ordinær prøve | Beskrivelse af
eksamensforløbet
Udprøvningen består af tre individuelle skriftlige
hjemmeopgaver; en i hver analysetype (organisationsanalyse,
markedsanalyse og økonomiske/finansielle analyser). De tre opgaver
tager udgangspunkt i en fælles case, men hvor der knyttes et
selvstændigt sæt spørgsmål til hver analysetype. Hver opgave skal
være på max. 5 normalsider. |
Metodiske
principper og udvalgte analysetyper:
Markedsanalyse: | Prøvens
ECTS | 2,5 | Prøveform | Skriftligt produkt udarbejdet hjemme | Individuel eller gruppeprøve | Individuel | Omfang af skriftligt produkt | Max. 5 sider | Opgavetype | Opgavebesvarelse | Varighed | Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato
og tidspunkt. | Bedømmelsesform | Bestået/ikke bestået | Bedømmer(e) | En eksaminator | Eksamensperiode | Forårstermin, Den ordinære eksamen finder sted i
marts/april og syge-/omprøven i maj/juni. | Syge-/omprøve | Samme prøveform som ved ordinær prøve | Beskrivelse af
eksamensforløbet
Udprøvningen består af tre individuelle
skriftlige hjemmeopgaver; en i hver analysetype
(organisationsanalyse, markedsanalyse og økonomiske/finansielle
analyser). De tre opgaver tager udgangspunkt i en fælles case, men
hvor der knyttes et selvstændigt sæt spørgsmål til hver
analysetype. Hver opgave skal være på max. 5
normalsider. |
|
Kursets indhold, forløb og pædagogik |
Der er samlet udprøvning i Metodiske principper og
Udvalgte analysetyper.
Udvalgte
analysetyper inddrager:
-
Organisationsanalyse: Faget introducerer den
studerende til forskellige organisationsteorier, som hver især
synliggør forskellige aspekter ved analyseobjektet ’organisation’
og som aktualiserer forskellige analysestrategier og metoder. Målet
med faget er, at den studerende bliver i stand til at gøre rede
for, operationalisere og tage kritisk stilling til, hvordan man kan
analysere en organisation. Det betyder, at den studerende skal
kunne vurdere styrker og svagheder ved valget af en
organisationsteori forstået som de analytiske, metodemæssige og
politiske implikationer teorien har for den praktiske gennemførelse
af en organisationsanalyse – og med udgangspunkt heri selv kunne
gennemføre en organisationsanalyse. Forudsætningen er at
organisationsanalyser ikke er ’neutrale’ eller ’naturlige’
afspejlinger af virkeligheden, men derimod en særlig måde at
interagere med og også (sam)skabe denne virkelighed, som har både
praktiske og politiske konsekvenser.
-
Økonomiske og finansielle analyser: Målet med
kurset er at sætte de studerende i stand til at forstå formålet med
økonomiske og finansielle analyser samt at kunne gennemføre
simplere analyser og tolke de resultater, der opnås.
Hovedelementerne vil være:
- Den generelle virksomhedsanalyses udformning og betydning.
- Regnskabsanalysernes udformning og betydning. Anvendelse af
økonomiske nøgletal og deres fortolkning.
- Likviditetsanalyser. Hvordan udarbejdes de og hvorledes
anvendes de i konkrete situationer.
- Finansierings- investerings- og rentabilitetsanalyser. Hvad kan
det bruges til, hvordan opstilles de og hvordan tolker vi
resultaterne
-
Markedsanalyse: Formålet med faget er at give
den studerende en indføring i markedsanalyseprocessen. I det
moderne samfund er en grundlæggende forståelse for indsamling,
analyse og tolkning af markedsdata af afgørende betydning.
Produktanalyser, opinionsundersøgelser, kvalitetsmålinger,
tilfredshedsanalyser fokusgrupper og lignende præger dagliglivet,
såvel i offentlige rum (medier mm.) som i private, afgrænsede rum
(virksomhederne). En mislykket produktlancering, et dårligt
personalemiljø, kundefrafald, vigende markedsandel – der kan nævnes
mange eksempler på at sådanne utilsigtede hændelser kunne være
undgået såfremt der havde foreligget forebyggende og valide
undersøgelsesresultater. Velegnede markedsanalysedata vil i mange
situationer udgøre en nødvendig (men ikke tilstrækkelig)
forudsætning for at træffe de rigtige beslutninger i forhold til at
realisere det ønskede mål.
|
Undervisningsformer |
Forelæsninger, workshops og øvelser
4. semester er samlet 825 studenterarbejdstimer (SAT), som fordeles
på flg. måde:
Samlet udprøvning metodiske principper og udvalgte analysetyper:
205 SAT, som bruges på deltagelse og forberedelse til undervisning
i forløbene Metodiske principper og Udvalgte analysetyper (inkl.
Analyse som Konstruktion), samt udarbejdelse af tre individuelle
hjemmeopgaver i hver af de tre analysetyper baseret på en fælles
case.
Integreret projekt:
620 SAT som bruges på deltagelse og forberedelse til undervisning i
semestrets fag og udarbejdelse af det integrerede
projekt. |
Foreløbig litteratur |
Endnu ikke fastlagt
|
Sidst opdateret den
07-07-2014