Læringsmål |
Den studerende skal kunne:
- Opstille og analysere en central problemstilling inden for
fagområdet interkulturel markedskommunikation, der tager højde for
en eller flere af fagområdets marketingmæssige, organisatoriske,
erhvervsøkonomiske, juridiske, kulturelle, kommunikative og
sproglige dimensioner.
- Inddrage relevante teorier og analytiske modeller inden for de
fagområder, der passer til casen og den valgte
problemformulering.
- Anvende teorierne og strategierne i forbindelse med
udformningen af det konkrete kommunikationsprodukt og argumentere
for de trufne valg.
- Tilpasse produktet til den pågældende kommunikationssituation
og relatere produktet til modtagerens forståelsesramme, under
inddragelse af relevante kulturelle aspekter.
- Affatte caserapporten på et professionelt fremmedsprog, dvs.
med anvendelse af den rette fagterminologi og uden
meningsforstyrrende sproglige fejl.
- Demonstrere metode- og formidlingsmæssig sikkerhed, herunder:
Formulere sig klart og præcist og med anvendelse af det relevante
fagsprog. Angive sine kilder korrekt og konsekvent i besvarelsen.
Strukturere fremstillingen og præsentere stoffet i en sprogligt og
indholdsmæssigt klart formuleret og disponeret form.
- I forbindelse med det mundtlige forsvar skal den studerende
kunne: Argumentere for både strategiske og sproglige valg i
forbindelse med udformningen af det konkrete kommunikationsprodukt.
Indgå i en diskussion af mulige teoretiske tilgange og strategier.
Kommunikere hensigtsmæssigt på fremmedsproget under overholdelse af
sprogets grammatiske, terminologiske og udtalemæssige
normer.
|
Prøve/delprøver |
Tværfaglig
case:
|
Prøvens
ECTS |
15 |
Prøveform |
Mundtlig prøve på baggrund af skriftligt produkt
Det er en forudsætning for at deltage i den mundtlige prøve,
at det skriftlige produkt er afleveret inden afholdelse af prøven;
inden for fastsat frist. Karakteren gives på baggrund af en
helhedsbedømmelse af det skriftlige produkt og den individuelle
mundtlige præstation. |
Individuel eller gruppeprøve |
Individuel |
Omfang af skriftligt produkt |
Max. 10 sider |
|
Den skriftlige rapport skal bestå af et
kommunikationsprodukt på maksimalt 2 sider og en argumenterende del
på maksimalt 8 sider. Begge dele skrives på den studerendes
fremmedsprog.
Der gives minimum 2 uger til aduarbejdelse af besvarelsen.
Rapporten forsvares ved en individuel mundtlig prøve, som foregår
på den studerendes fremmedsprog. |
Opgavetype |
Casebesvarelse |
Varighed |
Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato og
tidspunkt.
20 min. pr. studerende, inkl. votering, karaktergivning og
begrundelse |
Bedømmelsesform |
7-trins-skala |
Bedømmer(e) |
Eksaminator og ekstern censor |
Eksamensperiode |
Forårstermin |
Syge-/omprøve |
Samme prøveform som ved ordinær prøve
Har den studerende udarbejdet og
afleveret den skriftlige rapport til den ordinære eksamen, men
været syg ved den mundtlige prøve, afvikles sygeprøven på baggrund
af genindlevering af den oprindelige rapport.
Hvis den studerende ikke har udarbejdet den skriftlige rapport på
grund af sygdom, skal den studerende udarbejde en rapport og
deltage i den efterfølgende mundtlige sygeprøve på basis af denne.
Er den studerende ikke-bestået efter den mundtlige prøve, kan den
studerende vælge at indlevere en ny, en forbedret eller en identisk
rapport og på den baggrund deltage i den mundtlige
omprøve.
|
Beskrivelse af
eksamensforløbet
Prøven er en mundtlig prøve på basis af
en individuelt udarbejdet skriftlig rapport. Rapporten skrives på
baggrund af en selvvalgt, tværfaglig problemstilling inden for
rammerne af en udleveret case.
Eksamenscasen udleveres som afslutning på undervisningsforløbet,
der gøres relativt kort for at sikre god tid til arbejdet med
eksamenscasen.
|
|
Kursets indhold, forløb og pædagogik |
Formål
Målet med undervisningen er at give de studerende indsigt i mulige
sammenhænge mellem uddannelsens elementer og sætte dem i stand til
selvstændigt at kombinere disse elementer og anvende dem i
analytisk og produktivt øjemed. Herunder:
• At kombinere teoretiske begreber og analytiske modeller fra
uddannelsens fagområder
• At udvælge, kombinere og anvende uddannelsens teorier og metoder
på komplekse, praktiske problemstillinger
• At producere konkrete kommunikationsprodukter og/eller
problemløsninger på baggrund af de tværfaglige analyser
Indhold
Kurset baserer sig på samtlige uddannelsens fagområder og
fokuserer på samspillet mellem disse i forhold til løsningen af
komplekse, praktiske problemstillinger. Kurset har et dobbelt
analytisk og praktisk sigte; altså, at analysere komplekse
problemstillinger med inddragelse af uddannelsens teoretiske
begreber og analytiske modeller, og at producere konkrete
kommunikationsprodukter på baggrund af den opnåede analytiske
indsigt. I undervisningen arbejdes der derfor primært med konkrete
cases i forhold til hvilke mulige problemstillinger opstilles,
analyser foretages og løsninger foreslås.
Der fokuseres særligt på spørgsmålet om, hvordan interkulturel
markedskommunikation relaterer sig til ansvarlighedsproblematikker
(herunder CSR), og casene vil fokusere på kommunikation af
ansvarlighed/ansvarlig kommunikation, ligesom relevant teori om
dette emnefelt gennemgås i forelæsninger.
|
Undervisningsformer |
Der veksles mellem forelæsninger, casebaseret
holdundervisning, mundtlige oplæg og skriftlige opgaver.
Forelæsninger benyttes primært til diskussion af interkulturel
markedskommunikation som tværfaglig tilgang og til introduktion af
forskellige perspektiver på ansvarlighed i en IMK-kontekst. I
undervisningen vil der blive vekslet mellem specifikke faglige
perspektiver og tværfaglige kombinationer af disse.
Undervisningen baseres på 1-2 cases; mulige problemstillinger
opstilles og tværfaglige perspektiver afprøves, ligesom der
arbejdes med udformning af konkrete
kommunikationsprodukter. |
Arbejdsbelastning |
Undervisning |
35 timer |
Forberedelse |
130 timer |
Selvstændigt fagligt arbejde |
48 timer |
Hjemmeopgaver |
50 timer |
Eksamen |
150 timer |
|
Foreløbig litteratur |
Grundbog: Eiberg, Kristian, Erich Karsholt, Simon Torp &
Sine N. Just (red.) (2013): Markedskommunikation i praksis.
Frederiksberg: Samfundslitteratur
Desuden: kompendium og uddannelsens samlede
pensum
|