2014/2015
KAN-CCMAO1073U Kandidatspeciale
English Title |
Master's Thesis |
|
Sprog |
Dansk |
Kursets ECTS |
30 ECTS |
Type |
Obligatorisk |
Niveau |
Kandidat |
Varighed |
Et semester |
Placering |
Efterår, Forår |
Tidspunkt |
Skemaet bliver offentliggjort på
calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for cand.merc.aud.
|
Kursusansvarlig |
- Skatteret
Jane Bolander - Juridisk Institut (JUR)
- Regnskab
Jesper Møller Banghøj - Institut for Regnskab og Revision
(RR)
- Erhvervsret
Søren Friis Hansen - Juridisk Institut (JUR)
- Revision
Thomas Riise Johansen - Institut for Regnskab og Revision
(RR)
|
Primære
fagområder |
- Erhvervsjura/Business Law
- Regnskabsvæsen og økonomistyring/Financial and management
accounting
|
Sidst opdateret den
24-01-2014
|
Læringsmål |
Læringsmål for
kandidatafhandlingsforløbet er opstillet i to aspekter: 1.det
metodiske udbytte af arbejdet med afhandlingen, 2. de elementer
afhandlingen skal bestå af.
Det metodiske udbytte:
Efter at have gennemført kandidatafhandlingsforløbet skal den
studerende kunne:
- Formulere et problem, som kan styre og strukturere arbejdet med
kandidatafhandlingen og dens indhold
- Argumentere for formulering af de spørgsmål, der besvares for
at løse problemet
- Forklare de metoder, der bliver anvendt til besvarelsen af
spørgsmål og ved løsningen af problemet
- Udvælge og bearbejde teori og/eller retskilder, der bruges til
formulering af problem, opstilling af spørgsmål, analyse og
konklusion
- Argumentere for relevansen af den anvendte teori og/eller
retskilder
- Udvælge og bearbejde primære og sekundære kilder, der anvendes
til dokumentation for analyse og løsning af problemet
- Forklare den overordnede sammenhæng mellem: formulering af
problem, valg og brug af teori og/eller retskilder,
empiriindsamling og empiribearbejdning og
konklusion
|
Forudsætninger for at deltage i
kurset |
Kandidatspecialet skal afslutte
uddannelsen. |
Prøve/delprøver |
Kandidatspeciale:
|
Prøvens ECTS |
30 |
Prøveform |
Mundtlig prøve på baggrund af skriftligt produkt
Det er en forudsætning for at deltage i den mundtlige prøve,
at det skriftlige produkt er afleveret inden afholdelse af prøven;
inden for fastsat frist. Karakteren gives på baggrund af en
helhedsbedømmelse af det skriftlige produkt og den individuelle
mundtlige præstation. |
Individuel eller gruppeprøve |
Individuel |
|
Prøven i kandidatafhandlingen afholdes som
ekstern prøve og har form af en mundtlig eksamination på grundlag
af en skriftlig afhandling.
For kandidatafhandlinger udarbejdet i gruppe aflægger hver
eksaminand individuel mundtlig eksamen. |
|
Ved individuel besvarelse, skal
kandidatafhandlingens omfang være maks. 80 normalsider (ekskl.
bilag), anbefalet minimum er 70 normalsider.
Kandidatafhandlingen kan udarbejdes af to studerende i fællesskab,
men omfanget udgør da maks. 120 normalsider (ekskl. bilag),
anbefalet minimum er 110 normalsider.
Vedrørende opgørelse af sideomfang henvises der til § 11, stk. 3 og
5, i 2012-studieordningen.
Der gives 21 timer til vejledning inkl. vejleders forberedelse til
enkeltmandsafhandlinger, og 32 timer inkl. vejleders forberedelse
til afhandlinger, hvor to studerende skriver sammen. |
Opgavetype |
Kandidatspeciale |
Varighed |
Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato og
tidspunkt.
60 min. pr. studerende, inkl. votering, karaktergivning og
begrundelse |
Forberedelse |
Uden forberedelse |
Bedømmelsesform |
7-trins-skala
Den studerendes stave- og formuleringsevne indgår i den
samlede bedømmelse af eksamenspræstationen, dog vægter det faglige
indhold tungest. |
Bestemmelser vedrørende resuméet |
Kandidatafhandlingen skal indeholde et resumé på engelsk.
Resumeet indgår i det samlede bedømmelsesgrundlag. Ved bedømmelsen
medvirker vejleder (hvis flere vejledere da alene hovedvejlederen)
som eksaminator samt en ekstern censor. |
Bedømmer(e) |
Eksaminator og ekstern censor |
Eksamensperiode |
Sommertermin og Vintertermin |
Syge-/omprøve |
Samme prøveform som ved ordinær
prøve
|
|
Kursets indhold, forløb og
pædagogik |
Indholdskriterier:
Karakteren 12 gives, når kandidatafhandlingen på fremragende vis,
dvs. med ingen eller få uvæsentlige mangler lever op til følgende
krav:
- Afhandlingen er styret af en for uddannelsen relevant
problemformulering udviklet af den studerende
- Besvarelsen er afgrænset således, at afhandlingens analyser og
diskussioner er relevante, nødvendige og dækkende for at kunne
besvare problemformuleringen
- Der er konsistens imellem problemformulering, afgrænsning,
disposition, analyse og konklusion således, at besvarelsen fremstår
logisk i lyset af problemformuleringen
- Der er dokumentation og/eller argumentation for
emneafgrænsning, empiri (hvis empiri indgår) og påstande i analyse
og konklusion. Der er redegjort for valg af metode
- I analysen indgår overvejelser om, hvordan afhandlingens egne
resultater ligner og/eller adskiller sig fra andre lignende
undersøgelser på området
- Analysen fokuserer på et velafgrænset problem, således at
analyserne i afhandlingen går i dybden
- Afhandlingen viser forståelse af sammenhænge inden for emnets
kontekst samt perspektiverer og generaliserer egne resultater til
andre lignende situationer uden for den aktuelle kontekst
- Afhandlingen bygger på de relevante teorier, retskilder og
litteratur
- Afhandlingen diskuterer de præmisser, teorierne bygger på, og
disse præmissers betydning for, hvilken viden der kan skabes.
(Gælder især for teoretiske afhandlinger indenfor regnskab og
revision samt retslæreteoretiske afhandlinger)
- Afhandlingen bidrager med et nyt perspektiv, fx ved at kendt
teori anvendes på ikke tidligere undersøgt empiri, ny (kombination
af) teori anvendes på et kendt problem. (Gælder især for teoretiske
afhandlinger indenfor regnskab og revision samt retslæreteoretiske
afhandlinger)
|
Undervisningsformer |
Ingen undervisning |
Sidst opdateret den
24-01-2014