2014/2015 DIP-DSCMV1025U Information Management i Supply Chains
English Title | |
Information Management in Supply Chains |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 5 ECTS |
Type | Valgfag |
Niveau | Diplom |
Varighed | Et semester |
Placering | Efterår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Max. antal deltagere | 60 |
Studienævn |
Studienævnet for HD (SCM)
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Sidst opdateret den 13-05-2014 |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||||
Fagets mål:
En væsentlig forudsætning for realisering af SCM-konceptet er en effektiv informationsstyring igennem forsyningskæden, der indebærer, at forecast, produktspecifikationer, produktionsplaner, etc. kan flyde på tværs af virksomhedsgrænser med henblik på at opnå agile forsyningskæder. Alle virksomheder konkurrerer i dag i to verdener: En fysisk verden bestående af ressourcer og en virtuel verden bestående af information. Informationsteknologien (IT) giver virksomhederne nye muligheder for at kommunikere internt i virksomheden og eksternt til f.eks. leverandører og kunder. IT automatiserer informationsprocesserne således at disse kan fungere optimalt, og at vareflowet i forsyningskæden kan foregå mere fleksibelt. Anvendelsen af IT mellem virksomheder betyder, at transaktionsprocesserne mellem de enkelte led i forsyningskæden kan integreres og automatiseres. Denne automatisering og integration giver virksomhederne nye og anderledes udfordringer og løsningsmodeller til logistiske problemstillinger. Med den hastige udbredelse af standard IT løsninger, der dækker hele virksomheder og hele forsyningskæder er det den fokale virksomheds udfordring, at sikre at disse løsninger udnyttes optimalt. Udfordringen er at skabe nye innovative muligheder, hvor værdien i forsyningskædens indlejrede information udnyttes til at skabe egentlige differentierende konkurrencefordele for virksomheden og dens samarbejdspartnere. De studerende gives et overblik over IT-området i relation til Supply Chain Management samt opnår en viden om, hvordan IT-systemerne kan implementeres med succes. Kompetencer: Den studerende kan efter kursets afslutning identificere, beskrive og designe centrale informationssystemer i et SCM perspektiv. Desuden opnår den studerende kompetencer der kan anvendes til at implementere disse systemer gennem viden om reorganisering af forretningsprocesser og forandringsledelse. Efter kursusafslutning har den studerende følgende kompetencer: |
||||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||||
Faget kan opdeles i fem hovedområder:
|
||||||||||||||||||||||||
Undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||||
Pædagogik og undervisningsform
Faget består af i alt 24 lektioner (5 ECTS). De enkelte lektioner omhandler forskellige temaer og forløber som hovedregel i tre faser: • I første fase perspektiverer de studerende den til lektionen tilknyttede teori/artikler evt. med udgangspunkt i på forhånd stillede spørgsmål. • I anden fase introduceres en virksomheds case i relation til teorien. Virksomheds casen kan enten tage afsæt i en præsentation fra en gæsteforelæser eller i en dokumenteret case, der er forberedt på forhånd til forelæsningen. • I den tredje fase diskuteres teori og case i en sammenhæng. Alle temaer understøttes af cases og virksomhedspræsentationer med henblik på at give de studerende en anvendelses orienteret læring baseret på en høj deltageraktivitet. |
||||||||||||||||||||||||
Yderligere oplysninger | ||||||||||||||||||||||||
Faget består af i alt 24 lektioner (5 ECTS). Undervisningen
ligger tirsdage kl. 18.05-20.40 uge 39-45 (ingen undervisning i uge
42) samt lørdags undervisning i uge 46 fra kl 09.50 - 15.10.
studieadministrator Gitte Østergaard goe.om@cbs.dk fagansvarlig Thomas Frandsen, tfr.om@cbs.dk |
||||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||||
Christiansen, P.E. (red.): Kompendium til faget Information
Management i Supply Chains. HD i Supply Chain Management.
Efterår 2014.
|