2014/2015 DIP-DOPLV1117U Neuropsykologi - ledelse, udvikling og innovation
English Title | |
Neuropsykologi - ledelse, udvikling og innovation |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 5 ECTS |
Type | Valgfag |
Niveau | Diplom |
Varighed | Et semester |
Placering | Efterår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for HD (ØP)
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Sidst opdateret den 23-04-2014 |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||
Viden
- Ud fra nyere teori om ledelsespsykologi og hjerneforskning (neuroscience) giver faget de studerende en forskningsbaseret viden om teorier, metoder og praksis indenfor feltet. De studerende bibringes bl.a. viden om dynamiske-, kognitive-, sociale processer samt om koordinerings- og styringsprocesser. - På det praktiske plan sættes de studerende i stand til at forstå og reflektere over en lang række modeller og værktøjers anvendelse i organisationer samt på gruppe- og individniveau. Færdigheder De studerendes centrale færdigheder omfatter at kunne: - Anvende metoder og teorier indenfor området til bl.a. at forstå og deltage i processer omkring problemløsning, læring, arbejdstilrettelægning, coaching, videnskabelse, organisatorisk forandring, holdningsbearbejdelse, forhandlinger og konflikthåndtering mv. - Vurdere teoretiske og praktiske problemstillinger med udgangspunkt i en ledelsespsykologisk tilgang samt kunne begrunde og vælge relevante analyse- og løsningsmodeller. - Formidle problemstillinger og løsningsmodeller indenfor det ledelsespsykologiske område til både fagfæller og ikke-specialister.
|
||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||
Formål
Faget har til formål at udvikle de studerende til bedre at møde og håndtere de udfordringer, der eksisterer i dagens og morgendagens organisationer, herunder:
Indhold
Faget er organiseret som en læringsproces, hvor de studerende er
en del af både en fælles og en individuel proces, hvor de bærende
elementer er dialog, aktiviteter, refleksion, fordybelse, samt
praktisk applicering. De enkelte lektioner understøttes af cases,
personlige erfaringer og forskellige typer af audiovisuelle
indslag.
|
||||||||||||||||||||||
Undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||
30 lektioner fordelt over 10 moduler | ||||||||||||||||||||||
Yderligere oplysninger | ||||||||||||||||||||||
Undervisningstidspunkt: Tirsdag kl. 17.10-19.45 i uge 35-41 og 43-45 | ||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||
Faget er krævende – både i henhold til at arbejde inden for nye
paradigmer, men også i forhold til pensum. Faget har tre
grundbøger:
-Det andet omdrejningspunkt er ” Brain Rules” af John Medina. Denne bog præcisere, hvorledes vi bør tage hensyn til, hvad vores hjerne kan og ikke kan. De 12 principper eller regler give indblik i, hvorledes vi sikre, at vi overlever og stortrives på arbejde, hjemme og i skolen. Disse principper vil indgå sammen med den grundlæggende indsigt fra ”Psykologi i organisation og ledelse” i alle emnerne i faget for at understøtte og udbygge.
|