2014/2015 DIP-DORGU1011U HR-ledelse og udvikling
| English Title | |
| HR-ledelse og udvikling |
Kursusinformation |
|
| Sprog | Dansk |
| Kursets ECTS | 10 ECTS |
| Type | Obligatorisk |
| Niveau | Diplom |
| Varighed | Et semester |
| Placering | Efterår |
| Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
| Min. antal deltagere | 35 |
| Max. antal deltagere | 50 |
| Studienævn |
Studienævnet for HD (ORG)
|
| Kursusansvarlig | |
|
|
| Primære fagområder | |
|
|
| Sidst opdateret den 08-07-2014 | |
| Læringsmål | ||||||||||||||||||||||||
| Ved fagets afslutning forventes den studerende at
kunne:
- Anvende og kritisk vurdere teorier indenfor HR-ledelse og udvikling - Analysere konkrete HR- relateret problemstillinger - Udvikle forslag til ledelsesmæssige tiltag og argumentere for deres anvendelighed/relevans - Præsentere analyse og forslag til ledelsesmæssige tiltag på en sproglig korrekt, klar, sammenhængende og reflekteret måde Efter aktiv deltagelse i specialiseringsvalgfaget ”HR-ledelse og udvikling ” vil den studerende have viden om teori, metoder og praksis vedrørende organisationsforandringer, medarbejde- og kompetenceudvikling samt om de strategiske processer i tilknytning til HR. Den studerende forventes at kunne: • Identificere, sammenligne, kombinere og udnytte fagområdets begreber, modeller og teorier med henblik på analyse og løsning af organisatoriske og ledelsesmæssige problemstillinger i forbindelse medvirksomhedens menneskelige ressourcer • Iværksætte undersøgelser af konkrete problemstillinger inden for området, herunder formulere krav til data og datageneringsmetoder • Anvende empiriske data og resultater i analyser af disse problemstillinger og på baggrund heraf vurdere behovet for at iværksætte organisatoriske og/eller ledelsesmæssige forandringer • Vurdere eget og andres arbejde og påpege begrænsninger i såvel analyser som anbefalinger • Forholde sig kritisk til de anvendte teorier, det empiriske materiales kvalitet samt til anvendelse af alternative teorier/modeller, herunder kunne argumentere for eventuel påvirkning af og forbehold for de fremkomne analyser og konklusioner. Faget beskæftiger sig med hvordan HR-specialister og -ledere gennem bl.a. organisationsudvikling, kompetenceudvikling, fastholdelse og organisatorisk læring, kan blive i stand til at løse nye opgaver og møde nye udfordringer. Fokus rettes mod de udfordringer som bl.a. skabes af de komplekse psykologiske vilkår det moderne samfund giver for individers meningsskabelse i organisationer. |
||||||||||||||||||||||||
| Forudsætninger for at deltage i kurset | ||||||||||||||||||||||||
| Det er en forudsætning for at kunne påbegynde 3. semester, at 1. og 2. semseter er bestået. | ||||||||||||||||||||||||
| Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||
| Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||||
|
Formålet med ”HR-ledelse og udvikling” er at:
|
||||||||||||||||||||||||
| Undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||||
| Undervisningen er baseret på dialogforelæsninger og case-diskussioner, hvor de anvendte teoretiske tilgange eksemplificeres gennem anvendelse af illustrative cases, rollespil eller simuleringer samt præsentation/diskussion af konkrete problemstillinger fra deltagernes og eventuelle gæsters virksomheder. Mini-projektarbejdet organiseres som et action-learning projekt. | ||||||||||||||||||||||||
| Yderligere oplysninger | ||||||||||||||||||||||||
|
Undervisningen foregår fredag og lørdag i uge 35, 39, 43 og 47.
|
||||||||||||||||||||||||
| Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||
Sidst opdateret den
08-07-2014