2014/2015
KAN-CEMFO1053U Business-to-Business Markedsføring
English Title |
Business-to-Business
Markedsføring |
|
Sprog |
Dansk |
Kursets ECTS |
7,5 ECTS |
Type |
Obligatorisk |
Niveau |
Kandidat |
Varighed |
Et semester |
Placering |
Efterår |
Tidspunkt |
Skemaet bliver offentliggjort på
calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for cand. merc.
|
Kursusansvarlig |
- Klaus Holmsberg - Institut for Afsætningsøkonomi
(AØ)
|
Klaus
Holmsberg |
Primære
fagområder |
|
Sidst opdateret den
27-08-2014
|
Læringsmål |
Den studerende skal ved afslutningen af faget
kunne:
- Beskrive, klassificere, strukturere og kombinere fagets
begreber, teorier, metoder og modeller
- Identificere og udvikle relevante faglige problemer og
hypoteser ud fra marketing problemer, der igen er identificeret og
udviklet fra business problemer
- Analysere og syntetisere konkrete faglige problemer ved at
anvende fagets begreber, teorier, metoder og modeller
- Vurdere og formidle løsningen af faglige problemer selvstændigt
og på et reflekteret videnskabeligt grundlag
|
Prøve/delprøver |
Business-to-Business Markedsføring:
|
Prøvens
ECTS |
7,5 |
Prøveform |
Skriftlig stedprøve |
Individuel eller gruppeprøve |
Individuel |
Opgavetype |
Opgavebesvarelse |
Varighed |
4 timer |
Bedømmelsesform |
7-trins-skala |
Bedømmer(e) |
En eksaminator |
Eksamensperiode |
December/januar og December/januar |
Hjælpemidler der må
medbringes |
Med visse hjælpemidler, se nedenfor og
eksamensplan/-opslag for mere information:
- Andre tilladte hjælpemidler
- Egne bøger og kompendier
- Egne noter
- Hvilke hjælpemidler er p.t. uafklaret
- Tilladte lommeregnere
- Tilladte lovsamlinger
- Tilladte ordbøger
|
Syge-/omprøve |
Samme prøveform som ved ordinær prøve
Hvis antallet af eksaminander til omprøven tilsiger, at prøven
mest hensigtsmæssigt kan afholdes som mundtlig prøve, vil
sekretariatet give meddelelse om at omprøven afholdes som mundtlig
prøve i stedet. Der vil i så fald være bi-eksaminator, medmindre
prøven er ekstern.
|
Beskrivelse af
eksamensforløbet
4-timers skriftlig stedprøve med skriftlige og tekniske
hjælpemidler. Der afholdes ordinær eksamen i januar. Syge-/omprøve
afholdes i marts
|
|
Kursets indhold, forløb og pædagogik |
Fagets formål
Det er fagets formål at udbygge den studerendes teoretiske viden om
og forståelse for business-to-business markedets særlige vilkår og
dettes betydning for såvel planlægning som gennemførelse af
markedsføringen. Faget skal dermed forbedre dimmitendens evne til
at fungere i/lede markedsføringsarbejdet i virksomheden, der
afsætter til andre virksomheder, dvs. primært virksomheder, der
afsætter til industrien, men også konsumentvarevirksomheder, for
såvidt angår deres markedsføring over for mellemhandelen.
Fagets indhold
Centralt for den markedsføring, der rettes mod virksomheder, er
dels spørgsmålet om virksomheders købsadfærd, og dels spørgsmålet
om hvordan/hvorfor køber-sælger relationer opstår, udvikles og
afvikles. Faget tager indledningsvis udgangspunkt i teorier om
organisationers købsadfærd. Herefter fokuseres der på forskellige
mere adfærdsorienterede teorier omkring køber-sælger relationer
(organisationsteoretiske tilgange til studiet af køber-sælger
relationer, såkaldt "dyadisk" teori samt
"netværksteori"). De forskellige
"relationsteorier" vil blive indbyrdes perspektiveret og
belyst i forhold til hvad man kan kalde "traditionel
konsumentvareorienteret markedsføringsteori". Den teoretiske
perspektivering vil blive fulgt op med konkrete eksempler på
praktisk markedsføringsarbejde.
|
Undervisningsformer |
Undervisningen er baseret på forlæsninger og
casebehandling. |
Foreløbig litteratur |
Orla Nielsen, Ricky Wilke og Mogens Bjerre: Organisationers
købsadfærd i grundtræk, 6. udgave, Samfundslitteratur, 2003 (NWB)
Ford, David (ed.) (2002). Understanding Business Marketing and
Purchasing, 3ed. Dryden Press.
Hougaard, Søren og Bjerre, Mogens (2004). Strategic Relationship
Marketing, Samfundslitteratur.
Hertil kommer yderligere undervisningsmateriale i form af artikler
og case-materiale.
|
Sidst opdateret den
27-08-2014